خالق ChatGPT پس از هوش مصنوعی به بازار پردازنده هجوم می‌برد

شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل OpenAI با پیراهن چهارخانه
سم آلتمن قصد دارد با جذب سرمایه‌‌ی ده‌ها میلیارد دلاری، شبکه‌ای از کارخانه‌های تولید پردازنده‌ی هوش مصنوعی راه‌اندازی کند.
تبلیغات

گفته می‌شود سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، به‌دنبال جذب سرمایه برای راه‌اندازی خط تولید پردازنده‌هایی با کارایی بالا درزمینه‌ی هوش مصنوعی است. به‌گزارش بلومبرگ، آلتمن معتقد است که ابزارهای هوش مصنوعی در سال‌های آینده به‌اندازه‌ای گسترده خواهند شد که به زنجیره‌ی تأمین تراشه‌‌ی بسیار گسترده‌تری نیاز خواهند داشت.

پیش‌از‌این، گفته شده بود که آلتمن به‌فکر طراحی پردازنده‌های اختصاصی افتاده است؛ اما تاکنون به ابعاد این پروژه و تمرکز بر تولید تراشه‌ها اشاره‌ای نشده بود. OpenAI که در‌حال‌حاضر از گرافیک انویدیا A100 و H100 برای سرویس ChatGPT استفاده می‌کند، مدتی است به‌دنبال راهی می‌گردد تا پردازنده‌های هوش مصنوعی اختصاصی‌ خودش را بسازد.

احداث کارخانه‌‌ی تولید نیمه‌هادی هزینه‌های بسیار بیشتری از رویکرد رقبای OpenAI دارد. شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون و مایکروسافت بر طراحی پردازنده‌ی سفارشی خود تمرکز دارند و کار تولید را به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد که آلتمن می‌خواهد شبکه‌ای از کارخانه‌های تولید تراشه‌ ایجاد کند. مذاکرات اولیه نیز با سرمایه‌گذاران احتمالی مانند G42 مستقر در ابوظبی و گروه سافت‌بنک انجام شده است. آلتمن باور دارد که کارخانه‌های عظیمی مانند TSMC و سامسونگ و اینتل توانایی پاسخ‌گویی به تقاضای تراشه‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده را نخواهند داشت.

از زمان انتشار ChatGPT، علاقه به کاربردهای هوش مصنوعی در میان شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان به شدت‌افزایش یافته که باعث رشد چشمگیری در تقاضا برای استفاده از پردازنده‌های مورد‌نیاز برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی شده است. آلتمن بارها اظهار کرده است که تعداد تراشه‌های کافی برای رفع نیازهای شرکتش وجود ندارد.

پروژه‌ی آلتمن ازنظر حجم سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ است. طبق گزارش بلومبرگ، در مذاکرات با G42 صحبت از ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار بوده است. فهرست شرکای این پروژه هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه است که زمان و هزینه‌ی بسیار زیادی برای ایجاد شبکه‌ای از چنین امکاناتی را می‌طلبد.

راه‌اندازی خط‌تولیدی با فناوری دو یا سه نانومتری، میلیاردها دلار سرمایه لازم دارد و هزینه‌ها با پیشرفت فناوری بیشتر می‌شوند. امروزه، احداث کارخانه‌ای با این سطح از فناوری در تولید انبوه تراشه می‌تواند تا ۳۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. همچنین، ازنظر قیمت پردازنده در‌نهایت باید با قیمت پردازنده اینتل و قیمت پردازنده AMD رقابت کند.

اینکه آیا آلتمن می‌تواند ده‌ها یا صدها میلیارد دلار برای احداث کارخانه‌ها جمع‌آوری کند و سپس آن‌ها را حفظ و اطمینان حاصل کند که تراشه‌ها را در نودهای پیشرو تولید کنند، موضوعی است که گذشت زمان مشخص خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات