ارتباطات ارزشمند، برگ برندهی پیشرفت کسبوکار
ارتباطات در همهی کسبوکارها نقشی ضروری دارند. مسئله فقط روابط مشتریان و فروشندگان نیست، بلکه بهطور کلی، ارتباطات و تماسهای مستقیم میتوانند یک کسبوکار را به موفقیت برسانند یا آن را از نقطهی اوج به پایین بکشند.
روابط سلاح مخفی شما هستند. افرادی که شما را احاطه کردهاند، میتوانند به شما کمک کنند کارهای غیر ممکنی انجام دهید. آنها میتوانند الهامبخش شما باشند و دیدگاهتان را نسبت به مسائل عوض کنند. جیسن آلبانیز، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت سنتریک دیجیتال، معتقد است روابط موفق به سه گروه تقسیم میشوند:
روابط شخصی
مزایای روابط محکم و قوی در زندگی شخصی، قابل ارزشگذاری نیست. طبق مطالعات مؤسسهی گالوپ، افرادی که میگویند بین خانواده و آشنایانشان، دوستانی دارند که در مواقع سختی میتوانند روی آنها حساب کنند، از سلامت شخصی بهتری برخوردارند. دکتر لیزا برکمن استاد دانشگاه هاروارد نیز میگوید:
افرادی که به لحاظ اجتماعی منزوی هستند، بیشتر استرسهای فیزیولوژیک را تجربه میکنند، عملکرد سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و با ریسکهای بیولوژیک بیشتری مواجهاند.
اگر به استرس شدید مبتلا باشید یا احساس کسالت و ناخوشی کنید، چطور میتوانید در کسبوکارتان به موفقیت برسید؟ به همین دلیل است که ایجاد روابط شخصی قوی، بسیار مهم است؛ زیرا میتواند بهطور مستقیم روی زندگی کاری شما تأثیر بگذارد. (البته برعکس این قضیه هم صادق است و در مقالات دیگری به آن پرداخته میشود.) طرف مقابل شما در این روابط ممکن است همسرتان، برخی از اعضای خانواده، دوستان یا همکلاسیهای سابقتان باشند. مهم نیست با چه کسی دوستی پایداری ایجاد میکنید، بلکه کیفیت این روابط اهمیت دارد.
به روابط شخصی زندگی خود نگاهی بیندازید. آیا افرادی که آنها را که برای معاشرت نزدیک و صمیمی انتخاب کردهاید، شما را به چالش میکشند؟ الهامبخش شما هستند؟ شما را صادقانه تشویق میکنند؟ زمانی که در روابط شخصیمان شاد و خشنودیم، میتوانیم انرژی و اشتیاقمان را روی کسبوکارمان متمرکز کنیم. اما وقتی این روابط خوب پیش نمیروند، این ناامیدی و اضطراب بهطور مستقیم روی کار ما اثر میگذارد.
روابط حرفهای
روابط حرفهای زندگی کاری، بهطور مستقیم شانس موفقیتتان را تحت تأثیر قرار میدهند. جیسن آلبانیز میگوید:
من و همبنیانگذار دیگر شرکت، همیشه تعامل با شرکتهای رقیب را بین خودمان تقسیم میکنیم. وقتی تازه سنتریک دیجیتال را تأسیس کرده بودیم، یک هفته برای استخدام کارمندان وقت گذاشتیم و یک هفته هم به آنها آموزش دادیم. در آن زمان یک قرارداد ۴ میلیون دلاری امضا کرده بودیم. ما فهرست کارها را تقسیم کردیم و در مدتی کوتاه موفق شدیم یک تیم فوقالعاده بسازیم که بهخوبی پروژهی قرارداد را به انجام رساندند. موفقیتمان باعث شد شرکت را مقیاسدهی کنیم. این تجربه، اهمیت یک مشارکت قابل اعتماد و همچنین تکیه کردن به تخصص و مهارت دیگران را به من ثابت کرد. اگر از چنین روابط حرفهای خوبی بیبهره بودیم، سنتریک دیجیتال هرگز به چنین رشدی دست نمییافت.
این مفهوم باید در کل سازمان شما اعمال شود. آیا نوع روابط حرفهای شما یا همهی اعضای تیم یکسان است؟ آیا میتوانید به بازیکنان کلیدی خود اعتماد کنید که با تمام مهارتشان، آنچه شما نیاز دارید، با همان کیفیتی که میخواهید، انجام دهند؟ اگر اینطور نیست، شاید وقتش رسیده است که روابط حرفهای جدیدی را شروع کنید و روی برخی از اعضای تیم، تجدید نظر داشته باشید.
روابط مشاورهای
برای موفقیت یک کسبوکار، ارتباط با افرادی نظیر مشاوران، مربیان، منتورها یا تیمی از افرادی که میتوانند حرکت و پیشرفت شغلی شما را هدایت کنند، ضروری است.
اگر مسئولیت بالایی در یک شرکت یا سازمان به عهده دارید، باید از راهنمایی افرادی که از شما باتجربهتر و آگاهتر هستند استفاده کنید و ایدهها، برنامهها و استراتژیهای خود را ارتقاء دهید. اگر این افراد خارج از سازمانتان هستند باید با آنها رابطه برقرار کنید، در غیر این صورت هرگز رشد نمیکنید، چیزی یاد نمیگیرید و به اشتباهاتتان ادامه میدهید. بهعلاوه ارتباط با مشاورانی که در صنایع دیگر کار میکنند، به شما کمک میکند افق دید خود را در مورد مسائل، گسترش دهید. آنها میتوانند راهحلهای منحصربهفردی برای چالشهای فعلی به شما پیشنهاد دهند.
حرف آخر
جیم راهن، کارآفرین و سخنران انگیزشی، میگوید شما معمولاً با ۵ نفر بیش از دیگران معاشرت دارید. پس بهتر است نگاهی دوباره به روابط شخصی، حرفهای و مشاورهای خود داشته باشید. آیا این روابط به شما کمک میکنند رشد کنید و بهترین ِخودتان باشید؟ آیا به شما قدرت میدهند؟ آیا با افرادی در ارتباط هستید که احترامی عمیق و متقابل برای شما قائلاند؟ اگر پاسختان منفی است، باید به رازی که پشت این سلاح مخفی، یعنی ارتباطات، وجود دارد رجوع کنید: شبکهسازی.
اگر میخواهید اطرافتان با افراد شگفتانگیز، بااستعداد و قابل اعتماد احاطه شده باشد، باید از انزوا بیرون بیایید و با ذهنی باز شبکهسازی را شروع کنید؛ چراکه شما هرگز نمیدانید ارتباطات ارزشمند، از کجا و چه زمانی شروع میشوند.