مهمترین تفاوتهای زنان و مردان در جذب سرمایه
مردان و زنان کسبوکار خود را به شیوهی کاملاً متفاوتی اداره میکنند. مطالعات جدید نشریهی زنان مالک کسبوکار نشان میدهد که زنان و مردان، هم در مرحلهی شروع و هم در مراحل رشد کسبوکار، رویکردهای متفاوتی را در پیش میگیرند.
بر اساس تحقیقات مشترک آلیشیا راب، اقتصاددان، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Next Wave و سوزان کولمن، استاد اقتصاد دانشگاه هارتفورد، مردان و زنان در اموری نظیر روشهای جذب سرمایه، میزان سرمایهی موردنظر، میزان موفقیت در پروسههای تأمین مالی، میزان صرف سرمایه و مقاصد هزینه شدن سرمایه، رویکردهای غیر مشابهی دارند.
در ادامه، خلاصهای از این گزارش را مرور میکنیم:
زنان سرمایهی کمتری نسبت به مردان جذب میکنند
گزارش راب و کولمن از یک نظرسنجی علمی در سال ۲۰۱۴، حاکی از این است که زنان بیشتر تمایل دارند با سرمایهی شخصی خود کسبوکاری را راه بیندازند و سه برابر کمتر از مردان به سرمایهگذاران فرشته یا سرمایهگذاران ویسی مراجعه میکنند. زنان با نسبت بسیار بالاتری، از شبکهی دوستان و آشنایان خود برای تأمین مالی کمک میگیرند و البته زنان و مردان به نسبت مساوی روی وامهای بانکی حساب میکنند.
زنان و مردان در بوت استرپینگ باهم متفاوتاند
با فرض مشابهت کامل پارامترهایی نظیر تحصیلات، تجربه، نمرات اعتباری و نوع شرکت، زنان بیشتر از مردان، تمایل به استفاده از از استراتژیهای تأمین مالی درونسازمانی دارند. حتی در آغاز تأسیس یک شرکت، زنان کمتر از مردان به وامهای بیرونی روی میآورند. طبق این گزارش درحالیکه زنان بوت استرپ را به انواع بدهیهای بانکی و غیر بانکی ترجیح میدهند، مردان بوت استرپ را یک استراتژی مکمل و غالباً جانبی برای تأمین مالی مراحل ثانویه میدانند.
زنان ترجیح میدهند کنترل شرکت را در دست داشته باشند
تحقیقات نشان میدهد که زنان ریسکگریزتر از مردان هستند و مایلاند کنترل بیشتری روی شرکتشان داشته باشند. به نظر میرسد این اصل، توضیح میدهد که چرا زنان غالباً کسبوکار خود را کوچک و قابل مدیریت نگه میدارند و از منابع خارجی تأمین مالی اجتناب میکنند.
راب و کولمن، با بررسی پنج هزار شرکت تأسیسشده در سال ۲۰۰۴ (آمار از موسسه تحقیقاتی کافمن) متوجه شدند که زنان مالک کسبوکار، در بلندمدت (دورههای چندین ساله) سرمایه مالی بسیار کمتری به کسبوکار خود تزریق میکنند.
زنان نیازهای اعتباری برآورده نشدهی بیشتری دارند
راب و کولمن زمانی که در حال مطالعهی وامهای بانکی بودند، دریافتند که نرخ درخواستنامههای وام بانکی، بین زنان و مردان مشابه است. اما در ادامه، زنان نیازهای اعتباری بیشتری نسبت به مردان داشتند، زیرا درصد کمتری از آنها متقاضی دریافت اعتبار و وامهای اعتباری بودند. بهعلاوه تعداد درخواستنامههای تصویبشدهی وام بانکی زنان، بهمراتب کمتر از مردان بود که علت آن عمدتاً امتیازات منفی آنها نظیر سطح پایین سپردهها و اعتبارات شخصی (به دلیل تمایل آنها به تأمین مالی شخصی) و همچنین این واقعیت بود که بسیاری از شرکتهایی که توسط زنان اداره میشود، نوعی کسبوکار خانگی است.
دالارس راون، مدیرکل سیاست و تحقیقات شورای بازرگانی زنان، طی مصاحبهای دربارهی یافتههای این گزارش گفت:
زنان باید بسیاری از دغدغههای تجاری خود را کنار بگذارند و روی تصمیماتی متمرکز شوند که به رشد کسبوکار منجر میشود.
زنان در کمپینهای کراودفاندینگ به موفقیتهای بیشتری میرسند
زنان در تأمین مالی به روش کراودفاندینگ، موفقتر از مردان عمل میکنند. این مسئله بهویژه از سال ۲۰۱۶ که قوانین جمع سپاری مالی تصویب شد، افزایشیافته است. تحقیقات گسترده نشان میدهد که زنان در جمعآوری میزان کم پول از عدهی بیشتری از مردان، موفقتر و کاراتر هستند که این امر به ارتباطات قوی عاطفی آنها برمیگردد. درحالیکه در گزینههای سنتی افزایش سرمایه، تبعیض جنسیتی بیشتری را شاهدیم. این گزارش تأکید میکند که گرچه تعداد مردانی که کمپینهای کراودفاندینگ را برگزار میکنند، بیشتر از زنان است، ولی زنان در این استراتژی پیشرو هستند، زیرا آنها حجم کوچکتری از سرمایه را از هر فرد درخواست میکنند و در عوض سطح ارتباطات را گسترش میدهند و افراد بیشتری را در پروژهی خود سهیم میکنند. راون نیز در تصدیق این آمار میگوید:
زنان اهداف واقعگرایانهتری را در کراودفاندینگ تعیین میکنند. آنها بلندپرواز، ولی واقعنگرند.
نظرات