افزایش رضایت کاری در نظر رهبران بزرگ کسبوکار
تام اسمیت تاکنون سه بار پرفروشترین نویسندهی نیویورکتایمز شده است؛ او میگوید: «مدیریت یعنی تسهیل حرکت شرکت بهسمت دلخواه و در عین حال، جلب رضایت کارکنان نسبت به این حرکت». اما رهبران معمولاً فقط بر قسمت اول این وظیفه تمرکز میکنند؛ در حالی که قسمت سخت کار، جلب رضایت کارمندان است.
بسیاری از مدیران بهجای تلاش برای مدیریت اصولی و مثبت، خیلی آسان بهسمت شیوههای افراطی و تعصبی کشیده میشوند.
در ادامه، ۳۱ مورد از سخنان رهبران بزرگ را دربارهی افزایش شادی، انگیزه و تلاش در محیط کاری میخوانیم.
۱. تام اسمیت (نویسندهی برتر، بنیانگذار و مدیر):
مدیریت یعنی تسهیل حرکت شرکت بهسمت دلخواه و در عین حال، جلب رضایت کارکنان نسبت به این حرکت.
۲. اندرو کارنِگی (کارآفرین):
در جایی که خنده کم باشد، موفقیت هم کم است.
۳. دنیس موریسون (رئیس و مدیرعامل شرکت سوپ کمپبل):
رهبر کسی است که برای همگان، اندکی جادو به ارمغان آورد.
۴. کیمو کیپِن (مدیر، معاون و موسس):
احساس وحدت و یکپارچگی زمانی بهوجود میآید که من، خودم را با تمام وجود و بهعنوان یک انسان کامل عرضه کنم تا از همهی مهارتها و استعدادهایم بهره ببرم و اینچنین، جزئی از شرکت باشم. این حالت، احساس دلپذیر مشارکت را در من ایجاد میکند؛ زیرا باعث میشود بتوانم این خود واقعی و حقیقی را عرضه کرده و کارم را دوست داشته باشم.
۵. آنجلا آرِندز (معاون اسبق مدیریت در شرکت اپل):
همه تنها دربارهی برقراری رابطه با مشتریان حرف میزنند؛ اما به نظر من، باید اول با کارکنانمان رابطهی مناسب را داشته باشیم.
۶. هاوارد شولتز (رئیس و مدیرعامل استارباکس):
موفقیت زمانی شیرین است که همه در آن شریک باشند.
۷. جک وِلش (مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک):
قبل از مدی رشدن، موفقیت به معنای پرورش خود و بعد از مدیرشدن، به معنای پرورش دیگران است.
۸. دکتر استیو کِر (مدیر اسبق بخش آموزشی):
اگر میخواهید به نتیجهای ویژه برسید، باید افراد را قادر به انجام کار دلخواهتان کرده و همچنین کاری کنید که خود بخواهند آن را انجام دهند.
۹. خورخه پائولو لِمان (بنیانگذار شرکت بانکو گارانتینا):
بزرگترین سرمایهی یک شرکت، افراد آن هستند.
اگر از روند کار لذت بردهاید، پس شکستی در کار نیست
۱۰. ماریسا مِیِر (مدیرعامل سابق شرکت یاهو):
اگر احساس خطر را پشتسر بگذارید، اتفاقات شگفتانگیزی در انتظارتان است.
۱۱. اپرا وینفری (موسس شبکهی اوپرا وینفری):
به شکست اعتقاد ندارم؛ اگر از روند کار لذت بردهاید، پس شکستی در کار نیست.
۱۲. فیلیپ گرین (رئیس گروه آرکادیا):
اگر میخواهید واقعاً به جایی برسید، باید عاشق کارتان باشید.
۱۳. والتر دیزنی (بنیانگذار شرکت والت دیزنی):
لذتبخش است که کارهای غیرممکن را ممکن کنی.
۱۴. کریگ هیکمن (نویسنده و آیندهگرا، شرکت پارتنرز این لیدرشیپ):
همه، حتی موفقترین افراد جامعهی پیچیدهی امروزی، ممکن است گاه در چرخهی قربانیشدن گیر بیفتند؛ اما انسانهایی که به مسئولیتپذیری اعتقاد دارند، مدت زیادی در این چرخه نمیمانند.
۱۵. اندرو کارنگی (کارآفرین):
اگر میخواهید شاد باشید، هدفی برای خود برگزینید که مطابق با افکارتان باشد، انرژیتان را آزاد کند و به شما امید دهد.
۱۶. هنری فورد (بنیانگذار شرکت موتور فورد):
در مواقعی که بهنظر میرسد همهی کارها برخلاف میلتان پیش میرود، یادتان باشد که هواپیماها خلاف جهت باد اوج میگیرند، نه در راستای آن.
۱۷. مالکوم گلادوِل (نویسندهی برتر):
آنچه در ساعات کاری خوشحالمان میکند، میزان درآمد نیست؛ بلکه رضایتبخش بودن کار است.
۱۸. جف بزوس (بنیانگذار و رئیس آمازون):
یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که علایق را بر خود تحمیل میکنند. این ما نیستیم که علایمان را انتخاب میکنیم، بلکه علایق هستند که ما را انتخاب میکنند.
۱۹. بن هاه (مدیرعامل شبکهی چیزبرگر):
من میخواهم شاد باشم و دریافتهام که شادبودن، لزوماً به معنای رسیدن به هدف نیست؛ بلکه نحوهی رسیدن به آن است.
۲۰. ریچارد برانسون (بنیانگذار گروه ویرجین):
فقط بهخاطر پول دنبال کار نرفتم؛ اما متوجه شدم که اگر از کارم لذت ببرم، پول هم بهدنبالش خواهد آمد. همیشه از خود میپرسم آیا شغلم برایم جالب است و باعث خوشحالیام میشود یا خیر؟ معتقدم که پاسخ این سؤال مهمتر از شهرت و پول است. اگر کار، دیگر برایم جذاب نباشد؛ از خودم میپرسم چرا اینگونه شده است؟ اگر نتوانم درستش کنم، آن کار را ادامه نخواهم داد.
عامل خوشحالی در کار، میزان درآمد نیست؛ رضایتبخش بودن کار است
۲۱. تام اسمیت (نویسندهی برتر، بنیانگذار و مدیر):
مسئولیتپذیری، مهمترین عنصر برای بالابردن کیفیت، راضیکردن مشتریان، توانمندسازی انسانها، تشکیل هر گروه، تولید محصولات جدید، افزایش بهرهوری و گرفتن نتایج مثبت است.
۲۲. تامار اِلکِلِز (دارندهی دکترا، مدیر بخش آموزشی و استعدادیابی Atlantic Bridge Capital):
کارفرمایانی که رسیدگی به کار روزانهی کارکنانشان را یک تکلیف اجتماعی میدانند، اعتبار زیادی در بازار کسب کرده و به سود بسیاری میرسند. اگر مدیر مطمئن شود که تمام کارکنان از شیوهی انجام وظیفهی خود مطلعاند، هدف و چشمانداز شرکت را در نظر دارند و به استراتژیهای شرکت پایبند هستند، به موفقیتهای بزرگی میرسد.
۲۳. ایندرا نویی (رئیس و مدیرعامل شرکت پپسی):
اگر میخواهید شرکتتان پیشرفت کند، اول خود باید پیشرفت کنید؛ سپس شرکت هم با شما به اوج میرسد.
۲۴. جِیک نیکِل (مدیرعامل شرکت تِرِدلِس):
سعی میکنم تمام تصمیماتم برایم هیجانانگیز باشند.
۲۵. استیو جابز (مدیرعامل اسبق اپل):
از دست دادن داشتهها، ترسی است که همواره با آن مواجه هستیم؛ بهترین راه برای اجتناب از این ترس، این است که همیشه به یاد داشته باشیم که روزی میمیریم. ما همین حالا هم بیچیز هستیم، دلیلی ندارد که به ندای قلبمان گوش نکرده و بهدنبال آنچه میخواهیم نرویم.
۲۶. ریچارد برانسون (بنیانگذار گروه ویرجین):
برای پولدرآوردن، سخت کار کنید و از آن لذت ببرید. وقتتان را تلف نکنید، از فرصتها استفاده کنید. خوشبین باشید و وقتی کار، دیگر برایتان لذتبخش نبود؛ رهایش کنید و کار دیگری انجام دهید.
هیچکس بدون دوستداشتن کارش موفق نمیشود
۲۷. استیو جابز (مدیرعامل اپل):
کار، بخش بزرگی از زندگی انسان را تشکیل میدهد. تنها راه برای رسیدن به رضایتخاطر واقعی این است که کارتان را عالی انجام دهید. تنها راه برای انجام کار عالی نیز دوستداشتن آن است.
۲۸. دنیس موریسون (رئیس و مدیرعامل شرکت سوپ کمپبل):
اشتباه است که فکر کنید تعادل به معنای اختصاص وقت مساوی برای تمام جنبههای زندگی است. اولویتها و جنبههای مختلفی در زندگی هر فرد وجود دارد؛ راز خوشبختی در نحوهی ادغام آنهاست.
۲۹. دیوید سارنوف (مدیرعامل شرکت آر.سی.اِی):
هیچکس بدون دوستداشتن کارش موفق نمیشود.
۳۰. لری پیج (مدیرعامل گوگل):
اگر معتقد باشید که کارتان مهم است و تغییری در دنیا ایجاد میکند؛ صبحها برای بیدارشدن از خواب، هیجان دارید.
۳۱. ریچارد برانسون (بنیانگذار گروه ویرجین):
کسبوکار برای من بهمعنای کتوشلوارپوشیدن و راضینگهداشتن سهامداران نیست؛ بلکه به این معناست که با خود و ایدههایم روراست باشم و روی موارد ضروری تمرکز کنم.
اخیراً یک نظرسنجی نشان داده است که وقتی کارکنان در محیط کاری خوشحالتر هستند؛ ۸۵ درصد از آنان، ابتکارات بیشتری به خرج میدهند؛ ۷۳ درصد بهتر با دیگران همکاری میکنند و ۴۸ درصد به کارشان اهمیت بیشتری میدهند. مدیرانی که رابطهی بین شادی و بهرهروی را درک میکنند، میتوانند حرکت شرکت بهسمت دلخواه را تسهیل و در عین حال، رضایت کارکنان را جلب کنند.