کارآفرینان کسب و کارهای کوچک هر روز با انواع و اقسام فشارهای مختلف دست و پنجه نرم میکنند. این فشارها در اولین تجربههای کاری بسیار شدیدتر هستند. نتیجهی مطالعات مؤسسهی یوپیاس استور نشان میدهد که با وجود دغدغههای مالی، یکی از بزرگترین موانع کسب وکارهای کوچک در سال ۲۰۱۸ ترس از شکست بوده است.
با منابع محدود و ترس از شکست، اغلب مدیران شرکتهای کوچک ریسکهای لازم را پشت گوش میاندازند. این اقدام شاید در کوتاهمدت مناسب باشد؛ ولی در بلندمدت مانع رسیدن به موفقیتهای بزرگ خواهد شد. بهتر است بهجای فرار از چالشهای دشوار و ریسکهای سخت، با صرف زمان و منابع لازم آنها را برای همیشه حل و فصل کنید.
نقطه ضعف مشترک کسب و کارهای کوچک در ابتدای کار بازاریابی، سرمایهگذاری و استخدام است که باید با برنامهی مناسب آنها را حل و فصل کنند.
بازاریابی
آیا در چرخهی باطل برنامههای بازاریابی منسوخ و بیفایده گیر کردهاید؟ اکنون زمان آن رسیده است که آنها را کنار بگذلرید و از روشهای جدید استفاده کنید. اگر برای شروع سردرگم هستید، بهتر است با ارزیابی طیف و علایق مشتریانتان شروع کنید. برای شروع میتوانید صحبتی کوتاه با آنها داشته باشید. سعی کنید به شخصیت و علایق آنها پی ببرید. بهعنوان مثال اینکه از چه شبکهی اجتماعی استفاده میکنند و برنامههای مورد علاقهی آنها چیست. پس از شناختن آنها قادر خواهید بود برنامههای بازاریابی بهتری طراحی کنید. برای مثال رسانههای مجازی میتوانند ابزار ارزان قیمت و هوشمندی برای تبلیغات باشند. با استفاده از این شبکهها و قدرت رسانههای دیجیتال میتوانید محصولاتتان را معرفی کنید. آگهیهای تبلیغاتی منتشر کنید و به ترغیب مخاطبان بپردازید. از مشتریان فعلی شروع کنید ولی در کنار آن همواره حواستان به طیف مشتریان جدیدی که میخواهید جذب کنید باشد. با انجام این کارها قادر خواهید بود تلاشهای کمهزینه و پربازدهی داشته باشید.
هویت دیجیتال
ظاهر کسب و کارتان چگونه به نظر میرسد؟ منظور ظاهر فیزیکی ساختمان شرکت نیست. بلکه وبسایت و حسابهای شبکههای مجازی است. مطالعات نشان میدهند که ۸۸ درصد مشتریان حتی قبل از خرید از فروشگاههای آنلاین، از طریق اینترنت به کسب اطلاعات دربارهی محصول میپردازند. اکثر سایتهای تجاری ظاهر ساده و محتوای پیشپا افتادهای دارند. با زیباسازی سایت به محصولاتتان اعتبار میبخشید و مشتریان با گشتوگذار در سایت ناخودآگاه دربارهی محصول نیز ذهنیت مثبتی خواهند داشت. از توجه به حسابهای شبکههای مجازی نیز غافل نشوید.
۸۸ درصد مشتریان قبل از خرید از طریق اینترنت به کسب اطلاعات دربارهی محصول میپردازند
شراکت و استخدام
آیا تا به حال برای رشد کسب و کار، برونسپاری پروژهها و استخدام نیروهای جدید را امتحان کردهاید؟ هرگز نباید از پذیرفتن کمک دیگران بترسید. از تعریف نیازهای خود برای جذب حمایت شرکتهای دیگر شروع کنید. شاید برای زیباسازی سایت و تأثیرگذاری بیشتر به یک طراح نیاز داشته باشید یا برای انجام امور مالی نیازمند حسابدار هستید. بهتر است این کارها را به شرکتهای ثالث برونسپاری کنید. وبسایتهای برونسپاری و لینکدین محل مناسبی برای یافتن شرکتها و افراد واجد صلاحیت است. همواره افراد بااستعدادی هستند که شما را از کمیت و کیفیت کار راضی نگه دارند.
اگر برای گسترش کسب و کار نیازمند راهاندازی خدمات پشتیبانی هستید، بهتر است به فکر استخدام نیروهای جدید باشید. پس از دریافت تقاضاهای استخدام افراد را به مصاحبههای کاری دعوت کنید. یک مصاحبهی حضوری اطلاعات و شناخت بهتری از تماس تلفنی به شما خواهد داد. بعد از استخدام فرد شایسته برای آموزش او زمان و منابع کافی اختصاص دهید. پس از آموزش و کسب اطمینان از صلاحیت او، میتوانید با اطمینان خاطر روی وظایف دیگر خود تمرکز کنید.
شاید اقدامات ذکرشده سخت و طاقتفرسا به نظر برسند؛ ولی در بلندمدت به رشد کسب و کار شما کمک زیادی خواهند کرد.
نظرات