متا سال جدید میلادی را با جریمه ۴۱۰ میلیون دلاری شروع کرد

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
چهره ناراحت مارک زاکربرگ / Mark Zuckerberg مدیرعامل متا از نمای نزدیک
اتحادیه‌ی اروپا متا را به‌دلیل سیاست‌های فیسبوک و اینستاگرام، ۴۱۰ میلیون دلار جریمه کرده است. این جریمه روی نمایش تبلیغات هدفمند تمرکز دارد.
تبلیغات

کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند (موسوم‌به DPC) اعلام کرده است متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، به‌دلیل نحوه‌ی مدیریت داده‌های کاربران باید جریمه پرداخت کند. این کمیسیون پیش‌تر به شیوه‌ای مشابه، متا را صدها میلیون دلار جریمه کرده و بخش‌هایی از کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت را به خطر انداخته بود.

بر اساس گزارش ورج، کمیسیون DPC در بیانیه‌ای متا را به پرداخت ۲۱۰ میلیون یورو (حدودا ۲۲۲ میلیون دلار) به‌دلیل نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه‌ی اروپا با سیاست‌های فیسبوک و ۱۸۰ میلیون یورو (حدودا ۱۹۱ میلیون دلار) به‌دلیل نقض قوانین از طریق اینستاگرام، محکوم کرده است.

جریمه‌ی سنگین متا نتیجه‌ی دو شکایتی است که در سال ۲۰۱۸ با محوریت قانون عمومی حافظت از داده‌ی اروپا (موسوم‌به GDPR) ثبت شد. این قانون در همان سال وارد مرحله‌ی عملیاتی شد.

در نتیجه‌ی شکایت‌های موردبحث، فیسبوک و اینستاگرام تغییراتی در قوانین سرویس‌دهی خود اعمال کردند که بخش‌هایی از آن شامل نحوه‌ی پردازش داده‌های کاربران بود. با این‌حال شاکیان پرونده‌های متا می‌گویند فیسبوک و اینستاگرام کاربران خود را به پذیرش مواردی مثل تبلیغات هدفمند «مجبور کرده‌اند» و این نمونه‌ی بارز نقض قوانین حریم خصوصی اروپا است.

کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند که یکی از بازوهای اجرایی اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود، می‌گوید به‌روزرسانی‌هایی که متا در قوانین سرویس‌دهی فیسبوک و اینستاگرام اعمال کرد شفافیت کافی نداشتند. این کمیسیون پس از برگزاری جلساتی با هیئت حفاظت از داده‌ی اروپا (موسوم‌به EDPB) به این نتیجه رسید که متا نمی‌تواند برای دفاع از سیاست‌های تجاری خود، به قراردادی که به کاربرانش تحمیل کرده است اتکا کند. رهنمودهای ارائه‌شده از سوی هیئت حفاظت از داده‌ی اروپا در نهایت باعث شد نهادهای رگولاتوری جریمه‌ای را که برای متا در نظر گرفته بودند افزایش دهند.

اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید متا افزون‌بر پرداخت جریمه‌ی سنگین موظف است در عرض سه ماه سیاست‌های کاری‌اش را مطابق‌با قانون GDPR اصلاح کند. روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال مدتی پیش در گزارشی تحلیلی گفته بود قوانین جدید اروپا ممکن است تبلیغات هدفمند متا را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند.

متا در بیانیه‌ای ضمن اشاره به درخواست تجدیدنظر در جریمه‌ی سنگین می‌گوید سیاست‌های سرسختانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا از نمایش تبلیغات هدفمند در فیسبوک و اینستاگرام «جلوگیری نمی‌کنند.»

این نخستین باری نیست که متا جریمه می‌شود. کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند اواخر سال گذشته گفت متا به دلیل افشای اطلاعات کاربرانش در سال ۲۰۲۱ باید ۲۷۶ میلیون دلار جریمه پرداخت کند. چند ماه قبل از آن جریمه‌ای ۴۰۲ میلیون دلاری برای متا در نظر گرفته شده بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات