مارک زاکربرگ از تفاوت‌های متا با اپل و ادامه نبرد دو شرکت در آینده می‌گوید

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
مارک زاکربرگ مدیر متا در کنار تیم کوک مدیر اپل
مارک زاکربرگ معتقد است که متا در آینده به رقیب جدی‌تری برای اپل تبدیل خواهد شد.
تبلیغات

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در پادکستی که روز چهارشنبه منتشر شد، درباره‌ی تفاوت‌های فرهنگی اپل و متا صحبت کرد. او انتظار دارد که رقابت آن‌ها در سال‌های آینده شدت بیشتری پیدا کند.

زاکربرگ گفت: «به‌نظر می‌رسد در بسیاری از جنبه‌ها در طرف مقابل اپل هستیم. مشخص است که محصولات آن‌ها عملکرد خوبی دارند. رویکرد کوپرتینویی‌ها این‌گونه است که می‌گویند: «ما زمان زیادی خواهیم گذاشت، آن را صیقل خواهیم داد و عرضه خواهیم کرد» شاید برای محصولاتشان که موفق هستند، این رویکرد با فرهنگشان تناسب دارد.»

زاکربرگ ادامه داد که متا رویکرد متفاوتی در ارائه‌ی محصولات دارد: «ما واقعاً می‌خواهیم فرهنگی داشته باشیم که ارزش فروش محصولات جدید و دریافت بازخورد از مردم را بیشتر از نیاز به ستایش‌های مثبت همیشگی بداند.»

مدیر متا از این فرصت استفاده کرد تا رویکرد اپل را مورد انتقاد قرار دهد: «اگر می‌خواهید منتظر بمانید تا همیشه ستایش شوید، بخشی از زمانی را که می‌توانستید چیزهای مفیدی یاد بگیرید و سپس آن را در نسخه‌ی بعدی بگنجانید، از دست می‌دهید.»

این نبرد جدی‌تر از آن چیزی است که مردم متوجه شوند

در ادامه‌ی پادکست، زاکربرگ راجع‌به آینده‌ی ارتباط دو شرکت صحبت کرد و گفت که افراد لزوماً اپل را به‌عنوان یکی از رقبای اصلی متا نمی‌بینند، اما «این نبرد جدی‌تر از آن چیزی است که مردم متوجه شوند.»

زاکربرگ بیان کرد که یکی از اهداف او برای ۱۰ یا ۱۵ سال آینده این است که «نسل بعدی پلتفرم‌های باز را بسازد و بگذارد این پلتفرم‌ها پیروز شوند.»

مارک زاکربرگ درحال استفاده از هدست واقعیت ترکیبی متا کوئست ۳ با تیشرت ساده و پی زمینه آبی
inkl

بنیان‌گذار فیسبوک پیش از این درباره‌ی پلتفرم‌های باز به‌عنوان نقطه‌‌ی مقابل «باغ محصور اپل» صحبت کرده بود؛ جایی که خالق آیفون اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را به‌دقت تحت کنترل قرار می‌دهد.

زاکربرگ اذعان کرد که «مزایایی در انجام مدل بسته و یکپارچه وجود دارد» و او فکر می‌کند که اپل «رقیب اصلی» متا خواهد بود؛ اما تفاوت‌های آن‌ها به ارزش‌های اساسی‌تر از خود محصول نیز کشیده می‌شود.

زاکربرگ گفت: «به‌نظر من، این نوعی رقابت عمیقاً ارزش‌محور و ایدئولوژیک است که درباره‌ی آینده‌ی صنعت فناوری و اینکه این پلتفرم‌ها، از هوش مصنوعی تا هدست واقعیت مجازی و موارد دیگر، چقدر باید برای توسعه‌دهندگان باز باشند، بحث می‌کند.»

از سوی دیگر، تیم کوک، مدیرعامل اپل، متا را رقیب برجسته‌ای برای شرکتش نمی‌بیند. کوک در سال ۲۰۲۱ به روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز گفت: «من فکر می‌کنم که ما در برخی چیزها رقابت می‌کنیم، اما اگر از من بپرسید بزرگ‌ترین رقبای ما چه کسانی هستند، آن‌ها [متا] در فهرست نخواهند بود، [زیرا] ما در کسب‌وکار شبکه‌های اجتماعی نیستیم.»

اپل با رونمایی از هدست ویژن پرو به‌طور مستقیم با کوئست، هدست واقعیت مجازی متا که قیمت پایین‌تری دارد وارد رقابت شد. از طرفی، کوپرتینویی‌ها به رشد کسب‌وکار تبلیغاتی خود ادامه می‌دهند و اپل اینتلیجنس را به آیفون ۱۶ و مدل‌های پرو آیفون ۱۵ وارد کرده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات