اکنون OpenAI از محتوای مجله‌‌های وایرد، وُگ و نیویورکر هم در پاسخ‌های ChatGPT استفاده می‌کند

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
لوگو OpenAI در پشت یک فرد با گوشی
طبق توافق OpenAI و شرکت Condé Nast، این شرکت می‌تواند از محتوای مجله‌‌های وایرد، وُگ و نیویورکر هم در پاسخ‌های ChatGPT استفاده کند.
تبلیغات

بنابر بیانیه رسمی OpenAI، از امروز به‌واسطه‌ی قراردادی که این استارتاپ حوزه‌ی هوش مصنوعی با شرکت Condé Nast منعقد کرده است، می‌تواند از محتوای رسانه‌های تحت‌مالکیت شرکت مذکور، یعنی مجله‌های وایرد، وُگ و نیویورکر در ChatGPT و SearchGPT استفاده کند.

این همکاری در بحبوحه‌ی نگرانی‌های فزاینده درباره‌ی استفاده غیرمجاز شرکت‌های هوش مصنوعی از محتوای ناشران صورت می‌گیرد. ماه گذشته، Condé Nast نامه‌ای به استارتاپ جست‌وجوی هوش مصنوعی Perplexity ارسال کرد و آن را به‌دلیل استفاده از محتوای این شرکت برای پاسخ‌دادن به کاربران خود، به سرقت ادبی متهم کرد.

راجر لینچ، مدیرعامل Condé Nast، به کارمندان خود درباره‌ی همکاری OpenAI گفت: «در دهه‌ی گذشته، اخبار و رسانه‌های دیجیتال با مشکلات جدی روبه‌رو بوده‌اند؛ چراکه بسیاری از شرکت‌های فناوری توانایی ناشران برای کسب درآمد از محتوا را تضعیف کرده‌اند و اخیراً با تغییر رویکرد نمایش محتوا در جست‌وجوی سنتی نیز، این فشار بیشتر شده است.»

لینچ در‌ادامه بیان کرد: «همکاری ما با OpenAI بخشی از این درآمد از‌دست‌رفته را جبران می‌کند و به ما امکان می‌دهد تا همچنان از روزنامه‌نگاری و تلاش‌های خلاقانه خود محافظت و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.»  هنوز مشخص نیست که OpenAI چه مبلغی را بابت این همکاری با Condé Nast پرداخت کرده است.

لینچ ماه گذشته درباره‌ی استفاده‌ی بدون اجازه به شرکت‌های تولیدکننده‌ی هوش مصنوعی هشدار داد که بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای ممکن است تا زمانی‌که دادخواست آن‌ها علیه شرکت‌های هوش مصنوعی به‌نتیجه برسد، با ورشکستگی مواجه شوند و از کنگره خواست تا درباره‌ی این موضوع اقدام فوری انجام شود. برای این منظور، سه سناتور لایحه‌ای به نام COPIED ACT را ارائه کردند که هدف آن محافظت از روزنامه‌نگاران و هنرمندان دربرابر استفاده‌ی بدون اجازه‌ی شرکت‌های هوش مصنوعی از محتوای آن‌ها است.

با این اقدام شرکت Condé Nast به جدیدترین ناشر در فهرست روبه‌رشد همکاران OpenAI تبدیل شده است. از‌جمله‌ی این ناشران می‌توان به نیوز کورپ، وکس، آتلانتیک، تایم و اکسل اسپرینگر اشاره کرد. بااین‌حال، همه‌ی ناشران نیز با ایده‌ی همکاری یا شرکت‌های هوش مصنوعی موافق نیستند. برای مثال، سال گذشته نیویورک تایمز از OpenAI به‌دلیل استفاده از اطلاعات مقالات این ناشر در پاسخ‌های ChatGPT شکایت کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات