D1-lg

آمازون با الگوریتم قیمت‌گذاری مخفیانه، یک میلیارد دلار سود به جیب زد

جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو آمازون Amazon روی ساختمان شرکت در عصر تاریک
الگوریتم‌های قیمت‌گذاری ناعادلانه، تبلیغات آزاردهنده و فرآیند گمراه‌کننده‌ی ثبت‌نام در سرویس پرایم؛ FTC بار دیگر یقه‌ی آمازون را گرفته است.
تبلیغات
D4-mci

آمازون بار دیگر به دلیل برخی اقدامات احتمالاً ضدرقابتی خود با رگولاتور‌ها درگیر شده است. طبق جزئیات تازه‌ای که این هفته توسط کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) منتشر شد، یک الگوریتم قیمت‌گذاری مخفی با اسم رمز «پروژه‌ی نِسی»، باعث شده تا بیش از یک میلیارد دلار سود به جیب غول خرده‌فروشی جهان روانه شود.

با توجه به پرونده‌ی شکایت FTC از آمازون، نِسی الگوریتمی بود که قیمت‌ها را در پلتفرم آمازون افزایش می‌داد و سپس نظارت می‌کرد که آیا خرده‌فروشان دیگری مثل تارگِت (Target) با پیروی از آن قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند یا خیر. اگر رقبا قیمت‌های خود را افزایش نمی‌دادند، نِسی قیمت‌های آمازون را به همان مقدار قبلی کاهش می‌داد. نسی به این شرکت ۱٫۴ تریلیون دلاری اجازه می‌داد تا آستانه‌ی قیمت‌گذاری محصولات مختلف را بسنجد.

آمازون ظاهراً استفاده از نِسی را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد؛ اما به گفته‌ی FTC، این شرکت بار‌ها در یک قدمی بازگرداندن آن بوده است. کمیسیون فدرال تجارت ادعا کرده که هنگام فعال بودن، الگوریتم موردبحث به آمازون اجازه می‌داد تا در نتایج جست‌و‌جو، بالاتر از رقبایی که قیمت کمتری ارائه می‌دادند قرار بگیرد.

FTC هم‌چنین باور دارد که جف بیزوس، بنیان‌گذار آمازون، به مدیران اجرایی دستور داده تا بدون توجه به بد‌ترشدن تجربه‌ی مشتریان، تبلیغات سطح پایین را با هدف کسب میلیارد‌ها دلار درآمد بپذیرند. در همین حین، این نهاد نظارتی می‌گوید درحالی که آمازون فرصت‌های متعددی برای رفع نقص‌های فرآیند ثبت‌نام سرویس اشتراکی پرایم خود داشته است، در عوض ترجیح داده تا به فریب کاربران برای ثبت‌نام در این سرویس ادامه دهد.

آمازون با ادعاهای FTC درباره‌ی الگوریتم نِسی مخالفت کرده و گفته است تنها هدف الگوریتم این بود که سیستم‌های تطبیق قیمت آمازون، قیمت‌ها را به‌طور ناپایدار کاهش ندهند. سیستم‌های تطبیق قیمت باعث می‌شوند که قیمت‌ یک کالا در آمازون همیشه از رقبا پایین‌تر باشد. هم‌چنین، این شرکت می‌گوید که تبلیغاتش از مرتبط‌ترین‌ها در جهان هستند و تجربه‌ی مشتریان از سرویس پرایم همیشه مثبت بوده است.

پرونده‌ی ضدانحصار کمیسیون فدرال تجارت به دنبال برچیدن تاکتیک‌های ضدرقابتی آمازون برای رسیدن به فرمانرواییِ بلامنازع حوزه‌ی خرده‌فروشی آنلاین است؛ با این‌ حال، به دلیل در میان بودن بیش از یک میلیارد دلار سود، بدون شک آمازون به راحتی زیر بار این ادعا‌ها نمی‌رود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار ایران
بهترین گوشی مناسب برای بازی [فروردین ۱۴۰۴]

اگر به‌‌دنبال گوشی هوشمند برای بازی می‌گردید، نیاز نیست حساب بانکی‌تان را خالی کنید. در این مقاله بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار ایران را معرفی ...

854
5 ساعت پیش
سطل آشغال اینستاگرام و قابلیت Recently deleted
چگونه پست‌ ها و استوری‌ های حذف‌ شده اینستاگرام را برگردانیم؟

به ‌لطف قابلیت Recently Deleted، اینستاگرام امکان بازیابی پست‌ها و استوری‌های تازه حذف‌ شده را‌ در اختیار شما قرار می‌دهد.

6
9 ساعت پیش
چگونه ریپلای اینستاگرام را فعال کنیم؟

در این مقاله‌ی آموزشی، روش فعال‌کردن ریپلای به پیام‌ها در اینستاگرام و دلایل از کار افتادن آن برای برخی از حساب‌ها را شرح خواهیم داد.

20
یک روز پیش
بهترین گوشی های شیائومی برای عکاسی
بهترین گوشی های شیائومی از نظر دوربین [فروردین ۱۴۰۴]

برای بسیاری از کاربران دوربین گوشی مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود؛ اما کدامیک از مدل‌های شیائومی بهترین دوربین را در بازه‌های قیمتی مختلف دارند؟

74
8 ساعت پیش
پیگیری تراکنش
چطور انواع تراکنش‌ های بانکی را پیگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید انواع تراکنش‌های بانکی خود را پیگیری کنید، تا انتهای این مطلب همراه زومیت باشید.

9
یک روز پیش
بهترین گوشی های آیفون [فروردین ۱۴۰۴]

بهترین آیفون کدام مدل است؟‌ آیا با هر بودجه‌ای می‌توان آیفون خرید؟ با معرفی بهترین آیفون در هر بازه‌ی قیمتی همراه زومیت باشید.

147
11 ساعت پیش
۴ روش مؤثر برای ردیابی گوشی گم شده که واقعاً جواب می‌دهند

اگر نگران گم‌شدن یا سرقت گوشی هستید، این راهنما روش‌های مؤثر ردیابی گوشی گم شده و جلوگیری از سوءاستفاده را به‌صورت کامل به شما معرفی می‌کند.

35
12 ساعت پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات