استارتاپ‌هایی که در سال ۲۰۱۷ شکست خوردند

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
استارتاپ‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و نداشتن سرمایه تنها دلیل شکست نیست. گاهی اوقات استارتاپ‌ها با وجود سرمایه‌ی زیاد باز هم نمی‌توانند موفق شوند.
تبلیغات

هرجا زندگی وجود داشته باشد مرگ معنا پیدا می‌کند و سیلیکون‌ ولی نیز از این قاعده مستثنا نیست. این روزها بازار استارتاپ‌ها حسابی داغ شده است و به هر مرکز شتاب‌دهنده‌ای که مراجعه کنید، می‌بینید هر تیم با لباس‌های یکسان مشغول کار کردن روی ایده‌ی خود هستند. البته در این میان تیم‌هایی نیز وجود دارند که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند به کار خود ادامه دهند و با گذاشتن یک یادداشت خداحافظی محل کار را ترک کرده‌اند. در این مقاله‌ی زومیت به معرفی ۱۰ استارتاپی می‌پردازیم که با وجود جذب سرمایه‌ی بالا، بازهم به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در سال ۲۰۱۷ دوام بیاورند و شکست خوردند. این شرکت‌ها در مجموع ۱.۶۹۵ میلیارد دلار بودجه جذب کردند؛ اما سرمایه‌گذاران آن دیگر هیچ امیدی به بازگشت پولشان ندارند.

۱- استارتاپ Beepi: از سال ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۷

Beepi

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۱۵۰ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۵۶۰ میلیون دلار

وب‌سایت استارتاپ Beepi در زمینه‌ی خرید و فروش ماشین فعالیت داشت و خریداران و فروشندگان ماشین‌ دست دوم را در کنار یکدیگر جمع می‌کرد. هر دو شرکت fair و DGDG قصد داشتند این استارتاپ را خریداری کنند؛ اما بعد از مدتی تصمیمشان عوض شد. در نهایت بودجه‌ی استارتاپ به پایان رسید و به فعالیت خود پایان داد.

۲- استارتاپ Quixey: از سال ۲۰۰۹ تا فوریه ۲۰۱۷

Quixey

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۱۳۳ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۶۰۰ میلیون دلار

این استارتاپ موتور جستجویی برای اپلیکیشن‌ها ارائه داده بود. این موتور جستجوی موبایل که اطلاعات مورد نیازش را از اپلیکیشن‌ها جمع‌آوری می‌کرد، مجبور شد تا پایان ماه فوریه اغلب کارمندان خود را اخراج کند. این شرکت مدیرعامل خود را در مارس ۲۰۱۶ عوض کرد؛ اما نتوانست جایگاه خودش را پیدا کند و به درآمد ثابتی برسد.

۳- استارتاپ Yik Yak: از سال ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۷

Yik Yak

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۷۳ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۴۰۰ میلیون دلار

اپلیکیشن این استارتاپ در زمینه شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کرد. این اپلیکیشن با اینکه توانسته بود در میان دانشجویان چند دانشگاه محبوب شود، در ماه آوریل به فعالیت‌ خود پایان داد. ظاهرا این اپلیکیشن نتوانست کاربران را برای طولانی‌مدت راضی نگه دارد. چند روز قبل از بسته شدن این استارتاپ، یک شرکت مرتبط با امور مالی تیم مهندسی آن را به مبلغ سه میلیون دلار خریداری کرد.

۴- استارتاپ Maple: از سال ۲۰۱۴ تا می ۲۰۱۷

Maple

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۲۹ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۱۱۵ میلیون دلار

استارتاپ Maple در نیویورک راه‌اندازی شد و در زمینه‌ی تحویل غذا به مشتری‌ها فعالیت می‌کرد. این استارتاپ در آغاز فعالیت خود از طرف دیوید چنگ، سرآشپز و بنیان‌گذار رستوران‌های زنجیره‌ای و سطح بالای Momofuku حمایت می‌شد و بسیار پرطرفدار بود. این اپلیکیشن خدمات خاصی داشت و امکان پرداخت انعام و هزینه‌ی حمل را نیز برای کاربران مهیا کرده بود؛ همچنین همراه سفارش، نوعی شیرینی خوشمزه‌ی رایگان برای کاربران ارسال می‌شد. مشتری‌ها زمانی متوجه تغییرات اساسی شدند که مشاهده کردند شیرینی‌های واقعی جای خود را به تصویری از شیرینی داده‌اند. برخی از تیم‌های این استارتاپ توسط Deliveroo، خدمات تحویل غذای انگلیسی خریداری شدند.

۵- استارتاپ Sprig: از سال ۲۰۱۳ تا می ۲۰۱۷

Sprig

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۵۷ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۱۱۰ میلیون دلار

این استارتاپ نیز در زمینه‌ی تحویل غذا فعالیت می‌کرد. هدف استارتاپ ارائه‌ی غذای باکیفیت در کم‌تر از ۱۵ دقیقه به مشتری و استفاده از منابع غذایی محلی بود. اما مدل کسب‌و‌کار این استارتاپ در مقایسه با رقبای خود مانند Seamless، از پایداری کم‌تری برخوردار بود. مدیرعامل این استارتاپ بعد از پایان دادن به فعالیت‌های خود در وب‌سایت نوشت: «فرآیند تولید مواد غذایی و تحویل به‌موقع و منظم چالش بزرگی برای ما بود.»

۶- استارتاپ Hello: از سال ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۷

hello

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۴۰ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۳۰۰ میلیون دلار

این استارتاپ دستگاه‌هایی به نام Hello به مشتریان عرضه می‌کرد تا الگوی خواب آن‌ها را زیر نظر داشته باشد. این دستگاه‌ها طوری طراحی شده بودند که نیازی نبود به مچ دست بسته شوند و با قرار گرفتن در اتاق، الگوی خواب کاربر را دریافت می‌کردند. این استارتاپ نیز نتوانست خریدار پیدا کند و درنهایت به فعالیت‌های خود پایان داد. استارتاپ Hello در Kickstarter راه‌اندازی شد و حتی محصول آن در خرده‌فروشی‌ها عرضه شد؛ اما این موفقیت‌ها هم نتوانستند به دوام استارتاپ کمکی کنند.

۷- استارتاپ Jawbone: از سال ۱۹۹۷ تا جولای ۲۰۱۷

Jawbone

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۱ میلیارد دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۳ میلیارد دلار

استارتاپ Jawbone پیشگام در عرضه‌ی دستگاه‌های پوشیدنی بود و در زمینه‌ی ردیاب‌های تناسب اندام و بلندگوهای قابل حمل فعالیت می‌کرد؛ اما در پرداخت هزینه به فروشندگان موفق نبود. این استارتاپ در ماه جولای امسال تعطیل شد و دارایی‌های خود را فروخت. بعد از این ماجرا حسین رحمان، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارتاپ، شرکت دیگری را با نام مرکز سلامتی Jawbone در زمینه‌ی ارائه‌ی سخت‌افزار و نر‌افزار مرتبط با سلامتی راه‌اندازی کرد.

۸- استارتاپ Juicero: از سال ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷

Juicero

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۱۱۸.۵ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۲۷۰ میلیون دلار

شرکت دستگاه‌های آب‌میوه‌گیری Juicero در سال ۲۰۱۳ سرمایه جذب کرد؛ اما محصول خود را در سال ۲۰۱۶ به بازار ارائه داد. یک سال بعد از ورود این دستگاه به بازار، سرمایه‌گذاران به بزرگ‌ترین راز این شرکت ۲۷۰ میلیون دلاری پی بردند و متوجه شدند که آب‌میوه‌گیری‌های ۴۰۰ دلاری این شرکت عملکرد موفقی در خالی کردن پاکت ندارند و با فشار دست خالی می‌شوند. بنابراین شرکت نتوانست سرمایه‌ی جدیدی از طرف سرمایه‌گذاران دریافت کند و از نظر مالی با مشکل روبه‌رو شد.

۹- استارتاپ Raptr: از سال ۲۰۰۸ تا سپتامبر ۲۰۱۷

Raptr

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۴۴ میلیون دلار

بالاترین ارزش استارتاپ: ۱۷۰ میلیون دلار

خدمات این استارتاپ به کاربر نشان می‌داد که کدام بازی را چه مدت زمانی انجام داده است. Raptr بعد از گذشت تقریبا یک دهه، به شبکه‌ی اجتماعی مخصوص عاشقان بازی تبدیل شده بود. خدمات این استارتاپ به کاربر نشان می‌داد که دوستانش چه بازی‌هایی انجام می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کرد که از راه دور با یکدیگر بازی کنند. بعد از گذشت مدتی شرکت‌های دیگر نیز خدمات مشابهی ارائه دادند. از طرفی استارتاپ Raptr نتوانست همکاری خودش را با شرکت AMD سازنده‌ی پردازنده‌ی کامپیوتر ادامه دهد و در نهایت شکست خورد.

۱۰- استارتاپ Doppler Labs: از سال ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۱۷

Doppler Labs

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۵۱ میلیون دلار

بالاترین ارزش: ۲۳۵ میلیون دلار

این استارتاپ با ارائه‌ی هدفون‌ هوشمند و وایرلس توانست نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. این هدفون‌ سر و صدای شهری را حذف می‌کرد؛ اما مکالمات عادی به‌راحتی برای کاربر قابل شنیدن بودند. این محصول حریف‌های بزرگی مانند AirPods شرکت اپل و Pixel Buds شرکت گوگل داشت؛ اما سرعت فروش پایین بود و شرکت نتوانست ماندگاری خود را در بازار کسب‌و‌کار تضمین کند.

۱۱- استارتاپ Luxe: بعد از بسته شدن دوباره به زندگی بازگشت

Luxe

سرمایه‌ی جذب‌شده: ۷۵ میلیون دلار

بالاترین ارزش: ۱۱۰ میلیون دلار

استارتاپ Luxe در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات پارکینگ فعالیت می‌کرد و امسال نتوانست عملکرد خوبی ارائه دهد. این شرکت بعد از خریداری چند گاراژ پارکینگ اپلیکیشن خود را در ماه آوریل بست و به‌طور موقت خدمات سنتی دیگری را به کاربران خود ارائه می‌داد. این شرکت با تغییر دادن موضوع فعالیت محصول اصلی و دامن زدن به شایعه‌هایی مانند خریداری شدن توسط اوبر مشتری‌ها را به سمت خود جذب کرد؛ تا اینکه در سپتامبر امسال توسط شرکت سوئدی ولوو خریداری شد. اطلاعات بیشتری از جزئیات معامله منتشر نشده است؛ اما مطمئنا شرایط آن به اندازه‌ای خوب بوده که توانسته است سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون دلاری تشویق کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات