گوگل از مایکروسافت به‌اتهام انحصارطلبی در خدمات ابری آژور به اتحادیه اروپا شکایت کرد

چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی گوگل و مایکروسافت به رنگ زرد روی پروچم اتحادیه اروپا
گوگل به‌دلیل انحصارطلبی مایکروسافت در ارائه‌ی خدمات ابری آژور، از این شرکت به اتحادیه اروپا شکایت کرد.
تبلیغات

بنابر گزارش ورج، گوگل اخیراً شکایتی ضدانحصاری علیه مایکروسافت به کمیسیون اروپا ارائه کرده است. گوگل در این شکایت ادعا می‌کند که مایکروسافت از روش‌های مجوزدهی ضدرقابتی استفاده می‌کند تا مشتریان تجاری را به استفاده از پلتفرم ابری آژور خود مجبور کند.

گوگل معتقد است که این روش‌ها رقابت را محدود می‌کند و هزینه‌ها را تا ۴۰۰ درصد افزایش می‌دهد و خطرات امنیتی به‌همراه دارد. این شکایت به تغییرات مجوزدهی مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند که هزینه‌ی اجرای نرم‌افزار Windows Server برای ارائه‌ی خدمات ابری رقیبای خود را افزایش داده بود. این تغییرات باعث شد که انجمن تجاری غیرانتفاعی ارائه‌دهندگان خدمات زیرساخت ابری در اروپا (CISPE) در سال ۲۰۲۲ شکایتی ضدانحصاری به کمیسیون اروپا ارائه کند.

مایکروسافت با پرداخت ۲۲ میلیون دلار، این مسئله را به‌طور کامل حل‌وفصل کرد و قول داد که اجرای Windows Server برای اعضای CISPE آسان‌تر و با قیمت‌های مشابه آژور باشد. بااین‌حال، این توافق مشمول گوگل نمی‌شد. مایکروسافت همچنین با اقدام ضدانحصاری دیگری به‌دلیل بسته‌‌ی پیشنهادی ناعادلانه‌ی پیام‌رسان تیمز با سایر برنامه‌های محبوب این شرکت در اروپا مواجه است.

گوگل ادعا می‌کند که روش‌های مجوزدهی مایکروسافت، مشتریان اروپایی را از انتقال زیرساخت‌های فعلی خود به سرویس‌های ابری رقیب منع می‌کند یا هزینه‌های بسیار زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. این روش‌ها به شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی بسیار آسیب رسانده‌اند و باعث هدررفتن منابع مالی، محدودیت رقابت و افزایش خطرات امنیتی شده‌اند.

گوگل تلاش کرده است تا مستقیماً با مایکروسافت وارد مذاکره شود و در این زمینه گفت‌وگوهای تجاری را آغاز کرده بود. بااین‌حال، مایکروسافت به‌جای تغییر روش‌های خود، قراردادهای یک‌باره‌ای با گروه کوچکی از شرکت‌های اروپایی منعقد کرده است. به‌همین‌دلیل، گوگل تصمیم گرفته است تا با ارائه‌ی شکایت رسمی به کمیسیون اروپا، به شکایات مشتریان و بازار پاسخ دهد و به‌دنبال راه‌حلی باشد که به نفع همه باشد.

مایکروسافت درباره‌ی شیوه‌های ارائه‌ی خدمات ابری خود در بریتانیا با بررسی‌های ضدانحصاری روبه‌رو است؛ جایی که تنظیم‌کننده‌ها در حال بررسی شیوه‌های مجوزدهی خدمات ابری مایکروسافت و آمازون به مشتریان خود هستند. کمیسیون تجارت فدرال نیز در حال بررسی سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی مایکروسافت و آمازون و گوگل و ارتباط آن‌ها با خدمات ابری است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات