اروپا می‌خواهد گوگل را در هم‌ بشکند، اما غول آمریکایی در حال مقاومت است

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آیکون گوگل Google روی نمایشگر زیر ذره بین
گوگل دستور احتمالی اتحادیه‌ی اروپا برای واگذاری و فروش بخشی از خدمات تبلیغات خود را رد کرد.
تبلیغات

به گزارش رویترز، گوگل روز جمعه از دستور احتمالی رگولاتورهای ضدانحصار اتحادیه اروپا برای فروش بخشی از تجارت فناوری تبلیغاتی سودآور خود انتقاد کرد و گفت که این حکم برای شرکت و شرکای تبلیغاتی‌اش مناسب نیست.

اظهارات اولیور بتل، مدیر گوگل و دن تیلور، معاون تبلیغاتی شرکت، پس از پاسخ غول فناوری ایالات متحده به اتهامات اتحادیه اروپا علیه این شرکت بیان شد.

بتل به خبرنگاران گفت: «ما با فروش بخشی از فناوری تبلیغاتی خود مخالفیم و معتقدیم که این نتیجه‌ی درستی برای این پرونده نیست. این بخش بسیار کارآمدی از تجارت ما است.»

اتحادیه اروپا اعلام کرد که گوگل از سال ۲۰۱۴، از موقعیت برتری که در صنعت تبلیغات آنلاین داشته، با بهره‌برداری از قدرت بازار خود در هر دو طرف زنجیره‌ی تأمین سوءاستفاده کرده است.

تیلور می‌گوید گوگل سیاستی را اتخاذ کرده است که هم به تبلیغ‌کنندگان و هم ناشران خدمات ارائه می‌دهد و تعدادی از رقبا نیز همین کار را انجام می‌دهند. او به خبرنگاران گفت: «شرکت‌های زیادی از جمله آمازون، مایکروسافت، کرایتئو و کام‌کست با ما رقابت می‌کنند.»

تیلور اضافه کرد: «این شرکت‌ها نیز پلتفرم‌ها و ابزارهای تبلیغاتی مشابه ما را ارائه می‌دهند که هم به تبلیغ‌کنندگان و هم ناشران پاسخ می‌دهد. این درحال‌حاضر یک روش استاندارد در صنعت است؛ چرا که برای هر دو طرف سود به‌همراه دارد و تعاملات طرفین را آسان‌تر می‌کند.»

خطرات رویارویی جدید با مقامات نظارتی برای گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا به بخشی از فعالیت تبلیغاتی مربوط می‌شود که ۷۹ درصد از کل گردش مالی آن را در سال گذشته شامل می‌شود و منبع اصلی درآمد این شرکت است.

در سال ۲۰۲۲ درآمد تبلیغاتی گوگل از سرویس‌های مختلف از جمله خدمات جست‌وجو، جیمیل، گوگل‌پلی، گوگل‌مپ، تبلیغات یوتیوب، گوگل اد منیجر، ادموب و ادسنس به ۲۲۴٫۵ میلیارد دلار رسید.

گوگل ممکن است قبل از حکم نهایی (که احتمالاً سال آینده صادر می‌شود)، درخواست یک جلسه استماع غیرعلنی کند تا پرونده‌ی خود را به مقامات ارشد اتحادیه اروپا و مقامات ضدانحصار ملی ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات