ورود پردازنده‌های TSMC به محصولات هواوی؛ ابعاد جدیدی از پرونده مشخص شد

چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
مطالعه 1 دقیقه
TSMC
تی‌اس‌ام‌سی احتمال می‌دهد که یکی از مشتریانش تراشه‌ها را به هواوی رسانده باشد.
تبلیغات

TSMC همکاری‌اش را با یکی از مشتریانی که ممکن است به‌طور غیرقانونی تراشه‌ها را به هواوی منتقل کرده باشد، متوقف کرد. این خبر به‌نقل از بلومبرگ منتشر می‌شود.

اقدام تراشه‌ساز تایوانی پس‌از‌آن صورت گرفت که به دولت ایالات متحده اطلاع داد تراشه‌هایش در شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی هواوی مشاهده شده‌‌اند. هنوز مشخص نیست که شرکت مظنون به‌نمایندگی از هواوی عمل کرده یا در کجا مستقر است.

بلومبرگ و فایننشال تایمز گزارش دادند که شرکت تحقیقاتی کانادایی TechInsights تراشه‌های TSMC را در شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی هواوی شناسایی کرده است که نقض واضح تحریم‌های ایالات متحده محسوب می‌شود. این موضوع سؤالاتی را درباره‌ی چگونگی دستیابی هواوی به این تراشه‌ها ایجاد کرد و احتمال اینکه شرکتی ثالث در این زمینه دخیل باشد، قوت گرفت.

در سال ۲۰۲۰، وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیت‌های تجاری علیه هواوی را اعمال کرد که این شرکت را از دستیابی به تراشه‌های تولید‌شده‌ی شرکت‌های خارجی منع می‌کرد. در اردیبهشت امسال، دولت ایالات متحده مجوزهای صادرات اینتل و کوالکام را برای فروش محصولاتشان به هواوی لغو و محدودیت‌ها را تشدید کرد.

TSMC در گزارش قبلی خود به وزارت بازرگانی آمریکا، هرگونه رابطه با هواوی از سپتامبر ۲۰۲۰ به این‌طرف را رد کرد. هواوی نیز دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از زمان اجرای محدودیت‌ها، هیچ تراشه‌ای از TSMC دریافت نکرده است.

هواوی اکنون بیش از سه سال است که محصولات خود را مبتنی‌بر فناوری کاملاً چینی شرکت SMIC، بزرگ‌ترین سازنده‌ی تراشه در چین، تولید می‌کند. این دو شریک تجاری در تلاش‌اند که به لیتوگرافی‌های زیر هفت نانومتر دست پیدا کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات