والاستریت ژورنال: کوالکام بهدنبال تصاحب اینتل است؛ پرده آخر نبرد آرم و x86؟
والاستریت ژورنال گزارش میدهد که کوالکام، غول صنعت تراشه، میخواهد اینتل را خریداری کند. هرچند هنوز هیچ توافق قطعیای بین دو شرکت صورت نگرفته است؛ اما این خبر نشان میدهد که شرکت قدرتمندی مثل اینتل، که سالها با پردازندههای x86 خود بر بازار تسلط داشت، اکنون در شرایط سختی قرار دارد. پردازندههای x86 اینتل در بازار کامپیوترهای شخصی بسیار موفق بودهاند. از سوی دیگر پردازندههای Arm کوالکام در بازار موبایل حرف اول را میزنند.
نیویورک تایمز ضمن تأیید گزارش والاستریت ژورنال افزود که «کوالکام هنوز پیشنهادی رسمی برای خرید اینتل ارائه نداده است.»
اگر چنین معاملهای صورت بگیرد و از بررسیهای نظارتی عبور کند، برای کوالکام یک موفقیت بزرگ خواهد بود. کوالکام امسال، پس از سالها تسلط بر بازار پردازندههای موبایل، بهعنوان بخشی از استراتژی خود با پردازندههای سری اسنپدراگون ایکس دوباره وارد بازار پردازندههای لپتاپ شد.
اینتل در ضعیفترین موقعیت خود در سالهای اخیر قرار دارد. در حالی که بسیاری از کسبوکارهای آن هنوز سودآور هستند، تیم آبی در ماه آگوست (مرداد و شهریور)، پس از گزارش ضرر ۱٫۶ میلیارد دلاری، خبر از تغییر استراتژی و کاهش بیش از ۱۵ درصدی نیروی کار خود داد.
پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، پیشتر گفت که شرکت تحت مدیریتش تمام کارهای غیرضروری را متوقف خواهد کرد و کسبوکار تولید تراشههای خود را جدا میکند. این بخش از شرکت، مدتها است که بهعنوان یک نقطهی قوت نسبت به رقیب خود، AMD و بسیاری از تولیدکنندگان تراشهی بدون کارخانه (Fabless) که برای تولید تراشههای خود به شرکتهایی مانند TSMC وابسته هستند، تبلیغ میشد.
اینتل نیز اخیراً مجبور شد برای تولید پیشرفتهترین تراشههای خود تا حدی به TSMC متکی شود، زیرا همچنان در حال بهبود زیرساختهای تولیدی خود است (هزینهی این تلاشها مسئولیت بیشتر ضررهای اخیر اینتل را بر عهده دارند). طبق گزارشها، اینتل در روند توسعهی لیتوگرافی 18A (کلاس ۱٫۸ نانومتری) با مشکلات فراوانی دستوپنجه نرم میکند.
AMD، رقیب اصلی اینتل، طی سالهای اخیر دوران سختی را پشت سر گذاشته؛ اما صنعت بازی در هر مرحله از این مسیر به AMD کمک کرده است.
بهجز نینتندو سوییچ که پردازندهاش توسط انویدیا ساخته میشود، هر کنسول بازی دیگری در دههی گذشته از تراشههای AMD بهره برده و اینتل ظاهراً فرصت تغییر این وضعیت با پلیاستیشن ۶ را از دست داده است.
اینتل پس از مشکلات ناپایداری مربوط به پردازندههای نسل ۱۳ و ۱۴ خود بخشی از اعتماد گیمرها را از دست داد؛ اگرچه تیم آبی پس از آن مشکلات، موافقت کرد که گارانتیها را چند سال تمدید کند و بهروزرسانیهایی منتشر کرد که میتوانند از آسیب جلوگیری کنند؛ البته اگر پردازنده پیش از آپدیت آسیب ندیده باشد.
بسیاری از مشکلات اینتل به رهبری در زمینهی سیلیکون مربوط میشود، نه فقط تولید یا سود. تیم آبی هنوز در زمینهی تراشههای سرور هوش مصنوعی بازیگری بزرگ یا حتی شرکتی کوچکتر اما قابل توجه مانند AMD نیز نیست. انویدیا بر این بازار تسلط دارد. از سوی دیگر تلاشهای اینتل برای تولید کارت گرافیک هنوز موفقیتآمیز نبوده است.
کوالکام، AMD و اپل هنوز سهم کوچکی در بازار لپتاپ دارند؛ اما اینتل برای رقابت با این شرکتها، دو بار طراحی تراشههای لپتاپی خود را با هدف بهبود عمر باتری و افزایش عملکرد گرافیک مجتمع تغییر داده است. حالا باید منتظر ماند و دید که تراشههای جدید Lunar Lake چه عملکردی خواهند داشت.