آتش‌سوزی کارخانه مونتاژ آیفون در هند؛ اپل شاید سراغ کارخانه‌های چین برود

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
آیفون ۱۶ پرو مکس اپل در دست از نمای جلو
در پی آتش‌سوزی در کارخانه‌ی مونتاژ قطعات آیفون در هند، اپل احتمالاً بخشی از تولید خود را به چین منتقل خواهد کرد.
تبلیغات

آتش‌سوزی گسترده در کارخانه‌ی تولید قطعات اپل در جنوب هند که به گروه تاتا تعلق دارد، ممکن است تولید آیفون‌ را قبل از افزایش فروش در فصل تعطیلات مختل کند. این آتش‌سوزی احتمالاً اپل را مجبور خواهد کرد تا قطعات حیاتی را از چین یا سایر نقاط جهان تهیه کند.

کارخانه‌ی واقع در تامیل نادو، تنها تأمین‌کننده‌ی داخلی پنل‌های پشتی آیفون و برخی قطعات دیگر برای شرکت فاکسکان (به‌عنوان تولیدکننده‌ی قراردادی در هند) و همچنین خط مونتاژ آیفون در کارخانه‌ای دیگر است.

شرکت تحقیقاتی کانترپوینت به رویترز گفت که فروش محلی آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ را در طول فصل تعطیلات هند که از اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر (اواخر مهر تا اواسط آبان) ادامه دارد، حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه تخمین می‌زند. این در حالی است که اپل به‌دلیل آتش‌سوزی در تأمین حدود ۱۵ درصد از این تقاضا مشکل دارد.

به‌باور تحلیلگر کانترپوینت، کاهش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید ناشی از آتش‌سوزی در کارخانه‌ی مونتاژ هند می‌تواند با واردکردن قطعات بیشتر از چین و برخی اقدامات دیگر جبران شود.

بر‌اساس داده‌های گمرکی منتشر‌شده، شرکت تاتا، یکی از کنسرسیوم‌های صنعتی بزرگ هند، علاوه‌بر بازار داخلی، در سال مالی منتهی به ۳۱ آگوست (۱۰ شهریور)، محموله‌ی آیفون به‌ارزش بیش از ۲۵۰ میلیون دلار به کشورهای هلند و ایالات متحده و برخی قطعات را نیز به چین صادر کرده است.

طبق گفته‌ی کانترپوینت، تأمین‌کنندگان اپل معمولاً موجودی سه تا چهار هفته‌ای از پنل‌های پشتی آیفون دارند. به‌باور تحلیلگران، اگر تعلیق تولید ادامه یابد، شرکت آمریکایی می‌تواند خط مونتاژ جدیدی در چین راه‌اندازی کند یا شیفت‌های کاری را در آنجا افزایش دهد تا قطعات موردنیاز برای تولیدکنندگان آیفون در هند را تأمین کند.

تاتا یکی از تأمین‌کنندگان جدید اپل در هند است و تحلیلگران برآورد می‌کنند که امسال ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل محموله‌های جهانی آیفون را تولید کند؛ در‌حالی‌که این عدد سال گذشته ۱۲ تا ۱۴ درصد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات