سال کابوسوار تیم بازاریابی اپل؛ خالق آیفون بابت تبلیغ جدید Underdogs عذرخواهی کرد
تیم بازاریابی اپل سال چندان درخشانی را سپری نمیکند. تنها چند ماه پیش بود که تبلیغ این شرکت برای آیپد با عنوان Crush پس از واکنشهای منفی افکار عمومی حذف شد؛ اپل عذرخواهی کرد و موضوع به فراموشی سپرده شد؛ بااینحال، اکنون تبلیغ دیگری از سازندهی آیفون جنجال تازهای به پا کرده و باعث عذرخواهی دوباره شده است.
اواسط ژوئیه، اپل تازهترین تبلیغ از سری تبلیغات موسوم به Underdogs را با عنوان «OOO» (مخفف Out Of Office یا خارج از دفتر) منتشر کرد. این تبلیغ، گروهی از همکاران را نشان میداد که برای انجام کارهای مختلف در حین سفر، از محصولات اپل استفاده میکنند. مانند قسمتهای پیشین سری «آندر داگز»، تبلیغ تازه هم لحنی کمدی داشت.
نکتهی جنجالی ماجرا، شیوهی به تصویر کشیده شدن تایلند در تبلیغ مورد بحث بود؛ صحنههای مختلفی از این تبلیغ، همکاران را در حال گشتوگذار در این کشور شرق آسیایی نشان میداد. واکنشهای آنلاین، تبلیغ تازهی اپل را بهدلیل نمایش نادرست تایلند به عنوان کشوری توسعهنیافته و عقبمانده محکوم کردند.
اپل میگوید که برای ساخت تبلیغ بحث برانگیز خود، با یک شرکت فیلمسازی محلی در تایلند همکاری کرده است؛ اما این باعث فروکش کردن انتقادها نشد.
ماجرا تا جایی بالا گرفت که به گزارش بلومبرگ، سخنگوی کمیتهای از مجلس نمایندگان تایلند روز پنجشنبه گفت: «مردم تایلند از این تبلیغ بسیار ناراحت هستند. من مردم تایلند را تشویق میکنم که استفاده از محصولات این شرکت را متوقف کنند و به برندهای دیگر روی بیاورند.»
در پاسخ به جنجالهای فزاینده، اپل تبلیغ پرسروصدای خود را از کانال یوتیوب و دیگر پلتفرمها حذف کرد؛ همچنین این شرکت صبح جمعه بیانیهای صادر کرد: «هدف ما جشن گرفتن خوشبینی و فرهنگ کشور بود و از اینکه نتوانستیم پویایی تایلندِ امروز را بهطور کامل بهتصویر بکشیم عذرخواهی میکنیم. پخش فیلم متوقف شده است.»
پس از عذرخواهی اپل و حذف ویدئو، انتظار میرود که جنجال پیشآمده بهزودی فروکش کند. تبلیغ «کراش» اپل برونسپاری نشده بود و آن را خود تیم داخلی این شرکت تولید کرده بودند؛ مشخص نیست این موضوع برای ویدئوی تازهی سری «آندر داگز» هم صدق میکند یا نه.
نظرات