تغییرات ساختاری OpenAI؛ خروج از حالت غیرانتفاعی، سهام برای سم آلتمن و ارزش‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن مدیرعامل OpenAI درکنار تصویر ربات
انتفاعی شدن OpenAI، برخی را از اینکه شرکت در آینده، ایمنی کار خود را فدای سوددهی سرمایه‌گذاران کند، نگران کرده است.
تبلیغات

خبر خروج میرا موراتی از OpenAI درحالی اعلام شد که گویا این شرکت منتظر تحولات دیگری نیز هست؛ تغییراتی که OpenAI را از حالت غیرانتفاعی خارج می‌کند و برای اولین‌بار، سم آلتمن را با ۷ درصد سهم، در میان سهام‌داران این غول هوش مصنوعی قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، با خروج OpenAI از حالت غیرانتفاعی، این شرکت دیگر توسط هیئت‌مدیره‌ی غیرانتفاعی کنترل نمی‌شود و سهام‌داران در جایگاه هیئت‌مدیره خواهند نشست.

در گزارش رویترز آمده است که بر اساس گفته‌های منابع ناشناس، با وجود این تغییر، بخش غیرانتفاعی OpenAI همچنان به کار خود ادامه می‌دهد، اما سهام اندکی در شرکت دارد؛ تصمیمی که به‌نظر می‌رسد، روی ریسک‌پذیری OpenAI در پروژه‌های هوش مصنوعی آینده‌اش تأثیر خوبی ندارد.

به گفته‌ی این منابع ناشناس، پس از انتفاعی شدن OpenAI، علاوه‌بر حضور سم آلتمن در میان سهام‌داران این شرکت، ممکن است ارزش OpenAI به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد.

اگرچه طرح تغییر ساختار حاکمیت OpenAI هنوز قطعی نشده و در مرحله‌ی بررسی توسط وکلا و سهام‌داران است؛ اما به‌نظر می‌رسد که تبعات آن از الان شروع شده و جدایی میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری این شرکت، بخشی از پس‌لرزه‌های این تصمیم است.

OpenAI در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی در زمینه‌ی هوش مصنوعی ثبت شد و در سال ۲۰۱۹، مایکروسافت را به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ خود قبول کرد.

راه‌اندازی چت‌بات ChatGPT در اواخر سال ۲۰۲۲، OpenAI را در مرکز توجهات جهانی قرار داد تا جایی که امروز، این هوش مصنوعی مولد با بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی به یکی از برنامه‌های کاربردی بزرگ در تاریخ تبدیل شده است.

موفقیت‌های پیاپی OpenAI، ارزش این شرکت را تا حد قابل‌توجهی افزایش داده است تا جایی که ممکن است از ۱۴ میلیارد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵۰ میلیارد در ماه‌های انتهایی سال ۲۰۲۴ برسد.

هدف اصلی از ایجاد ساختار غیرمعمول و کاملاً غیرانتفاعی مدیریت OpenAI، اطمینان از حفظ ایمنی در پروژه‌های هوش مصنوعی این شرکت بود؛ پروژه‌هایی که قابلیت رسیدن به هوش انسانی یا فراتر از آن را دارند.

این ساختار در ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آبان ۱۴۰۲) که چهار عضو هیئت‌مدیره‌ی OpenAI سم آلتمن را اخراج کردند، مورد توجه قرار گرفت و تصمیماتی برای تغییر آن اتخاذ شد به‌طوری‌که از آن زمان، هیئت‌مدیره‌ی این شرکت با تعداد بیشتری از مدیران فنی و به ریاست برت تیلور، مدیرعامل سابق Salesforce که اکنون استارت‌آپ هوش مصنوعی خود را اداره می‌کند، کارش را انجام می‌دهد.

حذف کنترل غیرانتفاعی در OpenAI و شبیه شدن آن به ساختار رقبایی مانند xAI ایلان ماسک باعث می‌شود که این شرکت شبیه‌به یک استارتاپ معمولی به‌نظر برسد؛ ساختاری که مورد قبول سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و می‌تواند میلیاردها دلار را روانه‌ی OpenAI کند.

از طرفی، این تغییر ساختار، نگرانی‌های جدیدی را درمورد رعایت ایمنی در پروژه‌های هوش مصنوعی آینده‌ی OpenAI ایجاد می‌کند؛ دغدغه‌هایی که با درنظرگرفتن انحلال تیم ناظر بر خطرات بلندمدت هوش مصنوعی OpenAI در اوایل سال جاری، کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات