مدیرعامل مایکروسافت با اشاره به نگرانی‌های امنیتی: روی بازار چین متمرکز نیستیم

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت در میان جمعیت
ساتیا نادلا می‌گوید مایکروسافت در چین فعالیت دارد، اما روی بازار این کشور تمرکز نمی‌کند.
تبلیغات

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، درمصاحبه‌با CNBC گفت شرکت تحت مدیریتش روی چین به‌عنوان بازاری بومی متمرکز نیست، اما مشتریان چینی بزرگی دارد که فعالیت‌های کاری‌شان را در خارج از مرزهای این کشور انجام می‌دهند.

مدیرعامل ۵۶ ساله‌ی مایکروسافت که از سرشناس‌ترین مدیرهای هندی دنیا محسوب می‌شود، گفت: «ما غالباً روی بازارهای جهانی غیر از چین متمرکز هستیم. تعداد زیادی از شرکت‌های چند ملیتی چینی که در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند جزو مشتریان بزرگ سرویس‌های هوش مصنوعی ما هستند.»

مایکروسافت خدمات مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به Li Auto، تولیدکننده‌ی خودرو برقی، ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین به شیائومی خدمت‌دهی می‌کند.

برخی از شرکت‌های بزرگ چینی ازجمله شیائومی مشتری مایکروسافت هستند

اظهارات نادلا در حالی مطرح می‌شود که مدیران ارشد صنعت فناوری شب گذشته در مهمانی شام شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، شرکت کردند. این مراسم که در قلب سان فرانسیسکوی آمریکا برگزار شد، از افراد سرشناسی مثل تیم کوک، مدیرعامل اپل، میزبانی کرد.

ایالات متحده و چین رابطه‌ی تجاری پرتنشی دارند و معمولاً علیه شرکت‌های بومی یکدیگر موضع می‌گیرند. درحالی‌که آمریکا شرکت‌هایی مثل هواوی و SMIC را با سخت‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو کرده، چین سراغ موضع‌گرفتن علیه شرکت آمریکایی مایکرون (تولیدکننده رم و حافظه ذخیره سازی) رفته است.

مایکروسافت درمقایسه‌با رقبایش حضور قابل‌رؤیت‌تری در بازار چین دارد. شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک که تحت مالکیت متا هستند، در چین فیلترند و این گفته برای موتور جست‌و‌جوی گوگل هم صدق می‌کند. آمازون، دیگر غول آمریکایی صنعت فناوری، سال ۲۰۱۹ بازارگاه (مارکت‌پلیس) آنلاینش را در چین تعطیل کرد.

مایکروسافت در وب‌سایت رسمی‌اش می‌گوید که از سال ۱۹۹۲ تاکنون در بازار چین فعالیت می‌کند. بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه‌ی خارجی مایکروسافت در چین واقع شده است.

موتور جست‌و‌جوی بینگ برخلاف گوگل در چین قابل دسترس است. بینگ حدوداً چند ماه پس از اضافه‌شدن هوش مصنوعی، به برترین موتور جست‌و‌جوی دسکتاپ در چین تبدیل شد، اما سریعاً جایگاهش را به بایدو واگذار کرد. مایکروسافت در هفته‌ی اخیر گفت که قرارداد تجاری جدیدی با بایدو امضا کرده است.

با همه‌ی این‌ها، نادلا می‌گوید دولت ایالات متحده محدودیت‌هایی سخت برای تجارت با چین و شرکت‌های چینی دارد. او می‌گوید قوانین دولت ایالات متحده روی تجارت، رقابت و امنیت ملی متمرکزند و مایکروسافت در چارچوب این قوانین قرار می‌گیرد.

مایکروسافت برخلاف اپل، بخش قابل‌توجهی از درآمدش را ازطریق چین تأمین نمی‌کند؛ با این‌حال غول ردموندی بخشی از خط تولید لپ تاپ های سری سرفیس را در چین احداث کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات