نکاتی کاربردی از سبک مدیریتی جف بزوس که تجارت شما را دگرگون می کند
جف بزوس، مدیرعامل آمازون یکی از شناختهترین و تاثیرگذارترین افراد دنیای فناوری است. او با مدیریت خود توانسته یکی از باارزشترین برندهای جهان و بزرگترین خردهفروشی آنلاین جهان را راهاندازی کرده و بهصورت حرفهای مدیریت کند. مطمئنا رسیدن به این سطح از موفقیت در زمینهی مدیریت نیاز به خلق و خو و شیوههای خاص مدیریتی دارد. او در مصاحبهای با Four Peaks، بهصورت خلاصه به ۳ نکته و شیوهی خاص برای رسیدن به اهداف اشاره کرده است.
علاقهی زیاد به نوآوری
یک تجارت موفق همواره به نوآوری میپردازد و شیوههای جدیدی برای عرضهی محصول ارائه میکند. مدیران موفق تلاش میکنند با شیوههای جدید، مستریان را همواره در بالاترین سطح رضایت قرار دهند. آمازون نیز به عنوان یکی از پرطرفدارترین سرویسهای آنلاین همیشه محصولات جدید، شیوههای جدید جذب مشتری و بهبود روشهای فعلی فروش را در برنامهی خود قرار داده است. بزوس همیشه از کارمندان خود میخواهد که بنبستهای پیشرفت در کار را پیدا کنند و سعی کنند هرچه بیشتر، این بنبستها را از بین برده و شیوههای جدید را وارد کار کنند.
اگرچه نوآوری و خلق محصولات و فرصتهای جدید، تضمینی برای موفقیت نیست؛ اما عدم انجام این کار و وابسته بودن به روشهای قدیمی و ناکارآمد، قطعا شرکتها را در معرض شکستهای بزرگ قرار میدهد.
تفکر بلندمدت
همیشه تفکر بلندمدت داشته باشید چرا که هیچ تضمینی نیست تمام نوآوریهای شما به موفقیت ختم شوند. اگر بخواهید راههای جدید را امتحان کنید (که شیوهی درستی هم هست) قطعا باید انتظار شکست در مسیر را نیز داشته باشید. در این مواقع اگر آمادهی شکست بوده و بهصورت بلندمدت برنامهریزی کرده باشید، این شکستها شما را برای رسیدن به هدف نهایی قویتر میکنند.
بزوس معتقد است باید دیدی روشن از برنامهی بلندمدت خود داشته باشید و برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شد، با قدرت تمام کار کنید. پس از این مرحله، میتوانید به آزمایش راههای جدید بپردازید تا در نهایت به هدف نهایی و تولید محصولی با محوریت مشتریها دست پیدا کنید. این روش در شعار شرکت blue origin (شرکتی فعال در زمینهی تحقیقات فضایی که توسط جف بزوس افتتاح شده است) نیز به وضوح دیده میشود. آنها شعار Gradatim Ferociter را برای خود انتخاب کردهاند که به معنای «حرکت با قدرت و قدم به قدم» است.
تمرکز روی مشتریان
هر ۲ نکتهی قبلی یک بخش مشترک داشتند و آن هم توجه به مشتریها بود. این نکته، اساس کار و معنای حیاتی آمازون است. بزوس دوست دارد آمازون به میراثی تبدیل شود که تنها با این خصیصه شناخته شود. او به کارآفرینان توصیه میکند که به جای تمرکز روی رقابت و پیروزی در آن، روی مشتریان تمرکز کنند. به عقیدهی او در طولانی مدت، تنها روش دوم موفق خواهد بود.
کسب و کاری که تنها روی رقابت متمرکز باشد، تنها برای شکست دادن حریف تلاش کرده و محصولات را به سمتی توسعه میدهد که تنها در رقابت پیروز شوند. این روش منجر به رفتار بیهوده و از بین رفتن نوآوری در کسب و کار میشود. این اتفاق خصوصا زمانی رخ میدهد که شما به موفقیتی کلی دست یافتهاید و تصور میکنید که نیازی به بهبود محصولات نخواهید داشت. در این زمان، هیچ انگیزهای برای ادامهی مسیر یا تولید محصولات و خدمات جدید نخواهید داشت. به بیان دیگر، وقتی شما روی مشتری تمرکز میکنید، همیشه نگران نوآوری و خلق تجربهای لذت بخش برای او خواهید بود و تلاش میکنید روز به روز رضایت مشتریان را بیشتر جلب کنید.
نکتهای که مدیران باید در این زمینه به آن توجه کنند این است که مشتریان هیچگاه به طور کامل راضی نخواهند بود. شما همیشه این فرصت را دارید که مشتریان را بیش از پیش راضی کرده و آنها را شگفتزده کنید. در آمازون، هدف شرکت نه تنها راضی کردن مشتریان بلکه تحت تاثیر قرار دادن آنها به نوعی است که تصور آن را نیز نداشته باشند. آمازون و مدیرعامل موفق آن به این نتیجه رسیدهاند که حیاتیترین نیاز اولیه برای موفقیت در یک صنعت و داشتن مشتریانی رو به افزایش و راضی، بهبود همیشگی محصولات و خدمات است.