مدیرعامل مایکروسافت در ابتدا ویدیو آموزشی برای اکسل می‌ساخت

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella مدیرعامل مایکروسافت در میان جمعیت
ویدیویی جالب منتشر شده که نشان می‌دهد مدیرعامل مایکروسافت در گذشته ویدیوهای آموزشی اکسل می‌‌ساخته است.
تبلیغات

یکی از کاربران پستی در ایکس منتشر کرده که اطلاعات جالبی در مورد گذشته‌ی ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، ارائه می‌دهد. در این پست اشاره شده که او در ابتدا به‌عنوان مدیر بازاریابی فنی، ویدیو‌های آموزشی اکسل برای این شرکت می‌ساخته است.

نادلا در ویدیو به کاربران نشان می‌دهد که چگونه داده‌های موجود روی سرور میزبان یا کامپیوترهای بزرگ را در مایکروسافت اکسل ادغام کنند. مشخص است که در آن زمان، نادلا به اندازه‌ی حالا محبوبیت کسب نکرده بود و این سؤال پیش می‌آید که ساتیا نادلا چگونه مسیر خود را از ساخت دموهای ویدیویی مایکروسافت اکسل به سمت رهبری این غول فناوری هدایت کرد.

نادلا توضیح داد که در تمام دوران مدیریت بیل گیتس و استیو بالمر در این شرکت کار می‌کرده و با صراحت گفت: «تصور نمی‌کردم که صبح از خواب بیدار شوم و به این فکر کنم روزی مایکروسافت نه بیل را خواهد داشت و نه استیو. صادقانه بگویم، زمانی که استیو اعلام کرد که آنجا را ترک خواهد کرد، شوکی بزرگ برای من بود.»

مدت کوتاهی پس از اعلام این خبر، یکی از اعضای هیئت‌مدیره که وظیفه‌ی پیدا کردن مدیرعامل بعدی شرکت را بر عهده داشت، به سراغ نادلا رفت و با صراحت از او پرسید که آیا می‌‌خواهد مدیرعامل شود یا خیر. او پاسخ داد: «اگر من را به‌عنوان مدیرعامل بخواهید، بله.»

مدیر ۵۶ ساله‌ی مایکروسافت اعتراف کرده که در زمان اداره‌ی شرکت اشتباهات زیادی مرتکب شده است. او، حذف ویندوز فون و گوشی اختصاصی را بزرگ‌ترین اشتباه خود می‌داند و از آن به‌عنوان یک «اشتباه استراتژیک» یاد می‌کند.

مدیرعامل مایکروسافت از یادگیری مهابرت‌های رهبری به‌عنوان برجسته‌ترین پیروزی خود یاد می‌کند. به گفته‌ی نادلا: «ما باید شرکت را به‌عنوان تیمی متشکل از رهبران ارشد اداره می‌کردیم که در برابر کل شرکت پاسخگو باشند و حتی این مدیران ارشد نیز از پاسخگویی مستثنی نیستند، آن‌ها باید ریشه‌دار باشند. بنابراین راهی پیدا کردیم تا بتوانیم با هم کار کنیم. ما توانستیم ثابت کنیم که یک تیم هستیم و با هم کار می‌کنیم، فکر می‌کنم این احتمالاً مهم‌ترین چیز بود.»

ساتیا نادلا به اهمیت داشتن همدلی به‌عنوان یک مهارت در امر رهبری شرکت اشاره کرده است. بزرگ کردن پسرش، زین نادلا، که دچار فلج مغزی بود و درگذشت تأسف‌بار او در اوایل سال گذشته، دید ساتیا را نسبت به زندگی کاملاً تغییر داد.

او می‌گوید: «همدلی یک مهارت عادی نیست. در واقع، این سخت‌ترین مهارتی است که ما یاد می‌گیریم. ارتباط با جهان، ارتباط با افرادی که بیشترین اهمیت را برای ما دارند.»

اکنون که نزدیک به ده سال از حضور ساتیا نادلا در مایکروسافت می‌گذرد، باید منتظر ماند و دید چه زمانی قرار است او بازنشسته شود. پاسخ به این سؤال چندان ساده نیست. او در اوایل سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که برنامه‌های بازنشستگی در افق دید او قرار ندارند چرا که او هنوز در میانه‌ی پروژه‌های متعددی است که نیازمند حضور او هستند.

این مدیرعامل باور دارد که از او به‌خاطر فعالیت‌هایش در مایکروسافت و به‌خصوص سرمایه‌گذاری‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی‌اش یاد خواهد شد. او با بیان اینکه این شرکت در چند سال گذشته گام‌های مهمی در فضای فناوری برداشته است که تحول هوش مصنوعی در رأس آن قرار دارد، افزود: «در نهایت خود مردم هستند که تصمیم می‌گیرند من را با چه چیزهایی به یاد آورند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات