جدال بر سر سیب؛ اپل احتمالاً شرکتی ۱۱۱ ساله را به تغییر لوگو مجبور می‌کند!

دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
زن در سایه با گوشی لوگو اپل در پس زمینه
اپل به‌دنبال دریافت حق مالکیت معنوی تصویر سیب واقعی است و اگر همه‌چیز طبق انتظار پیش برود، شرکتی ۱۱۱ ساله به تغییر لوگو مجبور خواهد شد.
تبلیغات

حضور اپل در دعاوی حقوقی چیز جدیدی نیست؛ اما جدیدترین پرونده‌ی حقوقی این شرکت احتمالاً عجیب‌ترین در نوع خود محسوب می‌شود. تولیدکننده‌ی آیفون در تلاش است تا حق مالکیت معنوی تصاویر سیب‌های واقعی را در سوئیس به‌دست بیاورد (اپل در زبان انگلیسی به معنی سیب است).

اگر اپل از دادگاه سربلند بیرون بیاید، شرکت ۱۱۱ ساله‌ی Fruit Union Suisse مجبور می‌شود لوگو خود را تغییر دهد؛ چون در لوگو این شرکت از تصویر سیب استفاده شده است.

لوگو شرکت Fruit Union Suisse

مدیر شرکت Fruit Union Suisse می‌گوید: «درک این مسئله برای ما دشوار است؛ چون ماجرا این‌طور نیست که اپل در تلاش باشد تا از سیب گازگرفته‌اش محافظت کند. هدف آن‌ها دریافت حق قانونی سیب واقعی است... از‌نظر ما این موضوع جهانی است و باید [استفاده از تصویر سیب] برای همه رایگان باشد.»

به‌گزارش وایرد، اپل نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ تلاش کرد تا علامت تجاری سیب را به‌صورت انحصاری در سوئیس ازآنِ خود کند. شاید باورش برای شما سخت باشد؛ اما در آن زمان درخواست اپل شامل تصویری سیاه‌و‌سفید از سیب گرنی‌اسمیت بود، نه لوگو اصلی این شرکت که سیبی گاززده است.

ماه گذشته، دفتر مالکیت معنوی سوئیس به‌صورت اولیه با درخواست اپل موافقت کرد؛ اما صرفاً برای شماری از محصولات این شرکت. دفتر مالکیت معنوی سوئیس به اصلی در قانون کشور استناد کرده است که مطابق آن، تصاویر عمومی کالاهای معمول باید در مالکیت عموم باشد. اپل ماه گذشته به این حکم اعتراض کرد.

این نخستین‌باری نیست که شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری برای دریافت حق علامت تجاری عبارات یا کالاهای معمول درخواست می‌دهند؛ با‌این‌حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد درخواست‌های اپل در سه سال اخیر از آمازون، گوگل، مایکروسافت و فیسبوک بیشتر بوده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات