تراشه‌ساز تایوانی، TSMC، کشف تراشه‌اش در محصول هواوی را به آمریکا گزارش کرد

چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
لوگو هواوی / Huawei قرمز و سفید در داخل سالن
تراشه‌ساز تایوانی به آمریکایی‌ها گفته است که هواوی از تراشه‌ی هوش مصنوعی‌اش در محصول خود استفاده می‌کند.
تبلیغات

TSMC به وزارت بازرگانی ایالات متحده اطلاع داد که یکی از تراشه‌هایش را در محصولات هواوی پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی نقض محدودیت‌های صادراتی به این شرکت چینی باشد.

به‌گزارش رویترز، پس از آنکه TechInsights محصول هواوی را بررسی کرد، تراشه‌ی Ascend 910B ساخت TSMC را که به‌عنوان پیشرفته‌ترین پردازنده‌ی هوش مصنوعی موجود در چین شناخته می‌شود، داخل آن پیدا کرد. این منبع نام محصول را فاش نکرد، اما گفته می‌شود که احتمالاً پای شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی هواوی در میان بوده است.

TechInsights یافته‌های خود را به TSMC گزارش داد که این موضوع باعث شد شرکت تایوانی چند هفته پیش وزارت بازرگانی ایالات متحده را آگاه کند. مسئله‌ی پیش‌آمده نیاز مداوم هواوی به پیچیده‌ترین تراشه‌ها را نشان می‌دهد.

هواوی در سال ۲۰۱۹ به بهانه‌ی امنیت ملی در فهرست محدودیت‌های تجاری ایالات متحده قرار گرفت و تراشه‌ساز تایوانی یک سال بعد از آن اعلام کرد که از ارائه‌ی خدمات به این شرکت خودداری می‌کند.

هواوی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از اعمال تحریم، هیچ تراشه‌ای از طریق TSMC دریافت نکرده است. بنابراین مشخص نیست که تراشه‌های تایوانی مذکور چگونه به‌دست این غول فناوری چینی رسیده‌اند. در سال ۲۰۱۹، هواوی سری تراشه‌های Ascend 910 را عرضه کرد که در آن زمان توسط TSMC تولید می‌شدند.

گفته می‌شود که ایالات متحده به بررسی گزارش TSMC درباره‌ی هواوی پرداخته است. وزارت بازرگانی اعلام کرد که از نقص‌ کنترل‌های صادراتی ایالات متحده آگاه است، اما نمی‌تواند در‌مورد تحقیقاتی درحال انجام هستند اظهارنظر کند.

دولت تایوان که قوانینی سختگیرانه برای جلوگیری از تولید و صادرات تراشه‌های پیشرفته در چین دارد، بارها اعلام کرده است که شرکت‌های فناوری تایوانی از قوانین ایالات متحده پیروی می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات