جانشین سم آلتمن در OpenAI رسماً معرفی شد

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
امت شیر مدیرعامل جدید OpenAI درحال سخنرانی
امت شیر، مدیرعامل سابق توییچ و یکی از بنیان‌گذاران این پلتفرم، رسماً به‌عنوان مدیرعامل موقت OpenAI انتخاب شد.
تبلیغات

OpenAI اکنون سومین مدیرعامل خود را در سه روز گذشته دارد. پس از اخراج ناگهانی سم آلتمن در روز جمعه، اکنون هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق توییچ یعنی امت شیر، رسماً به‌عنوان مدیرعامل موقت OpenAI انتخاب شده است.

وب‌سایت The Information در گزارشی برای اولین بار از انتصاب شیر در یکشنبه شب خبر داده بود. این اعلام رسمی تنها یک ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که مایکروسافت تأیید کرد سم آلتمن و گرگ بروکمن، هم‌بنیان‌گذار OpenAI را برای تشکیل یک تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی پیشرفته‌ی جدید استخدام کرده است.

امت شیر در پستی در X (توییتر سابق) می‌گوید: «امروز تماسی با من گرفته شد که فرصتی به من داد که تنها یک بار در طول عمر اتفاق می‌افتد تا مدیرعامل موقت OpenAI شوم. بعد از مشورت با خانواده‌ام و فکر کردن به آن برای چند ساعت، قبول کردم.»

شیر پس از تأسیس پلتفرم خود که در نهایت به توییچ تبدیل شد اوایل سال جاری از سمت مدیرعاملی توییچ استعفا داد و اکنون در زمانی پرتلاطم سمت مدیرعاملی موقت استارتاپ OpenAI را بر عهده می‌گیرد.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، روز جمعه پس از اخراج ناگهانی سم آلتمن، برای مدت کوتاهی مدیرعامل موقت این استارتاپ شد. بسیاری از کارمندان OpenAI در جریان مذاکرات با هیئت‌مدیره‌ برای بازگرداندن او، حمایت عمومی خود را از آلتمن نشان دادند.

حالا شیر تقریباً یک سال پس از راه‌اندازی و رونمایی از ChatGPT استارتاپ OpenAI را در حین یک تغییر بزرگ تحویل می‌گیرد. او می‌گوید: «من این کار را به این دلیل انجام دادم که معتقدم OpenAI یکی از مهم‌ترین شرکت‌های حال حاضر است. در نهایت احساس کردم که وظیفه دارم که اگر می‌توانم کمک کنم.»

او در ادامه اضافه کرد: «همکاری ما با مایکروسافت همچنان قوی است و اولویت من در هفته‌های آینده این خواهد بود که مطمئن شوم به خدمات‌رسانی خوب به همه‌ی مشتریان خود ادامه می‌دهیم. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، کارمندان OpenAI بسیار تأثیرگذار و مأموریت‌محور هستند. فرایند و ارتباطات مربوط به حذف سم بسیار بد انجام شده و به اعتماد ما آسیب جدی‌زده است.»

بهبود این آشفتگی در OpenAI آسان نخواهد بود، به‌خصوص که هم آلتمن و هم بروکمن به مایکروسافت پیوسته‌اند. مایکروسافت سرمایه‌گذار اصلی OpenAI است و ۴۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

شیر اکنون قصد دارد یک بازرس مستقل استخدام کند تا گزارشی از روند منتهی به اخراج سم آلتمن تهیه کند. او همچنین در حال برنامه‌ریزی برای اصلاح تیم‌های مدیریتی و رهبری OpenAI طی ۳۰ روز آینده، در میان استعفای احتمالی مدیران و کارمندان ناراضی این شرکت است.

شیر می‌گوید: «ثبات و موفقیت OpenAI آنقدر مهم است که اجازه نمی‌دهد آشوب اینچنینی کار را مختل کند. من تلاش خواهم کرد تا به نگرانی‌های کلیدی نیز بپردازم، اگرچه در بسیاری از موارد معتقدم ممکن است رسیدن به پیشرفت واقعی بیش از یک ماه طول بکشد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات