فروش کامپیوترهای شخصی روند نزولی دارد؛ لنوو همچنان در صدر، اپل در جایگاه چهارم

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
کار با نرم‌افزار MSI Center
جدیدترین آمار فروش کامپیوترهای شخصی نشان می‌دهد که لنوو همچنان جایگاه برتر خود را حفظ کرده است.
تبلیغات

پیش‌بینی می‌شود که حجم عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی در سال‌های آینده به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد، اما درحال‌حاضر، حجم کلی عرضه نسبت‌به سال ۲۰۲۳ روند نزولی دارد. با توجه به ظهور کامپیوترهای هوش مصنوعی، انتظار می‌رود بازار کامپیوترهای شخصی به‌زودی مجدداً رونق بگیرد.

گزارش جدید IDC نشان می‌دهد که در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴ شاهد کاهش ۲٫۴ درصدی حجم عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی در مقایسه‌با مدت مشابه سال قبل هستیم. حجم کل عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی در سه ماهه‌ی سوم به ۶۸٫۸ میلیون دستگاه می‌رسد که در مقایسه با ۷۰٫۵ میلیون دستگاه در سه ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳، کاهش نشان می‌دهد.

حجم عرضه‌ی برندهای تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴
IDC

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی کامپیوتر مانند لنوو، اچ‌پی و دل توانسته‌اند سهم بازار خود را حفظ کنند. بااین‌حال، سهم بازار دل چهار درصد کاهش یافت و به زیر ۱۰ درصد رسید. بیشترین کاهش فروش را اپل تجربه کرده و با افت ۲۴٫۲ درصدی، تعداد کامپیوترهای فروخته‌شد‌ه‌اش از هفت میلیون دستگاه در سال گذشته به ۵٫۳ میلیون دستگاه در سال جاری میلادی رسیده است.

از سوی دیگر ایسوس شاهد بالاترین رشد سهم بازار به میزان ۱۰ درصد بود که افزایش تقریبی ۰٫۵ میلیون دستگاه در سه ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴ نسبت‌به سه ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. با وجود کاهش چند میلیون دستگاهی در حجم عرضه، انتظار می‌رود تقاضا برای هوش مصنوعی باعث افزایش چشمگیر هم در حجم عرضه و هم در درآمد شرکت شود.

سهم بازار برندهای تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۴
IDC

حجم عرضه‌ی کامپیوترهای هوش مصنوعی از سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ تا سه ماهه‌ی دوم دو برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده، حجم عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی مایکروسافت (کوپایلت‌پلاس) رشد کند.

طبق گفته‌ی تحلیلگر IDC، با توجه به شروع فصل مدارس و دانشگاه‌ها، انتظار می‌رود که کامپیوترهای شخصی مجهزبه هوش مصنوعی و دستگاه‌های مبتنی‌بر تراشه‌های سری M4 اپل، بخش قابل توجهی از فروش دستگاه‌های پریمیوم را به خود اختصاص دهند.

بازار ژاپن در سه ماهه‌ی اخیر شاهد بیشترین افزایش در فروش کامپیوترهای شخصی بوده است. پیش‌بینی می‌شود که سایر مناطق نیز در فصل‌های آینده رشد قابل توجهی در این حوزه تجربه کنند.

درحال‌حاضر، تقاضا عمدتاً روی کامپیوترهای شخصی با مشخصات فنی پایه متمرکز شده؛ اما تقاضای بخش تجاری به‌دلیل نزدیک‌شدن به پایان عمر پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز ۱۰، روبه‌افزایش است. بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوتر درحال آماده‌سازی دستگاه‌های جدید خود برای پاسخگویی به این تقاضای روبه‌رشد هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات