همانطور که میگویند «نابرده رنج گنج میسر نمیشود»، برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد. منظور از این ضربالمثل، تلاش زیاد و بدون وقفه برای رسیدن به موفقیت است؛ ولی به چه قیمت؟ کشتن اوقات فراغت خود و غرق شدن در کار؟ حذف خانواده و دوستان از زندگی؟ استراحت نکردن در محیط کار؟ آیا این موارد شما را موفق خواهند کرد؟ اگر چنین طرز تفکری دارید سخت در اشتباه هستید و چیزی جز شکست انتظار شما را نمیکشد. برای رسیدن به موفقیت تلاش کرد؛ ولی نباید از پیامدهای تلاش بیشازحد غافل شد. ما نیاز داریم انرژی خود را بازیابی کنیم تا برای ادامه مسیر توان داشته باشیم. در مقاله امروز زومیت بیشتر به این موضوع میپردازیم.
در شروع کسب و کارهای با رشد بالا، کارکنان و کارآفرینان بهصورت سرسختانه برای پیشبرد اهداف خود کار میکنند. گاهی اوقات فعالیت تیمها در روز بسیار زیاد میشود و سلامت خود را در نظر نمیگیرند. «سرم خیلی شلوغ است و برای استراحت وقت ندارم» جملهای است که از زبان همهی آنها میشنوید. سختکوشی نمیتواند نقش اصلی آنها را بسازد. فعالیت بیشازحد در کسب و کار میتواند نتایج خطرناکی در برداشته باشد؛ برای مثال میتوان از دیابت نوع ۲، بیماریهای قلبی عروقی، مسائل اسکلتی عضلانی، افسردگی و اضطراب نام برد. سرسختانه کوشیدن کار بدی نیست؛ ولی درعینحال نمیتواند تنها ملاک پیشرفت شما و تیم کاریتان باشد؛ شما باید هوشمندانه و سرسختانه کار کنید. اگر بهصورت مداوم کار کنید و زمانی را که باید با خانواده و دوستان خود بگذارید، صرف انجام دادن «یک کار بیشتر» کنید، در طولانیمدت نیروی خود را از دست خواهید داد. هر فردی نیاز دارد زمانی را به زندگی شخصی خود اختصاص دهد و نیروی خود را بازیابی کند تا در طولانیمدت دچار مشکل نشود. بر اساس یک تحقیق که در کشور سوئد انجام گرفته است، اگر فردی بهطور مداوم ۶۰ تا ۸۰ ساعت در طول هفته کار کند در معرض خطر ابتلا به اختلالات عصبی خواهد بود.
یک کارآفرین که از سلامت جسمی و روانی برخوردار نیست، نمیتواند کسب و کاری ارزشآفرین با عمر طولانی داشته باشد. از طرف دیگر یک فرهنگ سازمانی که افراد را تشویق میکند تا بیوقفه کار کنند، در طولانیمدت سلامت کارکنان را به خطر خواهد انداخت و عملکرد آنها را محدود خواهد کرد و چیزی جز نابودی منتظر آن کسب و کار نخواهد بود.
فرهنگ سازمانی یک کسب و کار خوب یا بد، سایهی رهبر آن است. بنیانگذاران و صاحبان کسب و کارها میتوانند با انجام برنامههای مناسب به کاهش عوارض ناشی از استرس، خستگی و دیگر مشکلات بهداشتی سازمان خود بپردازند. رهبرانی که در شرکت خود رضایت عاطفی، شناختی و فیزیکی کارمندانشان را در نظر میگیرند، به مدت طولانیتری میتوانند کسب و کار خود را در رقابت نگهدارند.
مهم است بدانیم که کار ما هویت ما را شکل میدهد. وقتیکه به بهترین شکل ممکن کارها و وظایف خود را انجام میدهید، احساس خوبی در مورد مهارتهایتان به شما دست خواهد داد. بااینحال هنگامیکه تحتفشار حجم کاری بیوقفه قرار میگیرید، دشوار است که دیدگاه مثبتی در مورد کار و خودتان داشته باشید.
اگر زمان استراحت کاهش یابد، سلامت شما به خطر خواهد افتاد. زمان بازیابی نیرو، وقتی است که شما کاری متفاوت و برای سرگرمی انجام میدهید. داشتن انتظارهای زیاد و غیر قابل توجیه کارکنان سازمان از خود، باعث میشود در یک چرخهی بد قرار گیرند. این چرخه که همیشه در حال تکرار شدن است و باعث خستگی آنها میشود، چیزی جز خستگی و فرسودگی کاری برای کسب و کار به ارمغان نمیآورد و در طولانیمدت بازده و عملکرد تیم را کاهی میدهد.
شرکتها باید تغییراتی ایجاد کنند که باعث شود سلامت کارکنان سازمان در روزهای پرکار به خطر نیفتد. در ادامه سه راه حل را برای شما ارائه کردهایم که میتواند در ایجاد این تغییرات به شما کمک کند.
استفاده از وسایل مناسب خواب کوتاه در محیط کار
کریستوفر لیندولست، مدیرعامل و مؤسس شرکت MetroNaps، دراینباره میگوید: «خواب سبک ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در طول روز میتواند به حل مشکلات خستگی ناشی از کار کمک کند». شرکت او وسایلی تولید میکند که کارمندان میتوانند از آنها برای استراحت روزانه خود استفاده کنند، شرکتهایی مانند فیسبوک و HuffPost مشتریان اصلی این محصولات هستند.
درجایی دیگر لیندولست میگوید: «سختکوشی به این معنا نیست که ما خودمان را از بین ببریم.» او پسازاینکه دید افراد بر اثر خستگی سرکار خود میخوابند، تصمیم به راهاندازی شرکت MetroNaps گرفت. لیندولست بر این باور است که خوابهای کوتاه باید بخشی از فرهنگ سازمانی باشند. او درجایی دیگر میگوید: «فصلهایی را که نیاز به کار زیاد دارند، شناسایی کنید و سپس به بر حجم کاری کارکنان نظارت داشته باشید.» این کار لازم است تا بدانید کارکنان چه زمانی و چه اندازه به خواب و استراحت کوتاه نیاز دارند. در ادامه او میگوید: «محصولات ما میتوانند به رهبران کسب و کارها کمک کنند تا الگوی استراحت و خواب کارکنان را به دست بیاورند و به آنها پیشنهاد دهند که یک فردا چه زمانی به خواب نیاز دارد.»
مدیران خود را درباره اهمیت خواب آموزش دهید
به مدیران خود بیاموزید که چه نشانههایی در سازمان مربوط به خستگی و ناراحتی در طول فصلهای شلوغ است. نشانههایی مثل رفتار غیر منطقی، ضعف در قضاوت، افزایش فراموشی، افزایش اتفاقات ناراحتکننده در محل کار، کاهش عملکرد در محل کار، افزایش مشکلات بهداشتی از این قبیل هستند.
منابع انرژی خود را بشناسید
در شرکت The Energy Project (مشاور مدیریت کسب و کار در نیویورک)، مشاوران در مورد اهمیت شناسایی منابع انرژی برای مشتریها صحبت میکنند و آنها را آموزش میدهند. بر اساس عقیدهی این مشاوران، کارکنان برای افزایش عملکرد خود نیاز به چهار منبع انرژی مهم فیزیکی، احساسی، ذهنی و معنوی دارند. تونی شوارتز بنیانگذار این شرکت دراینباره میگوید: «انرژی، فاکتور اساسی عملکرد بالا است.» با توجه به گفته شوارتز، زمانی که ما از این چهار منبع برای مدیریت مصرف و بازیابی انرژی استفاده میکنیم، میتوانیم بیشتر در کار و زندگی خود درگیر شویم.
درواقع، راههای دیگری هم برای مقابله با آثار زیانآور کار زیاد و طولانی وجود دارد؛ برای مثال میتوان از تمرین روزانه، رژیم غذایی سالم و حتی تمرین ذهن و مراقبه نام برد. مهمترین مسئله طراحی یک راه حل مناسب برای شرکت و فرهنگ سازمانی است که بتواند بر اساس شرایط شما برایتان مفید واقع شود.
در آمریکا، افراد اعتقاد دارند که کار سخت کلید موفقیت است. بااینحال اگر این سختکوشی با بدن آماده، ذهن خلاق و اراده ترکیب شود، موفقیت بهتری به ارمغان میآورد. بنیانگذاران و کارآفرینان آگاه بهخوبی میدانند که موفقیت با داشتن تیمی سالم به دست میآید، نه با قربانی کردن آن.
نظرات