تقویت حس مسئولیت اجتماعی و جلب نظر مصرف کنندگان
امروزه مصرفکنندگان علاقهمند به خرید از شرکتهایی هستند که ارزشهای خود را به اشتراک بگذارند و در مسائل اجتماعی سرمایهگذاری کنند. علاوه بر بازگرداندن و رفتار منصفانه با کارکنان، از خردهفروشان و تولیدکنندگان انتظار میرود که نسبت به بسیاری از جنبهها از جمله محصولات مفید برای جامعه، استخدام منصفانه نیروی کار و روشهای سازگار با محیط زیست مسئول باشند.
هنگامی که مصرفکنندگان متوجه چیزی شوند که موجب نارضایتی آنان شود، رسانه اجتماعی میتواند نگرانی را تقویت کند که یکشبه معضل بزرگی برای شرکت ایجاد میشود.
شرکت Honest در چند سال گذشته نارضایتیهایی از مصرفکنندگان در سطوح مختلف دریافت کرد. سال پیش، در مواد شوینده شرکت ماده سمی پیدا شد که در برچسب محصول به آن اشارهای نشده بود. در رأس آن شرکت، جسیکا آلبا، مالک شرکت از برنامهی تلویزیونی The New Celebrity Apprentice حمایت مالی میکرد و در آن نمایش تلویزیونی نیز حضور پیدا کرد. حمایت آلبا و آشکار شدن آن ماده سمی باعث شد بسیاری از مصرفکنندگان این نمایش را تحریم کنند. این نمونه، مثالی از ناراضی شدن مشتریان است که میتواند ضررهای زیادی به شرکت وارد کند.
جهت کمک به جلوگیری از خشم مصرفکننده، از ۵ نکته زیر در قالب فرهنگ سازمانی استفاده کنید:
۱- احترام به شیوههای کار منصفانه
شاید عجیب به نظر برسد که ما در سال ۲۰۱۷ در مورد اجتناب از بیگاری کشیدن از نیروی کار صحبت کنیم، ولی این روش هنوز شیوهای معمول است که بسیاری از شرکتها به منظور کاهش هزینهها از آن استفاده میکنند. اطمینان حاصل کنید که مصالح و محصولات خودتان را از شرکتهایی خریداری کنید که رفتار مناسبی با کارکنانشان دارند.
پاتاگونیا، شرکتی که برای علاقهمندان به طبیعتگردی لباس تولید میکند، به علت اینکه به مسئولیت سازمانی از جمله استانداردهای منصفانه کار متعهد است، شهرت دارد. تحلیلگران صنعت، موفقیت میلیارد دلاری شرکت را به اعتبار آن نسبت میدهند.
۲- حمل و نقل مسئولانه
تحویل کالا در زنجیره تأمین اغلب یک ضعف است. هنگامی که جادهها مملو از کامیونهای بزرگی است که از آنها دود خارج میشود. پرداختن به بحث آلودگی دشوار است. به منظور راهاندازی سریع بازار حمل و نقل، شرکت فریترا در حال تلاش برای تغییر حمل و نقل از یک تهدید زیستمحیطی به یک صنعت پایدار و مترقی است. یکی از نقاط اصلی فروش آن، گزینههای حمل و نقل کمهزینه است.
تنها در عرض ۳ سال، این شرکت بنا بر تعهدش به مناسبترین قیمتها، خدمات مشتریمحور و آیندهی سازگار با محیط زیست، بیش از ۵ هزار حساب دریانوردی، بیش از ۴۰۰ حامل و عنوان بزرگترین ناوگان حمل و نقلی در کانادا و آمریکا را به دست آورده است.
۳- بشردوست باشید
دلایل بسیار زیادی برای ایجاد فرهنگ مسئولیت اجتماعی وجود دارد. دلیل بشردوستانه صحیح یا غلط برای حمایت وجود ندارد. یکی را انتخاب کنید که برای شما معنی دارد، پشت آن بایستید و نگران آن نباشید که مشتری بداند شما از چه چیزی و به چه دلیل حمایت میکنید.
صدها مؤسسهی غیرانتفاعی وجود دارد که شما می توانید آنها را انتخاب کنید. به همین دلیل فرآیند انتخاب سازمان مناسب برای حمایت، میتواند بهعنوان چالش تلقی شود. ولی شما مجبور نیستید بهتنهایی همه جستجوها را انجام بدهید.
مقالههای مرتبط:
۴- سرمایه گذاری در یک شرکت حامی محیط زیست
مؤسسه منابع جهانی (WRI) اولین دفتر سازگار با محیط زیست خود را در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرد و از آن زمان تاکنون به این کار ادامه میدهد. دفتر کار آمریکای این مؤسسه که رتبهی نقرهای مصرف بهینه انرژی و طراحی زیستمحیطی (LEED) را کسب کرده است، شامل سقف سبز، تجهیزات روشنایی و LED طبیعی، مصالح ساختمانی بازیافت شده و سنسورهایی برای خاموش کردن لامپها هنگامی که اتاق خالی است، میشود.
سقفهای سبز در واقع سقف دوم هستند. آنها باعث تغییر ساختار سقف میشوند و عمر آن را تا ۵۰ سال افزایش میدهند. آنها عایقسازی را بهبود می بخشند و هزینههای انرژی را در طول سال کاهش میدهند. یک مطالعه تخمین زده است که نصب سقف سبز روی همهی ساختمانهای شهر شیکاگو، سالانه ۷۲۰ مگاوات کاهش انرژی (معادل چندین معدن زغال سنگ یا یک نیروگاه هستهای کوچک) و کاهش هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری به دنبال دارد. حتی اگر شما نمیتوانید به اداره سبز تبدیل شوید، تلاش سادهای برای کاهش استفاده از کاغذ در اداره انجام دهید. بهعنوان مثال امضای الکترونیکی کارکنان را جایگزین روشهای قدیمی کنید. اینها شیوههایی هستند که شرکتها برای نشان دادن حس مسئولیت اجتماعی انجام میدهند.
۵- با کارکنان خود بهخوبی رفتار کنید
بهتازگی تسلا، تولیدکننده خودروهای الکتریکی، برای پرداخت حقوق به ۶ هزار کارگر خود (که دستمزدی بسیار پایینتر از استاندارد صنعت برای تولید خودروهای ۹۰ هزاردلاری میدهد) مورد انتقاد شدید قرار گرفت. مصرفکنندگان هنگامی که متوجه شدند حقوق کارگران ۱۲ دلار پایینتر از شغلهای مشابه است از آن تولیدکننده ناراضی شدند.
از نظر کریس موبرگ، رئیس اسلامبر سرچ، هنگامی که مصرفکنندگان بدانند شرکت برای کارکنانش محیط کاری دلپذیر فراهم میکند و برای آنها ارزش قائل میشود، بیشتر مایل به حمایت از این نام تجاری هستند.
بهعنوان مثال، چند سال پیش کاستکو حقوق کارکنانش را بالاتر از استاندارد صنعت پرداخت میکرد و مصرفکنندگان، این خردهفروشی مواد غذایی را با علاقه به سوی رسانههای اجتماعی سوق دادند که بدون شک بازتاب آن در افزایش بازدید و فروش فروشگاه نمود پیدا کرد. در واقع تعهد به پرداخت بالا به افزایش علاقه مصرفکننده کمک میکند.
سخن پایانی
مصرفکنندگان دوست دارند با شرکتهایی به تجارت بپردازند که با آنچه برایشان اهمیت دارد هماهنگ باشند و کارکنان آن به شغلشان افتخار کنند. شرکتی که از شیوههای مسئولیت اجتماعی بهره میبرد، میتواند به شما در دستیابی به موفقیت کمک کند.
نظرات