برند شخصی میتواند منجر به فرصت شغلی در آینده شود
این روزها اهمیت برند شخصی بر کسی پوشیده نیست. این که خود را چگونه به اطرافیان خود معرفی کنید و نوع نگرش و تفکر آنها در مورد شما تاثیر فراوانی در آینده شغلیتان خواهد داشت.
ماریا ماتارلی کارآفرین و نویسنده کتاب ۱۲ مرحله برای داشتن یک زندگی خوب و انجام دادن کارها در این باره میگوید:
بزرگترین آرزوی من بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و شروع اولین کارم داشتن کارت ویزیت مخصوص به خودم بود که اسم و موقعیت شغلی من روی آن نوشته شده باشد. کارت ویزیت برای من به معنای حرفهای و عالی بودن در زمینه کاریام بود و نشان میداد که من راه درستی را برای دستیابی به اهداف و آینده شغلی بهتر طی میکنم.
ولی متاسفانه من هیچوقت موفق به داشتن کارتویزیت نشدم، چون موقعیت شغلی من در محل کارم به گونهای بود که ارتباطی مستقیمی با مشتریان نداشتم و بهطور تمام وقت در داخل شرکت مشغول به کار بودم. اگر امروز این فرصت را داشتم که به عقب برگردم و از نو شروع کنم به طور حتم سعی میکردم به جای کار کردن برای دیگران، کسبوکار شخصی خودم را داشته باشم.
اگر شما نیز میخواهید کسبوکار خودتان را مدیریت کنید، در آغاز کار بهتر است که یک کارت ویزیت داشته باشید. برای این کار کافی است که نام، موقعیت شغلی و یک آدرس آنلاین مانند آیدی لینکدین یا آدرس وبسایت را در کارت خود بنویسید.
در ادامه مراحل بعدی ساخت یک برند شخصی را با هم بررسی میکنیم:
در حوزه کاری خود متخصص شوید
من زمانی شروع به ساخت برند شخصی خودم کردم که به طور تمام وقت در شرکتی مشغول به کار بودم. این کار را خارج از ساعات کاری انجام میدادم و زمینه فعالیتام مبحث مدیریت پروژهها در دنیای آیتی بود. سپس اقدام به شرکت در جلسهها و نشستهای محلی و سخنرانی در سمینارها کردم. به این ترتیب توانستم با افراد زیادی آشنا شوم و خودم را به مردم معرفی کنم.
شرکت در این کنفرانسها و سخنرانیها اطلاعات و مهارتهای من را افزایش داد، به زودی متوجه شدم که به خاطر تخصص و اطلاعات خوبم در زمینهی مدیریت پروژه و برنامههای کاربردی شهرت فراوانی پیدا کردهام. در واقع من موفق شده بودم تا برند شخصی خود را با معرفیکردن خود و تواناییهایم پایهگذاری کنم، پس از درک این مطلب از کارم استعفا دادم و کسبوکار شخصی خود را شروع کردم .
یکی از اصول مهم در زمینه ساخت برند شخصی این است که مهارتها و تخصصهای لازم در زمینهی حوزه کاریتان را یاد بگیرید تا مردم شما را به عنوان فردی متخصص و با اطلاعات در این حوزه بشناسند. این شهرت و خوشنامی بخش مهمی از برند تجاری شما خواهد بود.
به روشهای مختلفی اعتبار برند خود را بالا ببرید
در دنیای امروز مشتریان و کارفرمایان بسیار محتاطانه عمل میکنند و هیچ وقت بدون تحقیق و شناخت قبلی اقدام به معامله و استخدام کسی نمیکنند. بنابراین برای این که بتوانید به کمک برند شخصی خود کسبوکار جدیدی شروع کنید یا جایی استخدام شوید، باید توجه کنید که برندتان ازاعتبار و اعتمادپذیری کافی برخوردار باشد.
یکی از بهترین راهها برای ایجاد اعتبار و اعتماد سخنرانی عمومی است. زمانی که شما برای گروهی سخنرانی میکنید، میتوانید به طور مستقیم دانش و تجربیات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید و اعتبار خود را به صورت شخصی ایجاد کنید.
راههای دیگری که به کمک آن میتوانید پیام خود را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید و اعتبار خود را به عنوان یک متخصص افزایش دهید نوشتن مقاله، وبلاگ یا حتی کتاب است.
در فضای مجازی به صورت حرفهای فعالیت کنید
برند شخصی چگونگی شناختهشدن شما در دنیای بیرون است و شامل اطلاعاتی است که هنگام جستجوی آنلاین در گوگل، وبسایتهای مختلف و شبکههای اجتماعی در مورد شما نمایش داده میشود. تخصص و سابقهکاری و اعتبار فقط بخشی از آن را تشکیل میدهند. بنابراین سعی کنید که در فضای مجازی فعالیتی کاملا حرفهای داشته باشید و همواره اطلاعات به روز و کامل در دسترس دیگران قرار دهید.
آیا در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید؟ آیا پروفایل خود را در لینکدین و سایر شبکههای اجتماعی تکمیل کردهاید؟ عکس پروفایل خود را چگونه انتخاب کردهاید؟ آیا تصاویری از کنفرانسها، سخنرانیها و فعالیت فوق برنامه خود به اشتراک گذاشتهاید؟
با پاسخ به سوالهای بالا میتوانید از میزان فعالیت خود مطلع شوید. برای فعالیت در فضای آنلاین به هیچوجه کمکاری نکنید، سعی کنید همواره به راههای مختلف حضور خود را بهبود بخشید و اطمینان حاصل کنید که فعالیتی کاملا مرتبط و مناسب و حرفهای دارید.
شعار مخصوص به خود را داشته باشید. تحقیق کنید که در حوزه فعالیت شما چه مقولهای بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است، تخصص خود را در آن زمینه افزایش دهید. زمانی که من وارد دنیای آیتی شدم، تخصصهای لازم را در زمینه مدیریت پروژه جهانی کسب کردم و مردم من را به عنوان یک فرد شاخص در این زمینه به خاطر سپردند.
حدود چند سال پیش زمانی که در یک کنفرانس در فرانسه شرکت کرده بودم با نماینده یک شرکت از جامائیکا آشنا شدم، بعد از کنفرانس ما در لینکدین با هم ارتباط برقرار کردیم، بعد از گذشت یک سال آن نماینده با من تماس گرفت و اعلام کرد که به یک مربی جهت آموزش مدیریت پروژه نیاز دارند. این ارتباط سبب شد تا من در آن شرکت استخدام شوم. در واقع هنگامی که آنها به مبحث مدیریت پروژه فکر میکردند، به خاطر اعتبار بالای برند شخصیام، اولین اسمی که به ذهنشان خطور کرد من بودم.
ساخت برند شخصی مستلزم زمان است
دستیابی به هر هدف زمان و تلاش فراوانی نیاز دارد. مدت زیادی طول کشید تا من توانستم اعتبار و ارزش برند شخصی خود را به سطح قابل قبول و خوبی برسانم، سایر افرادی که موفق به ساخت برند شخصی خود شدهاند نیز همین تجربه را داشتهاند.
برای ساخت برند خود تعلل نکنید. تلاش خود را از همین الان شروع کنید. هدف خود را مشخص کنید و سپس ببینید برای رسیدن به این هدف چه مسیری را باید طی کنید. تمام امکانات و موانع را بسنجید، سعی کنید مرحله به مرحله پیش بروید، سریع و فرز باشید و با انرژی مضاعف هدف خود را دنبال کنید.
هر هفته زمانی را صرف ساخت برند خود کنید و تا وقتی که به هدف خود دست نیافتهاید ادامه دهید. تلاش شما به نتیجه خواهد رسید و برند شخصیتان به شما کمک خواهد کرد تا موفقتر باشید.