اینتل و AMD، رقبای دیرینه، کارگروه مشاوره‌ای x86 را برای «توسعه اکوسیستم x86» و رقابت بهتر با ARM تشکیل دادند

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD در مقابل Intel
اینتل و AMD برای جلوگیری از سلطه‌ی ARM بر بازار کامپیوتر در اقدامی قابل توجه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
تبلیغات

رقابت دیرینه‌ی اینتل و AMD با ظهور رقیبی مشترک به‌نام ARM، به همکاری تبدیل شده است. دو غول صنعت پردازنده، که پیش‌تر رقبای سرسختی برای یکدیگر بودند، اکنون با تشکیل گروه مشاوره‌ای x86، به‌دنبال حفظ موقعیت برتر این معماری در برابر پیشرفت‌های روزافزون معماری آرم هستند.

گروه مشاوره‌ای x86 جمعی از غول‌های فناوری از جمله مایکروسافت، گوگل، متا و لنوو را گرد هم آورده است. لنوو به‌عنوان میزبان رویداد Tech World 2024 در واشنگتن، از تشکیل این گروه خبر داد. در سخنرانی اصلی این رویداد، لیزا سو، مدیرعامل AMD و پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، حضور داشتند و بر اهمیت و پایداری معماری x86 تأکید کردند.

لیزا سو درحال سخنرانی روی استیج
The Verge

معماری x86 که قدمتی ۴۶ ساله دارد، به‌عنوان غالب‌ترین معماری مجموعه دستورالعمل‌ها (ISA) در کامپیوترهای شخصی و دیتاسنترها شناخته می‌شود. اینتل و AMD به‌عنوان دو مجوزدار اصلی این معماری، بازار تولید پردازنده‌های x86 را در اختیار دارند و به‌نوعی انحصار دوگانه‌ای را شکل داده‌اند.

همکاری مشترک دو شرکت با مشارکت گسترده‌ی مشتریان و کاربران نهایی، می‌تواند به ایجاد رویکردی یکپارچه‌تر کمک کند و اجرای‌ سفارشی ISA را که منجر به پیچیدگی‌های بیشتر برای مشتریان سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌شود، کاهش یا حتی حذف کند. چنین رویکردی با توجه به رقابت فزاینده‌ی معماری آرم در بازارهای مصرف‌کننده و دیتاسنتر و همچنین ظهور معماری RISC-V، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

پت گلسینگر درحال سخنرانی روی استیج
The Verge

براساس بیانیه‌ی رسمی گروه، هدف اعلام‌شده‌ی گروه مشاوره‌ای x86، «افزایش سازگاری، پیش‌بینی‌پذیری و ثبات در محصولات مبتنی‌بر معماری x86» است. گروه مشاوره‌ای x86 می‌خواهد با جمع‌آوری نظرات توسعه‌دهندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار، «دستورالعمل‌های معماری ساده‌» تدوین کند تا به استانداردسازی رابط‌های برنامه‌نویسی در محصولات AMD و اینتل کمک کند.

با اندکی تأمل می‌توان دریافت که تشکیل گروه جدید، تلاشی است برای اطمینان‌بخشی به توسعه‌دهندگان، مشتریان و به‌ویژه سرمایه‌گذاران، مبنی‌بر اینکه اینتل و ای‌ام‌دی به‌عنوان اصلی‌ترین تولیدکنندگان پردازنده‌های x86، در برابر پیشرفت‌های معماری آرم اقداماتی را در دست اجرا دارند.

پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم به‌سرعت در حال پیشرفت هستند. اپل پیش‌تر به‌طور کامل پردازنده‌های اینتل را کنار گذاشت و از پردازند‌ه‌های اختصاصی خود به‌نام اپل سیلیکون مبتنی‌بر آرم برای خانواده‌ی مک استفاده کرد. از سوی دیگر کوالکام پس از سال‌ها تلاش ناموفق، سرانجام توانست با سری اسنپدراگون ایکس پردازنده‌هایی کارآمد و کم‌مصرف برای دستگاه‌های ویندوزی توسعه دهد.

AMD و اینتل به‌وضوح احساس نگرانی می‌کنند و شاید همکاری بین تیم قرمز و آبی بتواند چالش‌های سختی پیش‌روی آرم بگذارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات