از وام ۱۰ میلیاردی تا درآمد ۳۷ میلیاردی؛ رستورانی که مرد ۳۸ ساله را ثروتمند کرد
در دنیایی مملو از ابرشرکتها و فستوفودهای زنجیرهای، علی لالانی جرأت داشت تا رؤیایی متفاوت را دنبال کند. ماجرایی که در ابتدا با بیش از ۲۰۰ هزار دلار بدهی آغاز شد، سرانجامش به تأسیس برگرفروشی پررونق در اورلاندو با بیش از ۷۳۹ هزار دلار درآمد سالانه رسید. داستان بهوجودآمدن Build My Burgers، پر است از مشکلات و اشتیاق و پشتکار برای عبور از آنها.
علی و همسرش، زهرا، در ابتدا قصد داشتند تا شعبهی برندی دیگر را بهدست بگیرند؛ اما هزینههای هنگفت فرانچایزسازی برندهای مطرح، آنها را بهسوی ایدهی ساخت برند اختصاصی خود سوق داد.
طرح علی آشپزخانهای باز بود که به مشتریان اجازه میداد تا در تجربهای شخصیتر درمقایسهبا فستفودهای زنجیرهای معمول، آمادهشدن وعدههای غذایی خود را از نزدیک ببینند.
لالانی و همسرش سال ۲۰۱۸ را صرف طراحی لوگو برند خود و فضای داخلی آن کردند تا حسوحال آن هرچه بیشتر شبیه به برندهای باسابقه و مطرح شود. سال ۲۰۱۹ آنها فضایی را اجاره و با هدف بازگشایی در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹)، شروع به ساختوساز کردند.
علی لالانیِ ۳۸ ساله که اصالتی پاکستانی دارد، ۱۶ سال را در صنعت رستورانداری و در خدمت دیگران گذراند، تا اینکه در سال ۲۰۱۸ با رجوع به روحیهی کارآفرینی درونش، ایدهی راهاندازی برگرفروشی به ذهنش رسید.
همهگیری کووید۱۹ تمامی برنامههای این زوج کارآفرین را نقش بر آب کرد و بازگشایی تا زمانی نامعلوم بهتعویق افتاد. در آن دوران، درحالیکه علی تماموقت روی رستوران کار میکرد، او و همسر و فرزند تازهمتولدشدهشان تنها بر حقوق شغل زهرا متکی بودند.
همچنین، هزینههای رستوران از بودجهی اولیهی ۲۰۰ هزار دلاری به حدود ۴۰۰ هزار دلار رسیده بود. لالانی توانست با خرج ۶۰ هزار دلار از پساندازهای شخصی، ۱۲۲ هزار دلار سرمایهگذاری از صاحب مغازه و ۲۱۸ هزار دلار وام بیوثیقه و بدهی کارتهای اعتباری به مسیر ادامه دهد.
در میانهی مشکلات اقتصادی، لالانی با مرگ نابهنگام پدرش در دسامبر ۲۰۱۹ (آذر و دی ۱۳۹۸) مواجه شد. باوجوداین، خاطرات او و اشتیاق پدرشدن، علی را وادار به ادامهدادن میکرد. Build My Burgers سرانجام در ژانویهی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) و بدون هیچگونه مراسم خاصی بازگشایی شد.
بنابر روایت CNBC، برگرفروشی لالانی در سال اول فعالیت، ۵۸۴ هزار دلار درآمد کسب کرد. این مقدار سال گذشتهی میلادی به ۷۳۹ هزار دلار رسید، تا جایی که علی توانست درعوض بیش از ۵۰ ساعت کار خود در رستوران و شبکههای اجتماعی، سالانه ۸۴ هزار دلار به خودش حقوق بدهد.
در سال ۲۰۲۲، همسر او، زهرا، نیز با علی شریک شد و بهصورت پارهوقت کارهایی همچون بازاریابی و حسابداری را برعهده گرفت.
از وعدههای غذایی رایگان و تخفیفهای ۵۰ درصدی برای دانشجویان و افسران پلیس گرفته تا نوشیدنیهای رایگان برای رانندگان سرویسهایی چون اوبر، رابطهی رستوران Build My Burgers با جامعهی محلی را میتوان یکی از دلایل موفقیت آن دانست. لالانی میگوید که این کار درعوض حمایتهای آنها است و به ایجاد پایگاه مشتریان وفادار نیز کمک میکند.
لالانی و همسرش نقشههای بزرگی برای توسعه دارند. هدف او تبدیل Build My Burgers به شرکتی با حدود ۵۱ شعبه در سراسر ایالات متحده در مدت ۵ سال آتی است. او تلاش میکند تا ضمن توسعه، کیفیت و اعتبار برند حفظ شود.
با وجود ریسکها و مشکلات، لالانی موفق شد همبرگرفروشی محلی محبوبی را از نقطهی صفر به جایگاه فعلیاش برساند. او میگوید: «اینکه چگونه غذا مردم را تا این حد خوشحال میکند، باعث شگفتی من است. احساس بسیار خوبی است؛ چراکه همهچیز از یک رؤیا شروع شد.» پشتکار و ذکاوت تجاری او اجازه داد تا این رؤیا را به واقعیتی سودآور تبدیل کند.