شانس طلایی ازدست‌رفته: اینتل در سال ۲۰۰۵ می‌توانست انویدیا را با ۲۰ میلیارد دلار تصاحب کند

شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
دو لوگو در کنار یکدیگر با رنگ های آبی و سبز
اینتل در سال ۲۰۰۵، فرصت طلایی برای تصاحب انویدیا را از دست داد.
تبلیغات

بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، در سال ۲۰۰۵، پل اوتلینی، مدیرعامل وقت اینتل، پیشنهاد شگفت‌انگیز خرید شرکت نوپای انویدیا به قیمت ۲۰ میلیارد دلار را به هیئت‌مدیره ارائه کرد. این پیشنهاد به‌دلیل پتانسیل بالای پردازنده‌های گرافیکی (GPU) در محاسبات عمومی مطرح شد.

بااین‌حال هیئت‌مدیره‌ی اینتل، پیشنهاد خرید انویدیا نپذیرفت و به‌جای آن، پروژه‌ی داخلی خود به نام «Larrabee» را دنبال کرد که زیر نظر پت گلسینگر، مدیرعامل فعلی اینتل، رهبری می‌شد. این پروژه روی توسعه‌ی چیپ‌های گرافیکی متمرکز بود که از تکنولوژی x86 اینتل بهره می‌برد. پروژه‌ی مذکور در نهایت به‌دلیل کارایی ناکافی، به‌طور کلی لغو شد.

اینتل با ازدست‌دادن فرصت تصاحب شرکت انویدیا، یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاریخ خود را از دست داد. امروزه ارزش بازار انویدیا به ۳٫۵ تریلیون دلار می‌رسد و امکان دارد به‌زودی از اپل پیشی بگیرد. در مقابل، امروزه اینتل با مشکلات مالی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و رقابت با شرکت‌هایی مانند کوالکام و AMD فشار زیادی بر این شرکت وارد کرده است.

هیئت‌مدیره‌ی اینتل برای رد کردن پیشنهاد تصاحب انویدیا، دلایل مختلفی داشتند؛ مثلاً ارزش ۲۰ میلیارد دلاری برای یک شرکت نوپا در آن زمان بسیار بالا به نظر می‌رسید و اینتل در آن زمان، روی کسب‌وکار اصلی خود یعنی تولید CPU تمرکز داشت و ورود به بازار جدید پردازنده‌های گرافیکی را ریسکی بزرگ می‌دانست. همچنین، پتانسیل کامل پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هنوز به‌طور کامل مشخص نشده بود.

هرچند اینتل بعداً تلاش‌هایی برای ورود به بازار پردازنده‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی انجام داد و بدین منظور شرکت‌هایی مانند Nervana Systems و Habana Labs را تصاحب کرد، اما هیچ‌یک از این اقدامات نتوانست نتایج قابل‌ توجهی برای افزایش سهم بازار اینتل همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد تصمیم اینتل برای رد خرید انویدیا، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات استراتژیک در تاریخ صنعت نیمه‌هادی محسوب می‌شود. تصمیم اینتل نشان می‌دهد که حتی شرکت‌های بزرگ و قدرتمند نیز ممکن است فرصت‌های بزرگ را از دست دهند. این ماجرا همچنین اهمیت نوآوری، انعطاف‌پذیری و دیدگاه بلندمدت در دنیای پرشتاب فناوری را به‌خوبی نشان می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات