معرفی کتاب صفر به یک نوشته پیتر تیل
بزرگترین مفهوم اسرارآمیز زمان ما این است که هنوز مرزهای مشخص نشدهای برای در نوردیدن و اختراعات زیادی برای اختراع کردن وجود دارد. در کتاب صفر تا یک، پیتر تیل کارآفرین مشهور و سرمایهگذار بزرگ به ما نشان میدهد چطور برای خلق این موارد جدید راههای منحصر بهفرد و تازهای پیدا کنیم.
او میگوید کسبوکارهایی که دارای ایدههای نوینی بودهاند، تنها یکبار برای همیشه اتفاق افتادهاند و هرگز دوباره توسط صاحبانشان تکرار نمیشوند. مثل کاری که بیل گیتس در ایجاد سیستمعامل یا لری پیج در بهوجود آوردن موتورهای جستوجو انجام دادهاست. قهرمانان آینده در بازار رقابتی امروز برنده نمیشوند. آنها از مقایسه و رقابت فرار میکنند، چرا که تجارت آنها منحصربهفرد خواهد بود.
سخن اصلی کتاب
کتاب از صفر به یک اثر پیتر تیل کارآفرین موفق و یکی از سرمایهگذاران فیس بوک است. ایده اصلی این کتاب تمرکز بر این نکته در دنیای کسبوکار است که خلق چیزی جدید اتفاق بیفتد، نه تکرار ایدههای قبلی و اجرا شده. با این کار کسبوکار مورد نظر از ۰ به سمت ۱ حرکت میکند. درحالیکه تقلید از کارها و ایدههای دیگران کسبوکار را از یک به نقطه ی دیگری می برد. به عقیدهی پیتر تیل در استارتاپ ها حرکت باید از صفر به یک اتفاق بیفتد تا ارزش ایجاد شود و کسبوکاری ارزشمند و قابل پیشرفت بهوجود بیاید.
این کتاب می گوید برای موفقیت در یک استارتاپ باید یک فرآورده ی انحصاری داشته باشید که در آینده بتواند سود تولید کند. در متن این کتاب به واژه ی مونوپولی monopoly به مفهوم یک کالا یا خدمت انحصاری تاکید زیادی شده است. کتاب با این مفهوم آغاز میشود که چرا داشتن کالا یا محصول انحصاری تا این حد حساس و دارای اهمیت است.
هر کسبوکار موفق از مجموعهای از اسرار ساخته شده که از بیرون دیده نمیشوند
سپس در مورد موقعیت استارتاپ صحبت میکند که چطور باید شرایطی را فراهم کنیم که نوعی از یک شرکت صفر به یک را داشته باشیم. اینجا توصیه ی کتاب این است که ما به خودمان نگاه کنیم و بنا به موقعیت موجود این مسیر را پیدا کنیم. درنهایت میخواهیم به اینجا برسیم که واقعا چطور میشود فرآوردهی منحصر بفردی ایجاد کرد.
در بخشهای بعدی کتاب به این نکته پرداخته میشود که حالا چطور از ایدهی منحصربفرد خود حمایت و پشتیبانی کنیم. طوریکه بتوانیم آنرا حفظ کنیم و در آینده از آن سود کسب کنیم. سودی پایدار که در روند پیشرفت کسبوکار همچنان باقی بماند.
ویدیوی زیر بهطور خلاصه نکات اصلی و مهم کتاب را بهتصویر میکشد.
بخشهای کتاب
کتاب صفر به یک به ۱۴ بخش تقسیم شده است. هر یک از این بخشها به موضوعی میپردازد که اینجا بهصورت فهرست وار به چند بخش از آن اشاره میکنم.
مقدمه
نویسنده در مقدمه میگوید لحظات صفر تا یک در دنیای کسبوکار فقط یک بار روی میدهد. اگر بخواهید از صاحبان کسبوکارهای قبلی تقلید کنید، نکتهای نمیآموزید. قطعا کپی کردن از روی کارهای قبلی کار سادهتری است. انجام کاری که از قبل میدانیم به چه صورت انجام میشود، ما را از یک به n هدایت میکند، در حالیکه خلق چیزی جدید ما را از نقطه صفر به یک میبرد. عمل خلق منحصربهفرد است و نتیجهی آن اتفاقی تازه و غریب خواهد بود.
چالشی بهنام آینده
نظر پیتر تیل دربارهی اهمیت و شاخص بودن آینده این است که ما نمیدانیم در آینده دنیا چگونه است و شرایط چیست. هیچکس نمیتواند آینده را بهدقت پیشبینی کند. درواقع آینده به میزان تغییراتی که اتفاق میافتد به ما نزدیک است. این چالش روبهرو شدن با آینده است.
جشنی چون جشن ۱۹۹۹
پیتر تیل در این بخش به تغییرات مهم و عمدهای که در فاصلهی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ برای اقتصاد جهان همزمان با جا افتادن استفاده از اینترنت اتفاق افتاد، پرداخته است. درنهایت آن چیزی که از نگاه او اهمیت دارد، رویکرد نگاه رو به آینده است. او دربارهی راهاندازی پیپال در این فصل بهتفصیل صحبت کردهاست.
متفاوت بودن همهی شرکتهای خوشبخت
او به این نکته اشاره میکند که رقابت در مقابل انحصار است. اگر کسبوکاری بتواند دستاورد منحصربهفردی داشته باشد، دیگر رقابت برای او معنادار نخواهد بود. یک مثال خوب برای این امر گوگل است که بهقدری خدمات باکیفیت ارائه میدهد که هیچ شرکتی یارای رقابت با آن را ندارد. منظور از انحصاری بودن کالا یا خدمات نیز همین است.
ایدئولوژی رقابت
خلاقیت انحصاری به معنای محصول جدیدی است که فایدهای برای افراد دارد و سودی هم به خالق خودش میرساند. نویسنده به داشتن محصول انحصاری اعتقاد جدی دارد و معتقد است افتادن در چرخهی رقابت مانع شکوفایی کسبوکار میشود.
منافع حرکت آخر
منظور پیتر تیل از این بخش، تاکید بر حرکت آهسته و پیوسته در جریان کاری است. استارتاپها بیش از آنکه به فکر درآمد و کسب سود بیشتر در بازهی کوتاهتر باشند، باید به فکر حفظ جریان سودآوری خود در آینده باشند. چنین استارتاپهایی دوام خواهند آورد و میتوان به آیندهی آنها امیدوارتر بود.
شما یک بلیت بختآزمایی نیستید
بحث برانگیزترین سؤال در تجارت این است که موفقیت در گرو شانس بیشتر است یا مهارت و توانایی بالاتر. افراد کمی نظیر استیو جابز، جک دورسی و ایلان ماسک توانستند شرکتهای بیلیون دلاری ایجاد کنند. اگر موفقیت بر مبنای شانس بود، احتمالا این شرکتها وجود خارجی نداشتند.
پول را پیگیری کنید
در این بخش نویسنده از قانون توان صحبت میکند و میگوید این قانون عالم است. پول پول میآورد و موجب رشد نمایی میشود. به هرکس داراتر است، بیشتر داده خواهد شد.
اسرار
انسانها از اسرار هراس دارند، چون اطمینانی به درستی آنها ندارند. اما واقعیت این است که شناختهشدهترین موفقیتهای امروز، حاصل ایدههای عجیب و غریب و ناشناختهی پیشین هستند. پس نباید از راز و رمزها و ناشناختهها هراس داشت و باید از آنها استقبال کرد. سؤال بسیار مهمی که در این بخش مطرح میشود این است: چه موضوع مهمی هست که عدهی بسیار کمی بر سر آن با شما توافق دارند؟
اصول اولیه
این بخش دربارهی اصول اصلی ایجاد یک شرکت صحبت میکند که اگر اشتباهی در آن رخ بدهد، اصلاح آن در آینده دشوار خواهد بود. موضوعاتی مانند انتخاب شریک مناسب، تعداد شرکا و بنیانگذاران استارتاپ و تعیین مالکیت، تصرف و ادارهی شرکت و قوانین حاکم بر آن در این بخش بیان شده است.
درباره نویسنده کتاب صفر به یک
پیتر تیل متولد سال ۱۹۶۷ در فرانکفورت آلمان، بنیانگذار پی پال PayPal در سال ۱۹۹۸ است. او از اولین سرمایهگذاران فیسبوک است و در سال ۲۰۱۴ در فهرست ثروتمندان جهان قرار گرفت. پیتر تیل کارنامهی درخشانی در خلق کسبوکارهای موفق دارد. طوریکه یک کارآفرین مشهور و موفق جهانی است.
در سنین نوجوانی به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۸۹ در رشته فلسفه از دانشگاه استنفورد فارغالتحصیل شد. جالب است بدانید که شطرنج یکی از علاقمندیهای او محسوب میشود و در جوانی مهارت زیادی در این بازی داشته است.
درباره مترجمین zero to one
این کتاب دارای ترجمههای بسیار متنوعی است و بارها در ایران ترجمه شده و توسط ناشران مختلفی به چاپ رسیده است. اما اولینبار در سال ۱۳۹۴ تحت عنوان "از صفر به یک : نگاهی به شرکتهای استارتاپ در «سیلیکان ولی» و نقش آنها در تجسم آینده" توسط حسین راسی ترجمه و در انتشارات هستان منتشر شده است.
عنوان این کتاب بهصورت "صفر به یک: یادداشتهایی درباره استارتاپها: چگونه باید آینده را ساخت" یا عنوان کوتاه "از صفر به یک" یا "صفر تا یک" توسط دیگر مترجمان در نشرهای مختلف ترجمه شده است. ناشرانی که این کتاب را به چاپ رساندهاند، عبارتاند از:
- سازمان فرهنگی فرا، ترجمه احمد عیسی خانی، سال ۱۳۹۶ (با عنوان کوتاه از صفر به یک)
- انتشارات ملیکان، ترجمه میلاد بشیری، سال ۱۳۹۵ (مترجم کتاب هنر رهایی از دغدغهها اثر مارک منسون)
- نشر نوین، مترجمان واسع علوی، راهله یوسفزاده؛ ویراستار طاهره خیرآبادی، سال ۱۳۹۵ (از پرفروشترین ترجمههای این کتاب)
- انتشارات مهرگان دانش در قزوین، مترجمان علی محمدنیا، محمدامین کاظمیفر، سال ۱۳۹۶
- انتشارات دانش بهمن در کرج، ترجمه شهرزاد بیات موجد، سال ۱۳۹۶
- انتشارات دنیای اقتصاد، مترجمان ایمان رضوی، ترانه امینا، سال ۱۳۹۷ (با عنوان صفر تا یک : نوشتارهایی درباره استارتآپها یا چگونگی خلق آینده)
- نشر شمشاد، ترجمه زینب عفتی، سال ۱۳۹۷ (با عنوان کوتاه صفر تا یک)
- نشر هورمزد، ترجمه علی بهزادیاننژاد، سال ۱۳۹۵ (با عنوان صفر تا یک : یادداشت های شروع کار یا چگونگی ساختن آینده)
- انتشارات برتراندیشان، مترجمان ابوالقاسم عربیون، محمدمهدی شایعثانی، محمدرضا طیبنیا. (با عنوان صفر تا یک: نکاتی در مورد شرکتهای نوپا، یا چگونه آینده را بسازیم)
- انتشارات نسل نواندیش، مترجم فرهنگ جعفریفشارکی، سال ۱۳۹۷
تعداد قابل توجهی از فروشندگان آنلاین کتاب، ترجمهی زینب عفتی از نشر شمشاد را قابل قبول دانسته و برای فروش روی وب سایت خود قرار دادهاند. در مجموع باتوجهبه سابقهی ناشران و همچنین نظرات خوانندگان دربارهی ترجمههای مختلف، بهنظر میرسد روانترین ترجمهها متعلق به حسین راسی که اولین ترجمهی کتاب را انجام داده است و همچنین ترجمه زینب عفتی باشد. همچنین در ردهی بعدی ترجمهی منتشر شده از نشر نوین نیز مورد توجه تعدادی از خوانندگان کتاب واقع شده است.
نشر نوین روی وب سایت خود در صفحهی کتاب صفر به یک توضیح مفیدی دربارهی کتاب و همینطور نویسندهی آن قرار داده است. در بخش نظرات این کتاب نیز میتوانید نظرات کاربران را دربارهی این ترجمه ببینید. همینطور میتوانید روی سایت جیره کتاب در بخش یادداشتها مطلبی پیرامون مقایسهی ترجمههای مختلف این کتاب را بخوانید. درضمن علی بهزادیان نژاد ترجمهی کامل خودش از این کتاب را بهصورت فصل به فصل روی وب سایت خود قرار داده است که میتوانید آنرا بهصورت آنلاین مطالعه کنید.
این نظرات قطعی نیستند و نباید از ترجمههای جدید کتاب غافل شد، چرا که ممکن است هنوز بهطور کامل شناخته نشده باشند و نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند. برای انتخاب بهترین ترجمه از میان تمام ترجمههای این کتاب به نمونهای از کتاب، سابقهی مترجم و انتشاراتی که آن ترجمه را چاپ کرده است، توجه کنید.
درباره کتاب
کتاب حاضر در دستهی کتابهای کارآفرینی، نوآوری و خلق کسبوکار جدید ردهبندی شده است. این کتاب در سال ۲۰۱۴ برای اولینبار چاپ شد و بعد از آن با ویرایشهای متعدد با طرح جلدی متفاوت در زبان اصلی به بازار آمده است. پیتر تیل با همراهی بلیک مسترز از صفر به یک را نوشته است.
این کتاب در حقیقت نسخه بهروز شده و چکیدهای از مجموعه یادداشتهایی است که از کلاس استارتاپ وی در دانشگاه استنفورد بهدست آمده است. بلیک مسترز دانشجوی این کلاس بود و این یادداشتها را با جزئیات کامل از کلاس پیتر جمعآوری کرد.
نسیم طالب، نویسندهی کتاب قوی سیاه، خواندن این کتاب را بیش از یکبار توصیه کرده است. همچنین مارک زاکربرگ خالق فیس بوک، ایدههای این کتاب را نو و ارزشمند دانسته است. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و چهرهی شاخص دنیای کارآفرینی معتقد است این کتاب راه و رسم موفقیت در کارآفرینی و خلق استارتاپ را به شیوهی یکی از موفقترین کارآفرینان جهان و خالق چند شرکت نوآور، بیان میکند.
این کتاب در فهرست کتابهای پرفروش نیویورک تایمز بوده است. اگر کتاب را خواندهاید و از خواندن آن تجربهای دارید، خوشحال میشویم آن را با زومیت در بخش نظرات در میان بگذارید.
نظرات