انویدیا و AMD سال‌ها پیش قرار بود به شرکتی واحد تبدیل شوند

یک‌شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
مطالعه 1 دقیقه
مشت سبز و مشت قرمز با لوگو انویدیا و AMD
سال‌ها پیش AMD می‌خواست انویدیا را که آن موقع شرکتی نوپا بود، تصاحب کند.
تبلیغات

اگرچه این روزها ارزش بازار انویدیا از اینتل و AMD بیشتر است؛ اخیراً یکی از مهندسان سابق AMD در ایکس فاش کرد، زمانی که انویدیا یک شرکت نوپا بود، این شرکت تقریباً توسط AMD خریداری شده بود.

در اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی AMD متوجه فرصتی روبه‌رشد در بازار GPU شد، به همین دلیل مذاکرات میان این شرکت و انویدیا شروع شد و حتی به مراحل نهایی خود رسیده بود اما جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، به‌دلیل عدم تفاهم با مدیران AMD، تمایلی برای ادغام با این شرکت نشان نداد.

هوانگ استراتژی بلندمدتی برای استفاده GPU انویدیا در مدل اختصاصی و منبع بسته CUDA داشت و همچنین می‌خواست که در صورت خریده شدن انویدیا توسط AMD، مدیرعاملِ شرکت ادغام‌شده باشد. این شرط‌ها با رویه‌ی مدیران ارشد AMD همخوانی نداشت و این شرکت به‌جای انویدیا، رقیب خود یعنی ATI را خریداری کرد و نام Radeon را زیر مجموعه خود قرار داد.

مهندس سابق AMD می‌گوید: «در آن زمان انویدیا فقط یک شرکت نوظهور تولیدکننده‌ی کارت‌ گرافیک بود و فقط علاقه‌مندان به بازی با آن شرکت آشنا بودند، اما ATI (که بعداً توسط AMD خریداری شد) سهم بیشتری از بازار را داشت. AMD در آن زمان انویدیا را هرگز در حد و اندازه‌ی آرم و اینتل نمی‌دانست.»

اکنون این امر به وضوح تغییر کرده است، به‌خصوص اکنون که هوش مصنوعی تقاضای زیادی دارد. پردازنده‌های گرافیکی و ابررایانه‌های هوش مصنوعی انویدیا بر صنعت هوش مصنوعی تسلط دارند و شرکت‌هایی مثل AMD در تلاش هستند تا به سهم بازار انویدیا نزدیک شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات