فرایند ساخت ۲ نانومتری TSMC دوباره گران شد: ۳۰ هزار دلار برای هر ویفر؛ فرصت درخشش برای اینتل

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
پردازده تراشه با پس زمینه تی اس ام سی / TSMC
ظاهراً تراشه‌ساز تایوانی به‌دنبال افزایش قیمت فناوری دو نانومتری است.
تبلیغات

گفته می‌شود بزرگ‌ترین تراشه‌ساز جهان قصد دارد با گران‌کردن دوباره‌ی لیتوگرافی دو نانومتری خود، ویفرهای N2 را با قیمتی حدود دو برابر ویفرهای N5 بفروشد.

فرایند ساخت N2 (کلاس دو نانومتری) TSMC قرار است مزایای زیادی نسبت‌ به نود فعلی N3 (کلاس سه نانومتری) داشته باشد، زیرا احتمالاً از نوآوری‌های تازه‌ای مانند ترانزیستورهای GAA و نانولایه‌هایی موسوم‌ به NanoFlex استفاده خواهد کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این تغییر برای شرکای تجاری TSMC گران تمام خواهد شد.

به‌گزارش چاینا تایمز، قیمت هر ویفر ۳۰۰ میلی‌متری مبتنی‌بر لیتوگرافی N2 بیش از ۳۰ هزار دلار خواهد بود. پیش‌تر انتظار می‌رفت که غول تراشه‌ساز تایوانی هریک از ویفرهای N2 را حدود ۲۵ هزار دلار قیمت‌گذاری کند. این عدد به‌طرز قابل توجهی از قیمت ۱۸٬۵۰۰ دلار برای هر ویفر N3 بالاتر است. اگر اطلاعات یادشده صحیح باشد، قیمت هر ویفر N2 دو برابر بیشتر از ویفرهای N4 و N5 خواهد بود که براساس برآوردها حدود ۱۵٬۰۰۰ دلار در حال حاضر قیمت دارند.

فرایند ساخت N2 که توسط TSMC ارائه خواهد شد، قرار است بهبودهای متعددی نسبت‌ به نود فعلی N3E ارائه دهد. پیش‌بینی می‌شود که این فرایند بهبود عملکردی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد داشته باشد و همچنین مصرف توان را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد (در فرکانس یکسان) کاهش دهد.

تغییر به نود N2 احتمالاً تراکم ترانزیستورها را به‌طور متوسط حدود ۱۵ درصد افزایش خواهد داد. به‌طور کلی، انتقال از N3E به N2 بهبودی مشابه به انتقال از N5 به N3B را به‌همراه خواهد داشت.

نود N2 متشکل از ترانزیستورهای GAA خواهد بود که به طراحان تراشه امکان کنترل دقیق‌تری بر عملکرد و مصرف انرژی واحدهای مختلف را با تغییر عرض کانال می‌دهد. قابلیت NanoFlex در N2 موجب می‌شود که طراحان تراشه بتوانند سلول‌های استاندارد با عملکرد بالا، مصرف کم و چگالی بالا را در یک بلوک ترکیب کنند تا عملکرد، قدرت و ابعاد تراشه بهینه‌سازی شود.

N2 برای TSMC هزینه‌بر خواهد بود. این شرکت در حال ساخت دو کارخانه برای تولید تراشه با لیتوگرافی دو نانومتری است و میلیاردها دلار صرف خرید اسکنرهای گران‌قیمت EUV می‌کند. به‌طور کلی، به‌نظر می‌رسد که N2 مراحل لیتوگرافی بیشتری را نیاز داشته باشد که هزینه‌های آن را افزایش خواهد داد.

از طرفی، اینتل با صرف‌نظر از نود 20A، تمرکز منابع مهندسی خود را به راه‌اندازی نود جدیدتر ۱٫۸ نانومتر در سال ۲۰۲۵ معطوف کرده و امیدوار است که درآمد بالایی از ساخت تراشه‌های قراردادی مبتنی‌بر این فناوری به‌دست آورد؛ بنابراین افزایش قیمت ویفرهای دونانومتر TSMC می‌تواند فرصتی برای درخشش تیم آبی باشد.

اگر برآورد ۳۰ هزار دلار به ازای هر ویفر صحیح باشد، این سؤال پیش می‌آید که آیا استفاده از N2 در مقایسه با N3 برای همه مشتریان TSMC از لحاظ اقتصادی منطقی خواهد بود یا خیر و اینکه این هزینه چقدر بر قیمت پردازنده تأثیر می‌گذارد. انتظار می‌رود که اپل از کلاس دو نانومتری TSMC برای پردازنده‌های نسل بعدی آیفون و مک بوک استفاده کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات