نوکیا و سامسونگ در ابتدا دستمال توالت و مواد غذایی می‌فروختند!

چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نمایی از لوگوی برند نوکیا به رنگ سفید با پس زمینه صورتی و بنفش
نوکیا، سامسونگ، سونی و ال‌جی مسیر خود را با تولید محصولاتی شروع کردند که احتمالاً باورتان نمی‌شود.
تبلیغات

شرکت‌های بزرگ و مشهور در سراسر دنیا، اغلب فعالیت خود را در مسیری متفاوت آغاز کردند؛ مسیری که گاهی به حدی از جایگاه فعلی آن‌ها فاصله دارد که نمی‌توانیم باور کنیم شرکتی با آن حوزه‌ی فعالیت، امروز در چنین بخشی مشغول به کار باشد.

حسابی کاربری در شبکه‌ی اجتماعی ایکس فهرستی از زمان بنیان‌گذاری و اولین محصولات بزرگ‌ترین برندهای دنیا را منتشر کرده است.

نوکیا اولین شرکتی است که به‌محض دیدن فهرست، جلب توجه می‌کند. این شرکت فنلاندی، ۱۵۸ سال پیش کارِ خود را با تولید چیزی شروع کرد که اصلاً نمی‌توانید حدس بزنید؛ دستمال توالت!

نمایی از دو دستمال توالت به عنوان اولین محصول ساخت نوکیا در سال ۱۸۶۶

نوکیا در طول سال‌های فعالیت خود، به‌تدریج وارد حوزه‌های دیگری نظیر تولید انواع لاستیک خودرو و تایر، لوازم مخابراتی، تلفن همراه و تجهیزات شبکه شد و تا اوایل ورود گوشی‌های هوشمند لمسی به بازار، یکی از تولیدکنندگان معتبر انواع گوشی ساده به شمار می‌آمد.

نمایی از یک زودپز به عنوان اولین محصول ساخت سونی
زودپز چوبی سونی
نمایی از فروشگاه مواد غذایی سامسونگ در سال ۱۹۳۸
فروشگاه مواد غذایی سامسونگ

این آغازِ عجیب، برای دیگر غول‌های فناوری امروز نظیر ال‌جی و سامسونگ نیز تکرار شده است. این دو شرکت کره‌ای، به‌ترتیب با تولید کرم صورت و احداث فروشگاه مواد غذایی پا به عرصه‌ی تجارت گذاشتند. البته سونی نیز وضعیت نسبتاً مشابهی داشت و کارِ خود را با تولید پلوپز آغاز کرد.

نام شرکت

سن

(سال)

اولین محصول

کُلگیت (Colgate)

۲۱۸

صابون و شمع

تیفانی اند کو (Tiffany & Co)

۱۸۷

نوشت‌افزار

نوکیا (Nokia)

۱۵۸

دستمال توالت

نستله (Nestle)

۱۵۸

شیر خشک کودک

نینتندو (Nintendo)

۱۳۴

کارت بازی

ریگلی (Wrigley)

۱۳۳

صابون و بکینگ پودر

کوکاکولا (Coca-Cola)

۱۳۲

شربت

رنو (Renault)

۱۲۶

Renault Voiturette 1CV

(نوعی خودرو قدیمی مربوط به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی)

هارلی-دیویدسون (Harley-Davison)

۱۲۱

موتورسیکلت مسابقه‌ای

فورد (Ford)

۱۲۱

چهارچرخه

هووِر (Hoover)

۱۱۶

محصولات چرمی

لورآل (L'Oreal)

۱۱۵

رنگ مو

بی ام و (BMW)

۱۰۸

موتور هواپیما

لگو (Lego)

۹۲

اسباب‌بازی چوبی

کانن (Canon)

۸۷

دوربین

تویوتا (Toyota)

۸۷

ماشین بافندگی اتوماتیک

سامسونگ (Samsung)

۸۵

فروشگاه مواد غذایی

اچ‌پی (HP)

۸۵

نوسانگر صوتی

سونی (Sony)

۷۸

پلوپز

ال‌جی (LG)

۷۷

کرم صورت

هوندا (Honda)

۷۶

موتور کمکی دوچرخه

مک دونالد (McDonalds)

۶۹

هات‌داگ

لامبورگینی (Lamborghini)

۶۱

تراکتور

نایکی (Nike)

۶۰

کفش ورزشی

اینتل (Intel)

۵۶

پردازنده

اپل (Apple)

۴۸

کامپیوتر رومیزی

ایکه‌آ (IKEA)

۴۱

خودکار

پیکسار (Pixar)

۳۸

Image Computer

(نوعی کامپیوتر گرافیکی برای تولید تصاویری با وضوح بالا)

آمازون (Amazon)

۲۹

کتابفروشی آنلاین

گوگل (Google)

۲۵

موتور جست‌و‌جو

در مقابل، شرکت‌هایی مانند آمازون، اپل، گوگل، اینتل، کانن و اچ‌پی، کمی تخصصی‌تر پا به میدان گذاشتند و کم‌وبیش در حال حاضر نیز در همان حوزه‌ی ابتدایی خود فعالیت می‌کنند؛ برای نمونه اپل کارش را با کامپیوتر شخصی شروع کرد (نام این شرکت در ابتدا اپل کامپیوتر بود).

در میان این برندهای نام‌آشنا، شرکت‌هایی مانند اپل از همان ابتدا فعالیت خود را در همین حوزه‌ی فعلی شروع کردند؛ اما گذشت زمان نشان داد که لزوماً شروعی خاص، به معنای خاص‌ماندن نیست؛ حقیقتی که این روزها به‌وضوح حس می‌شود.

در سال‌های اخیر و با اوج‌گرفتن فعالیت سامسونگ در حوزه کاری مشابه با اپل و تبدیل‌شدن گوشی سامسونگ به‌ حریفی قدرتمند برای گوشی آیفون، این حقیقت به‌خوبی به تمامی صاحبان کسب‌وکارها گوشزد شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات