چه افرادی برای استخدام در شرکت شما مناسب نیستند
یکی از چالشهای بزرگ فعلی شرکتها، یافتن افراد واجد صلاحیت برای استخدام است. پروسهی استخدام، طولانی و پرهزینه است و بهسختی میتوان شخصیت کاندیداها را شناخت. به بیانی، استخدام باکیفیت کار آسانی نیست.
بااینحال وقتی میخواهید کارمندان جدیدی استخدام کنید، با دیدن برخی ویژگیهای میتوانید بلافاصله فرد متقاضی را از فهرست خود خط بزنید. آگاهی از این ویژگیهای، تصمیمگیری را برای شما آسانتر میکند و مانع از استخدامهای زیانبار میشود.
افراد پرتنش
استخدام افرادی که وظایفشان را خیلی سریع انجام میدهند، به ارتقاء کار تیمی کمک میکند، ولی برخی از مردم همیشه روحیهای رقابتی دارند. آنها بهتنهایی ساعتها کار میکنند و در شرایطی که به کار گروهی نیاز دارید، بین اعضای تیم رقابت ایجاد میکنند. البته عالی است که افرادی را استخدام کنید که سختکوشاند و به وظایفشان اهمیت میدهند. ولی کارمندانی که با هیجان افراطی کار میکنند، در بلندمدت به فرهنگ شرکت آسیب میرسانند.
همهی کارمندان باید از یک سری صفات کارآفرینی برخوردار باشند؛ ولی زمانی که میخواهید نیروهای جدیدی استخدام کنید، اطمینان حاصل کنید که بیشازحد هیجانی، عصبی یا پرتنش نیستند.
این افراد باعث سرخوردگی کارمندان دیگر میشوند یا فضایی رقابتی به وجود میآورند که برای مشارکت و همکاری مفید نیست. هیجان و تنش زیاد موجب میشود آنها تصمیماتی اتخاذ کنند که به ضرر شرکت تمام میشود. اغلب اوقات این افراد اصرار دارند بهترین کارمند گروه باشند یا کسب درآمد شخصی را به اهداف شرکت ترجیح میدهند.
افرادی که انگیزههای نادرستی دارند
مسئولین استخدام حتماً باید انگیزهی کاندیداهای شغلی را بررسی کنند. گاهی اوقات برخی کارمندان با انگیزههای شخصی و غیر ایدهآل کار میکنند؛ اما این موضوع تأثیری روی بهرهوری آنان ندارد. مثلاً استخدام فردی که به کسب درآمد بیشتر اهمیت میدهد، در تیم فروش، مشکلی ایجاد نمیکند (مگر زمانی که این شخص بهمنظور فروش بسیار بالا، به روشهای نامطلوب روی بیاورد.) اما استخدام افرادی که صرفاً به خاطر رزومهی خود متقاضی کار در شرکت شما هستند به بررسی بیشتری نیازمند است.
انگیزهی متقاضیان کار، از اهمیت فوقالعاده بالایی برخوردار است؛ زیرا انسانها تنها با کمک انگیزههای قوی درونی میتوانند انرژی زیادی روی یک کار بگذارند و حداکثر تلاششان را به کار بگیرند. افرادی که از فاکتورهای انگیزشی بیرونی استفاده میکنند، بهراحتی اصولشان را تغییر میدهند و شغلشان را عوض میکنند.
هنگامیکه میخواهید یک متقاضی شغلی را استخدام کنید، بررسی کنید که این فرد چه ارزشهایی به شرکت شما اضافه میکند و این ارزش را با هزینهی بلندمدت استخدام او مقایسه کنید.
افرادی که بیش از حد کنجکاوند
این افراد به هر محیطی که قدم میگذارند، میخواهند از همهی امور باخبر شوند، در زندگی دیگران دخالت میکنند، دائماً به دنبال جلب توجه هستند و مشکلات احساسی زیادی به وجود میآورند. همچنین روی مسائل بیاهمیت متمرکز میشوند و گاهی اعضای تیم را علیه یکدیگر تحریک میکنند. بهعلاوه، اغلب اوقات این کارمندان توجهی به وظایف خود نشان نمیدهند.
متمرکز شدن روی مسائل بیاهمیت باعث میشود دیگر کارمندان نیز از مسیر خود منحرف شوند و اهداف اصلی شرکت، مورد غفلت و بیتوجهی قرار بگیرند.
افرادی که همیشه عذر و بهانه میآورند
تشخیص این افراد در جلسات مصاحبه کمی سختتر است. بهتر است از متقاضیان سؤالاتی در مورد پروژهها، شغل و تیم قبلیشان بپرسید تا متوجه شوید که آیا بهانهجو هستند یا خیر. برخی از مردم عادت دارند وقتی اوضاع خوب پیش نمیرود، فقط دیگران را سرزنش کنند و هیچ مسئولیتی نپذیرند.
این افراد معمولاً حاضر نیستند مسئولیت یک پروژه را به عهده بگیرند؛ زیرا ممکن است ریسک شکست متوجه آنان باشد. در عوض خودشان را در موقعیتهایی قرار میدهند که بتوانند دیگران را مقصر جلوه دهند.
این گروه نهتنها کار باکیفیتی به شما تحویل نمیدهند، متمایل نیستند برای بهبود عملکردشان از دیگران بازخورد بگیرند. آنها بهجای اینکه نقاط ضعف خود را بشناسند و برای رفع آن بکوشند، از کوتاهی کردن و عیوب دیگران شکایت میکنند.
اینکه انگشت اتهام را به سمت دیگران بگیریم، خیلی راحتتر از این است که مسئولیت اشتباهاتمان را به عهده بگیریم. این ضعف شخصیتی در مردم زیادی دیده میشود؛ ولی افرادی که همیشه و برای همهی مشکلات بهانهای پیدا میکنند، مناسب استخدام نیستند.
فقدان تفکر انتقادی
ممکن است متقاضی استخدام رزومهی قابل قبولی داشته باشد؛ ولی اگر از مهارتهای تفکر انتقادی بیبهره باشد، بهتر است از استخدام او صرف نظر کنید. امروزه تفکر انتقادی یکی از مهمترین ویژگیهایی است که به موفقیت شغلی منجر میشود.
در غیر این صورت، وظایفی که بدیهی میدانید، باید با بحث و درگیری زیاد به شخص مقابل محول کنید. هر بار باید دادهها و شرایط را بررسی کنید، آنها را از فیلتر تفکر انتقادی بگذرانید، یک تصمیم قطعی اتخاذ کنید و نتیجه را بهعنوان یک دستور به این کارمند اعلام کنید.
درحالیکه هرروز ماشینها هوشمندتر میشوند و اتوماسیون افزایش مییابد، یکی از مهمترین وجوه تمایز ما، قدرت تفکر انتقادی است. استخدام افرادی که نمیتوانند تصمیمگیری کنند باعث میشود انرژیتان را از کارهای مهم، به سمت هدایت این کارمندان منتقل کنید.
افراد خودخواه
افراد خودخواه معمولاً به کارمندان خوب و مؤثر تبدیل نمیشوند. آنها خودشان را به شرکت و همکارانشان ترجیح میدهند. در جلسهی مصاحبه، از متقاضیان بپرسید وقتی پروژهی مهم و بزرگی را به پایان میرسانند، چه احساسی دارند. نتیجهی کار را چطور جشن میگیرند؟ اگر پاسخ داوطلب شغلی این است که دوست دارد در موفقیتها تنها (و نه با دیگر اعضای تیم) باشد، یک نشانهی هشداردهنده از خودخواهی او است.
این مسئله شرکت شما را به چالشهای جدی دچار میکند؛ زیرا این افراد بین منافع شرکت و اهداف شخصی، گزینهی دوم را انتخاب میکنند.
نظرات