اگر صادقانه قضاوت کنیم، از نظر کیفی حجم زیادی از محتوای رسانههای اجتماعی که توسط برندها منتشر میشود در وضعیت مطلوبی نیست. در واقع از حیث موضوع، کپیبرداری، کیفیت عکس و مسائلی از این دست بسیاری از مطالب نواقص بسیاری دارند. خوشبختانه پیشگیری از این اشتباهات بسیار راحت و آسان است. برای نمونه مواردی را به شما معرفی میکنیم که مخاطبان تمایلی به دیدن آنها ندارند.
۱- مطالب غیر مرتبط
شما اکثرا با پستهای غیر مرتبطی مانند اخباری از ورزشهای مختلف یا رویدادهایی شامل جشنهای ملی یا بلایای طبیعی در لابهلای محتواهای برندینگ مواجه شدهاید. متأسفانه اشخاص و شرکتها به امید این که طرفداران بیشتری به دست آورند، موضوعات داغ را به پستهای خود تزریق میکنند. اگر فرد مشهوری موضوعی را در توییتر مطرح کرده است، دلیل نمیشود که شما آن را منتشر کنید. اگر موضوع یا رویدادی با حوزهی شما همخوانی ندارد یا کاملا بیربط است، نباید به آن بپردازید. بهعنوان مثال اگر محصول شما یک اپلیکیشن ارتباطی است و جستجوی موضوع آشنایی برای ازدواج در حال رشد است، میتوانید به آن بپردازید. در غیر این صورت جانب احتیاط را از دست ندهید و فقط روی موضوعاتی که به کسبوکار شما مربوط میشوند تمرکز کنید.
۲- عکسهای بیکیفیت
عکسهای بیکیفیت به ارزش برند شما در ذهن مشتریان لطمه میزنند. از نظر کاربران اگر برندی نمیتواند زمانی را برای انتشار محتوای باکیفیت اختصاص دهد، پس چه تضمینی خواهد بود که محصول یا خدمات باکیفیتی ارائه دهد. بنابراین به جای استفاده از عکسهای دمدستی، فقط عکسهای باکیفیت را منتشر کنید. لازم نیست که این عکسها با دوربین گرانقیمت گرفته شده باشند. امروزه کیفیت دوربین اغلب گوشیهای هوشمند برای عکسبرداری مناسب کافی است.
۳- اظهارنظر در همه چیز
ممکن است که شما در حوزهی تخصصی خودتان بسیار ماهر باشید؛ ولی دلیل نمیشود که خود را همهچیزدان بدانید. دلیل اینکه کسی مطالب وبلاگ شما را مطالعه یا ویدیوهای کانال شما را تماشا میکند، برای یاد گرفتن موردی یا صرفا به خاطر سرگرمی است. در این مورد با احتیاط رفتار کنید و برای مخاطبان سخنرانی نکنید. خودتان را مقایسه کنید. از ضعفهایتان و دربارهی اشتباههایی که مرتکب شدهاید، صحبت کنید. بیان مشکلات شروع کار و تجربههایی که در دوران فعالیت کسب کردهاید برای مخاطبان جذاب خواهد بود.
۴- غلطهای نگارشی و املایی
ایرادهای دستوری و املایی شأن حرفهای شما را زیر سؤال میبرند. مورد قضاوت قرار گرفتن به خصوص در فضای مجازی که اغلب ارتباط زندهای با افراد وجود ندارد، اجتنابناپذیر است. همیشه قبل از انتشار مطلبی چندین بار آن را از لحاظ صحت املایی و نگارشی بررسی کنید.
۵- محتوای خشک و بی روح
هیچچیز شما را سردمزاج و منزویتر از انتشار محتوای خشک و بیاحساس نشان نمیدهد. در نظر داشته باشید شما تنها شخصی نیستید که این مطالب را میخواند. افراد دیگر با تجربههای متنوع و متفاوت نیز آن را خواهند خواند. در این باره حواستان را جمع کنید و روال مناسبی داشته باشید.
۶- استفاده زیاد از هشتگ
به منظور پوشش دادن موضوعات متنوع، در استفاده از هشتگ افراط نکنید. این کار باعث میشود که حتی مطالب مفید نیز اسپم تصور شوند. مطالعهی انجامشده توسط بافر نشان میدهد که در توییتر و اینستاگرام استفاده از حداکثر ۲ و ۱۱ هشتگ ایدهآل است. با یک حساب سرانگشتی حواستان به هشتگهایی که استفاده میکنید باشد. مطمئن شوید که آنها مخاطب را از موضوع اصلی که قصد دارید به آنها ارائه دهید، منحرف نمیکنند.
۷- مطالب فرعی بیش از حد
مخاطبان شبکههای اجتماعی به دلایل مختلفی شما را دنبال میکنند. از یک کمدین انتظار پستهای خندهدار دارند و از فیلسوف انتظار مطالبی دارند که آنها را به تفکر وادارد. محتوا باید تفکر یا هویت برند را منعکس کند. البته انتشار تعدادی پست دربارهی دغدغههای اجتماعی که نشاندهندهی تعهدات اخلاقی است، مشکلی ندارد؛ ولی باید اکثر مطالب در راستای هویت برند باشد.
۸- تصاویر سطح پایین
وقتی تصویری را که میخواهید در مطلبی استفاده کنید انتخاب میکنید، این نکته را به یاد داشته باشید که اگر مانند عکسهای مجانی استفادهشده در کتابهای درسی به نظر میرسد نباید آن را به کار ببرید. بهترین راه حل، پرداخت هزینهی اشتراک سایتهای عکس خام یا استخدام یک عکاس حرفهای است. البته اگر شما خودتان در عکاسی مهارت داشته باشید هزینهی بسیار کمتری خواهد داشت. از سایتهای Pexels و Unsplash غافل نشوید. این سرویسها به شما اجازه میدهند که حجم زیادی از عکسهای خام را بدون واترمارک رایگان دانلود کنید.
در نهایت به یاد داشته باشید که احساسات انسانها شبیه یک پاندول است. موضوعی که دیروز جذاب و خوشآیند بود میتواند بهسرعت به موضوعی تلخ برای مشتریان تبدیل شود. بهعنوان یک برند باید تلاش کنید که در بالای قله قرار داشته باشید یا حداقل با سرعت تغییرات حرکت کنید. بنابراین مخاطبان شما از مطالبی که خلق میکنید دلزده نخواهند شد.
برای موفقیت روی همهی ابعاد کیفی محتوایی که منتشر میکنید، توجه داشته باشید. با انتشار مطالب باکیفیت و داشتن استراتژی پلکانی برای درو کردن فواید شبکههای اجتماعی، فقط به زمان نیاز خواهید داشت.