انویدیا تا پایان سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ بیش از ۷۵۰ هزار سرور AI بلک‌ول عرضه می‌کند؛ مایکروسافت خریدار اصلی است

پردازنده هوش مصنوعی B200 انویدیا در کنار H100 در دست
احتمالاً فروش سرورهای هوش مصنوعی انویدیا به‌لطف مشتری پراشتهایی مانند مایکروسافت به اوج خود خواهد رسید.
تبلیغات

انتظار می‌رود سرورهای هوش مصنوعی GB200 انویدیا در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۴ و فصل نخست ۲۰۲۵، حجم فروش زیادی را شاهد باشند. مایکروسافت به‌عنوان خریدار اصلی این سرورها شناخته می‌شود.

معماری بلک‌ول در حال شگفتی‌سازی است و به‌زودی سود هنگفتی را برای جنسن هوانگ و تیمش به‌ارمغان می‌آورد و قابلیت‌های چشمگیری را وارد صنعت هوش مصنوعی خواهد کرد. ظاهراً عملکرد درخشان پردازنده‌های گرافیکی جدید تیم سبز به‌گونه‌ای است که نسل قبلی‌اش، Hopper را از چشم‌ها خواهد انداخت.

براساس گزارش مینگ‌چی کوئو، تحلیلگر معروف، پیش‌بینی می‌شود که انویدیا در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پردازنده‌ی GB200 بفروشد و به رشد فصلی ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد نائل شود. کوئو انتظار دارد که میزان فروش تراشه‌های بلک‌ول در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۵ بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار واحد باشد. بدین‌ترتیب، انویدیا خواهد توانست بیش از ۷۵۰ هزار پردازنده تا پایان فصل اول ۲۰۲۵ (اواسط فروردین ۱۴۰۴) بفروشد.

کوئو در مقاله‌ی خود می‌گوید: «سفارش‌های GB200 مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴، سه تا چهار برابر از ۳۰۰ تا ۵۰۰ رک قبلی (به‌ویژه NVL36) افزایش پیدا کرده و به حدود ۱٬۴۰۰ تا ۱٬۵۰۰ رک رسیده است. سفارش‌های بعدی مایکروسافت عمدتاً روی NVL72 متمرکز خواهد بود.»

گفته می‌شود که مایکروسافت در میان شرکت‌هایی مانند آمازون و گوگل و متا که احتمالاً سرورهای بلک‌ول انویدیا را در مقیاس‌های کمتری می‌خرند، بزرگ‌ترین مشتری خواهد بود؛ البته با این انتظار که مدل‌های NVL36 تا پایان ۲۰۲۴ تحویل داده شوند.

فاکسکان و کوانتا مسئول عرضه‌ی سیستم‌های بلک‌ول مایکروسافت هستند و براساس نظرسنجی مستقلی از هر دو سازمان، ظاهراً سفارش‌های غول فناوری ردموند از مجموع سفارش‌های مشتریان دیگر تراشه‌های دیتاسنتر انویدیا سبقت گرفته و این شرکت به‌سرعت در حال گسترش ظرفیت‌های محاسبات هوش مصنوعی‌اش است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات