کسب‌و‌کار ۸۵ میلیارد دلاری اپل زیر تیغ مقامات اروپا می‌رود

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم کوک Tim Cook مدیرعامل اپل با دست های به هم چسبیده
کسب‌و‌کار ۸۵ میلیارد دلاری «خدمات» اپل که یکی از سودآورترین واحدهای تجاری این شرکت محسوب می‌شود، مشمول قوانین اروپا خواهد شد.
تبلیغات

اپل در سال ۲۰۲۴ با چالش‌های حقوقی متعددی روبه‌رو می‌شود و تصمیمات مقامات آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا در ماه‌های آینده، سرنوشت کسب‌و‌کار ۸۵ میلیارد دلاری خدمات این شرکت را تعیین خواهند کرد.

احتمالاً شرکت خالق گوشی آیفون بزرگ‌ترین ضربه را از دادخواست ضدانحصار آمریکا علیه گوگل خواهد خورد، زیرا مشخص شد که این شرکت بیش از ۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به اپل و سایر تولیدکنندگان موبایل پرداخت کرده است تا موتور جست‌وجوی خود را به‌عنوان پیش‌فرض روی دستگاه‌های آن‌ها قرار دهد.

در صورتی که گوگل در این بازی شکست بخورد، ممکن است مجبور شود پرداخت‌های منظم به اپل را متوقف کند که ارزش آن به اندازه‌ی یک‌چهارم از کل درآمدهای سالیانه‌ی سرویس‌های اپل تخمین زده می‌شود.

به گزارش فایننشیال تایمز، اپل با اقدامات دیگری از سوی دولت جو بایدن و اتحادیه‌ی اروپا برای کنترل سلطه‌ی اپ استور بر گوشی‌ آیفون و تبلت آیپد مواجه است.

به‌طور کلی، اقدامات حقوقی و قانونی که دو بخش بزرگ از بازار اپل را در بر می‌گیرند، مهم‌ترین عواملی هستند که کسب‌وکار این شرکت را در چند سال گذشته مورد تهدید قرار داده‌اند.

سرویس‌های اپل شامل اپ استور، اپل تی‌وی پلاس و اپل موزیک، در مجموع بخش مهمی از کل درآمدهای این شرکت بعد از گوشی آیفون را به خود اختصاص می‌دهند.

قانون‌گذاران، کسب‌وکارها و نهاد‌های اجرایی‌ در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا اکوسیستم iOS را به روی سرویس‌های رقیب باز کنند، حرکتی که اپل آن را تضعیف‌کننده‌ی امنیت نرم‌افزارها می‌داند.

اپل به‌تازگی در بیانیه‌ای اعتراف کرد که باید به‌دلیل قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا، تغییراتی در اپ استور ایجاد کند. سازنده‌ی لپ تاپ مک بوک در حال آماده‌سازی امکان «نصب از منابع متفرقه» (سایدلود) در اروپا است که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را از جاهای دیگری به غیر از اپ استور دانلود و نصب کنند.

نصب از منابع دیگر می‌تواند بر فروشگاه اپل تأثیر داشته باشد، زیرا این شرکت از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ تا ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کند و بازی‌ها بیش از نیمی از این درآمد را تشکیل می‌دهند.

بر اساس برآوردهای Sensor Tower، مرجع تخمین میزان نصب و درآمد اپلیکیشن‌ها، اپل در هر فصل بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار از اپ استور کارمزد دریافت می‌کند.

رقبا تمایل دارند سهمی از این درآمد را از طریق نصب پلتفرم‌های فروشگاهی خود در دستگاه‌های اپل به‌دست بیاورند. مایکروسافت نیز در حال مذاکره با شرکا در مورد راه‌اندازی فروشگاه موبایل خودش است.

اپیک گیمز، خالق بازی Fortnite که مدت زیادی با اپل دشمن بوده، می‌خواهد فروشگاه خود را در دستگاه‌های iOS قرار دهد و به کارمزد ۱۲ درصد نیز برای انگیزه‌ دادن به مشتریانش راضی است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات