سم آلتمن به OpenAI برگشت و اعضای هیئت‌مدیره اخراج شدند

چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل OpenAI در حال سخنرانی
سم آلتمن، مدیرعامل اخراج‌شده‌ی OpenAI، بار دیگر سکان رهبری این شرکت هوش مصنوعی را برعهده گرفت. گرگ براکمن نیز به OpenAI برمی‌گردد.
تبلیغات

شرکت OpenAI در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید با سم آلتمن به توافق رسیده است تا او بار دیگر به‌عنوان مدیرعامل برگردد. گرگ براکمن که در اعتراض به اخراج آلتمن استعفا کرده بود نیز به OpenAI بازخواهد گشت.

بازگشت آلتمن در حالی رخ می‌دهد که او هفته‌ی گذشته به‌طور ناگهانی اخراج شد تا نه‌تنها کارمندان OpenAI بلکه کل صنعت هوش مصنوعی در شوک فرو برود.

در واکنش به اخراج آلتمن، ۹۵ درصد از کارمندان OpenAI تهدید به استعفا کرده بودند

OpenAI می‌گوید با آلتمن بر سر کلیات بازگشت او به توافق رسیده، اما فعلا هیچ جزئیاتی در این زمینه اعلام نکرده است. آلتمن قرار است به‌همراه هیئت‌مدیره‌ی جدید شامل برت تیلور، لری سامرز و آدام دی‌آنجلو به OpenAI ملحق شود. دی‌آنجلو تنها فرد از هیئت‌مدیره‌ی فعلی است که به حضور در OpenAI ادامه خواهد داد. او قرار است یک‌سری جزئیات در اختیار هیئت‌مدیره‌ی قبلی قرار دهد.

یک منبع آگاه می‌گوید تنها وظیفه‌ی هیئت‌مدیره‌ی موقت OpenAI این است که هیئت‌مدیره‌ی جدیدی متشکل‌از ۹ نفر تعیین کند. با انتخاب ۹ نفر، روند مدیریت OpenAI دست‌خوش تغییراتی چشمگیر خواهد شد. احتمالا افزون‌بر سم آلتمن، فردی به نمایندگی از مایکروسافت نیز در هیئت‌مدیره‌ی جدید OpenAI حضور پیدا خواهد کرد.

سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل سابق OpenAI در کنفرانس توسعه دهندگان
سم آلتمن در یک سال اخیر به سرشناس‌ترین چهره‌ی صنعت هوش مصنوعی تبدیل شده است

سم آلتمن در پست جدیدی در ایکس می‌گوید: «من عاشق OpenAI هستم و همه‌ی کاری که در چند روز اخیر انجام داده‌ام با هدف حفظ این تیم و اهدافش بوده است.»

آلتمن در ادامه‌ی بیانیه‌اش می‌گوید: «وقتی عصر یک‌شنبه تصمیم گرفتم به مایکروسافت ملحق شوم، مشخصا آن کار بهترین مسیر برای من و تیم OpenAI بود. به‌لطف هیئت‌مدیره‌ی جدید و حمایت ساتیا نادلا، مشتاقم به OpenAI برگردم و برای تقویت رابطه‌ی قدرتمندمان با مایکروسافت تلاش کنم.»

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در بیانیه‌ی جدیدی می‌گوید: «ما از تغییرات هیئت‌مدیره‌ی OpenAI دل‌گرم شدیم. ما معتقدیم که این اولین قدم اساسی در مسیری است که به مدیریت باثبات‌تر، آگاهانه‌تر و مؤثرتر منتهی خواهد شد.»

مدیرعامل ۵۶ ساله‌ی مایکروسافت در ادامه می‌گوید: «سم، گرگ و من صحبت کردیم و به توافق رسیدیم که آن‌ها نقشی کلیدی در کنار تیم رهبری OpenAI دارند تا مطمئن شوند که OpenAI به رشد ادامه می‌دهد و اهدافش را عملی می‌کند. مشتاقانه منتظریم که شراکت قوی‌مان را تقویت کنیم و ارزش نسل بعدی هوش مصنوعی را به مصرف‌کنندگان و شرکای تجاری‌مان ارائه دهیم.»

بازگشت سم آلتمن حتی از اخراج ناگهانی او نیز تعجب‌برانگیزتر است. هیئت‌مدیره‌ی OpenAI حتی پس از اخراج آلتمن و شروع بحران شرکت، کاملا مصمم بود که مواضعش را حفظ کند و مسیر را ادامه دهد. آن‌ها در طول سه روز، دو بار مدیرعامل موقت را عوض کردند تا از بازگشت آلتمن جلوگیری کنند.

با اتحاد کارمندان OpenAI، معادله تغییر کرد. بیش‌از ۹۵ درصد کارمندان OpenAI در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند که اگر آلتمن برنگردد و هیئت‌مدیره استعفا نکند، همگی OpenAI را ترک می‌کنند و به مایکروسافت ملحق می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که تهدید کارمندان در نهایت جواب داده است.

در جریان هرج‌و‌مرج چند روز اخیر، اعضای هیئت‌مدیره هرگز نگفتند که چرا سم آلتمن اخراج شده است، آن هم در شرایطی که گفته می‌شد سهام‌داران قصد دارند کار را به دادگاه بکشانند.

یک‌شنبه‌ی این هفته ایلیا سوتسکیور، دانشمند ارشد OpenAI که نقش پررنگی در اخراج آلتمن ایفا کرده بود، ناگهان تغییر موضع داد و ابراز پشیمانی کرد. این اقدام باعث شد سه عضو باقی‌مانده‌ی هیئت‌مدیره، بسیار آسیب‌پذیرتر شوند و جایگاه‌شان به‌شدت به خطر بیافتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات