رابطه تجاری گوگل و آنتروپیک زیر ذره‌بین بریتانیا می‌رود

سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
لوگو آنتروپیک روی گوشی
سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا در حال انجام تحقیقات اولیه روی رابطه‌ی تجاری گوگل و آنتروپیک است.
تبلیغات

بریتانیا در بیانیه‌ای از آغاز تحقیقات مقدماتی روی ارتباطات گوگل و آنتروپیک خبر داد. گوگل که زیرمجموعه‌ی آلفابت محسوب می‌شود، پیش‌تر چندین‌بار در استارتاپ آنتروپیک سرمایه‌گذاری کرده است. گوگل و آنتروپیک رقیب یکدیگر در بازار هوش مصنوعی هستند.

سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) هنوز تحقیقات رسمی را شروع نکرده است؛ اما می‌گوید که از سهام‌داران آنتروپیک و سایر طرف‌های ذی‌نفع دعوت کرده است تا دیدگاه خود را درباره‌ی ارتباط تجاری گوگل و آنتروپیک اعلام کنند. بریتانیا در تلاش است بفهمد که سرمایه‌گذاری گوگل راه را برای تبدیل‌کردن آنتروپیک به زیرمجموعه‌ی آلفابت و کاهش رقابت در بازار هموار کرده است یا نه.

آنتروپیک که در سال ۲۰۲۱ در سان‌فرانسیسکو بنیان‌گذاری شد، با تمرکز ویژه بر امنیت و شفافیت، سیستم‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد و به‌عنوان سازمان منفعت عمومی تفاوت مهمی با برخی از رقبایش دارد. این استارتاپ مدل‌های زبانی بزرگ را توسعه می‌دهد و چت‌باتی به نام Claude دارد که رقیب ChatGPT و گوگل جمنای محسوب می‌شود.

آنتروپیک از زمان بنیان‌گذاری موفق شده است تا نزدیک‌ به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کند که ظاهراً ۲٫۳ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری به گوگل مربوط است. آنتروپیک سرمایه‌گذاران بزرگ دیگری نظیر آمازون نیز دارد.

بریتانیا نگران است که نفوذ شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری بر استارتاپ‌های نوپا افزایش یابد و این موضوع باعث کاهش رقابت در بازار شود. سازمان CMA پس از بررسی‌های اولیه، درنهایت برای آغاز تحقیقات رسمی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

فردی به‌نمایندگی از آنتروپیک گفته است که این استارتاپ با CMA کاملاً همکاری خواهد کرد تا نگرانی‌ها را رفع کند. به‌گفته‌ی او، آنتروپیک شرکتی مستقل است و قصد دارد شرکتی مستقل باقی بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات