جنسن هوانگ مدیر عامل انویدیا

سبک مدیریت جنسن هوانگ؛ رهبر انویدیا که روزانه ۱۴ ساعت کار می‌کند

شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 6 دقیقه
جنسن هوانگ با ۱۴ ساعت کار در ۷ روز هفته و ارتباط تنگاتنگ با کارمندان، انویدیا را به باارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل کرده است.
تبلیغات

رابرت مارچاند (Robert Marchand)، دوچرخه‌سوار فرانسوی بود که بیش از ۹۰ سال رکاب زد. او در سن ۱۰۵ سالگی توانست مسافت ۲۳ کیلومتری را در یک ساعت رکاب بزند! سن برای مارچاند فقط یک عدد بود و تا ۱۰۶ سالگی، به رکاب زدن ادامه داد و با پشتکار مثال‌زدنی خود همه را شگفت‌زده کرده بود.

افرادی زیادی مانند رابرت مارچاند در جهان وجود دارند که سن را فقط یک عدد می‌دانند و با تلاش‌های بی‌وقفه، همه را مات و مبهوت دستاوردهای خود می‌کنند. جنسن هوانگ (Jensen Huang)، مدیرعامل ۶۱ ساله‌ی انویدیا یکی از همین افراد پرتلاش به‌حساب می‌آید که در هر ۷ روز هفته، روزانه ۱۴ ساعت کار می‌کند. کمی باورش سخت است که مدیرعامل این شرکت ۳ تریلیون‌ دلاری، آن هم در این سن بیشتر از یک کارمند عادی کار کند؛ اما هوانگ خستگی‌ناپذیر، از ۱۴ ساعت کار روزانه لذت می‌برد.

جن‌سون هوانگ مدیرعامل انویدیا درحال سخنرانی در نشست اقتصادی دانشگاه استنفورد

یک روز عادی در زندگی جنسن هوانگ به این شکل سپری می‌شود: ساعت شش صبح بیدار می‌شود و روزش را با ورزش شروع می‌کند؛ پس از ورزش سراغ کار روزمره و طولانی‌مدتش می‌رود. هوانگ با ۱۰۶ میلیارد دلار سرمایه و دراختیار داشتن جایگاه سیزدهمین فرد ثروتمند جهان، می‌گوید با احساس غرور و اعتمادبه‌نفس از خواب بیدار نمی‌شود، بلکه با نگرانی و دغدغه روزش را شروع می‌کند؛ آن هم به این خاطر که خاطره‌ی ورشکستگی تقریبی انویدیا در دهه‌ی ۱۹۹۰ هنوز در یادش زنده است.

هوانگ در مصاحبه‌ی اخیر خود با 60 Minutes اعلام کرده است که صفات «سخت‌گیر، کمال‌گرا و بدقلق» به خوبی او را توصیف می‌کنند. در ادامه، سبک مدیریتی جنسن هوانگ را برای اداره‌ی این شرکت ۳٫۲ تریلیون دلاری بررسی می‌کنیم.

تعطیلات ممنوع؛ هوانگ فقط کار می‌کند

جنسن هوانگ، مدیرعامل ۶۱ ساله انویدیا نه‌تنها از کار هراسی ندارد و به فکر بازنشستگی نیست، بلکه حتی در روز‌های هم تعطیل کار می‌کند. نیکولای تانگن، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Norges Bank وقتی در مصاحبه‌ی سال گذشته‌ی خود از هوانگ پرسیده بود که چقدر کار می‌کند، هوانگ در پاسخ گفت که ۷ روز هفته؛ اما چون عاشق کارش است، کار کردن را به معنای استراحت تلقی می‌کند.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا در جلسه نخست وزیری هند با کت چرم مشکی

هوانگ در این مورد می‌گوید:

از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوم تا لحظه‌ای که به خواب می‌روم، کار می‌کنم. من هفت روز در هفته کار می‌کنم. وقتی کار نمی‌کنم، به کار کردن فکر می‌کنم؛ حتی زمانی که فیلم تماشا می‌کنم، آن‌ها را به خاطر نمی‌آورم، چون فقط به کار کردن فکر می‌کنم.

هوانگ پیش‌تر در مورد اینکه چگونه مبارزه و رنج کشیدن، شخصیت‌ انسان‌ها را شکل می‌دهد و باعث رسیدن به موفقیت می‌شود، سخن گفته است.

مدیرعامل انویدیا در کنفرانس Stripe's Sessions در ماه آوریل گفت که برخی از مردم فکر می کنند «بهترین مشاغل آن‌هایی هستند که همیشه برای شما شادی می‌آورند»، که البته او با این دیدگاه موافق نیست. هوانگ باور دارد که برای «لذت واقعی از کاری که انجام داده‌اید» به رنج و تلاش نیاز است.

ارتباط دوستانه و تنگاتنگ هوانگ با کارمندان

کمتر مدیرعاملی پیدا می‌شود که با کارمندان خودش ارتباط نزدیک و دوستانه‌ای داشته باشد؛ اما جنسن هوانگ در این مورد رفتار متفاوتی دارد و برای صحبت با کارمندان و شنیدن نظراتشان، وقت می‌گذارد و حتی غذای خود را در کنار آن‌ها می‌خورد. هوانگ در این مورد می‌گوید: «مردم از اینکه زمان زیادی را برای غذا خوردن در کافه‌تریا یا در جلسات مختلف با تمام کارمندان شرکت می‌گذارم، تعجب می‌کنند.»

خط قرمز هوانگ؛ حفظ و نگهبانی از فرهنگ سازمانی

تأکید جنسن هوانگ بر برقراری ارتباط با تمام کارمندان به او اجازه می‌دهد تا به نقش اصلی خودش، یعنی «نگهبان فرهنگ» بپردازد. به بیان ساده‌تر، هوانگ معتقد است که برای حفظ و ارتقای فرهنگ انویدیا، باید به‌طور فعال با کارمندان در تمام سطوح ارتباط برقرار کرد. این ارتباط به او اجازه می‌دهد تا از‌ ایده‌ها و نظرات کارمندان آگاه شود و مشکلات را حل‌وفصل کند.

جنسن هوانگ در کنار همسرش لوری میلز
جن‌سون هوانگ در کنار همسرش لوری میلز

مدیرعامل انویدیا علاقه‌ای به گفت‌وگو با رسانه‌ها ندارد و از انجام مصاحبه‌های پی‌درپی فراری است. برخلاف بسیاری از مدیرعامل‌های غول‌های فناوری، هوانگ اعتقاد دارد که با انجام مصاحبه‌های پی‌درپی با رسانه‌ها نمی‌شود از فرهنگ سازمانی محافظت کرد. او در این باره می‌گوید:

اگر می‌خواهید نگهبان فرهنگ سازمانی باشید، نمی‌توانید این کار را از طریق مصاحبه با CNN یا نوشتن مقاله در مجله فوربس انجام دهید. متأسفانه مجبورم که در یک‌ درصد موارد با رسانه‌ها یا برای جمعیت صحبت کنم.

دریافت ۶۰ گزارش مستقیم

مدیرعامل انویدیا که به سبک رهبری مشارکت‌جویانه‌اش شهرت دارد، در کنفرانس Stripe Sessions اعلام کرد که حدود ۶۰ گزارش مستقیم را از کارمندانش دریافت می‌کند. هوانگ همچنین تمام کارمندان را تشویق می‌کند تا پنج ایده‌ی مهمی را که به ذهنشان می‌رسد، با او به اشتراک بگذارند. این مرد چرم‌پوش بر جلسات گروهی تأکید ویژه‌ای دارد و می‌گوید: «من جلسات تک‌به‌تک برگزار نمی‌کنم چون تعداد کارکنان شرکت زیاد است و تقریباً هر چیزی را قرار باشد بگویم، همزمان به همه می‌گویم.»

جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا

مدیرعامل انویدیا معتقد است که برگزاری جلسات گروهی به حل مسئله کمک می‌کند و با فراهم‌کردن «دسترسی برابر به اطلاعات» و «شنیدن راه‌حل‌ها»، به دیگران امکان یادگیری می‌دهد و باعث توانمندتر شدن افراد می‌شود.

هوانگ به دانشکده‌ی بازرگانی استنفورد گفته است که مدیرعامل باید بیشترین تعداد گزارش مستقیم در یک سازمان را داشته باشد، زیرا این کار به توانمندسازی کارمندان، انگیزه‌بخشی به آن‌ها و رسیدن به موفقیت کمک می‌کند.

زمان در اختیار هوانگ است!

جنسن هوانگ در سخنرانی خود برای دانشجویان دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۳، اظهار داشت که زمان خود را صرف حوزه‌هایی می‌کند که به عقیده‌اش، تأثیرگذاری عمیق‌ و بلند‌مدتی روی شرکتش دارند. او در ادامه به دانشجویان این دانشگاه گفت: «در مقام مدیرعامل، زمان همیشه در اختیار خودتان نیست؛ بنابراین، باید نظم و انضباط داشته باشید تا بتوانید زمان را در دست بگیرید.»

هوانگ می‌گوید:

من اغلب‌ اوقات که به دفتر کارم می‌رسم، به دستیارم می‌گویم که تمام قرارها را از تقویم پاک کند تا بتوانم وقت خالی داشته باشم. در ضمن، در مقام مدیرعامل اغلب به این نتیجه می‌رسم که نخوابیدن، تصمیم خوبی است، زیرا زمانی که نمی‌خوابم، زمان بیشتری در اختیار دارم.

مدیرعامل ۶۱ ساله‌ی انویدیا می‌گوید «برنامه‌ریزی محصول و استراتژی» یکی از حوزه‌هایی است که برای آن زمان می‌گذارد و از این کار بسیار لذت می‌برد.

نقش پر رنگ جنسن هوانگ در موفقیت انویدیا

انویدیا که به‌تازگی به جمع شرکت‌های سه تریلیون دلاری پیوسته و حتی با پشت‌سر‌گذاشتن رقبا، به پرارزش‌ترین شرکت سهامی‌ عام تبدیل شده، بخش زیادی از موفقیتش را مدیون مدیرعامل کارکشته و توانمندش است. تنها پنج سال پیش، انویدیا حتی در میان ۲۰ شرکت بزرگ آمریکایی بر‌اساس ارزش بازار، رتبه‌ای نداشت. تحلیلگران صعود خیره‌کننده‌ی این شرکت را تحت‌تأثیر تقاضای فزاینده برای تراشه‌های هوش مصنوعی می‌دانند.

هوانگ در سخنرانی‌اش برای دانشجویان دانشکده‌ی بازرگانی استنفورد، راز موفقیتش را «درد و رنج فراوان» اعلام کرد و گفت افرادی که رنج‌ کشیده‌اند، نسبت به افرادی که صرفاً باهوش هستند، شانس بیشتری برای موفقیت‌ دارند. برای همین رو به دانشجویان گفت:

برای همه شما آرزوی درد و رنج فراوان دارم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات