مدیران سابق اینتل از لزوم‌ تبدیل‌شدن این شرکت به دو واحد تجاری می‌گویند

شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
معماری x86 در پردازنده اینتل ۸۰۸۶
مدیران سابق اینتل معتقدند که اینتل برای برگشت به جایگاه قبلی خود، باید به دو واحد تجاری مجزا تبدیل شود.
تبلیغات

بنابر گزارش Toms Hardware، شرکت اینتل، یکی از تراشه‌سازان بزرگ‌ و قدیمی‌ جهان، این روزها با مشکلات جدیدی مواجه شده است. اخیراً چندین مدیر سابق این شرکت پیشنهاد دادند که اینتل باید به دو بخش مجزا طراحی و فرایند ساخت تقسیم شود تا بتواند در بازار پررقابت تولید تراشه، به بقای خود ادامه دهد.

اینتل که در گذشته همواره به‌عنوان یکی از پیش‌گامان صنعت نیمه‌هادی‌ها شناخته می‌شد، در چند سال‌ اخیر با رقابت شدید شرکت‌هایی بزرگی همچون TSMC، سامسونگ، انویدیا و کوالکام مواجه شده است. تغییرات سریع بازار و توسعه‌ی فناوری‌های جدید باعث شده است تا اینتل نیازمند تجدیدنظر در استراتژی‌های خود باشد.

مدیران سابق اینتل بر این باورند که ایجاد واحدی مستقل برای فرایند ساخت تراشه‌ها می‌تواند به اینتل کمک کند تا با شرکت‌های دیگر همکاری کند و از وابستگی به تجهیزات ساخت تراشه شرکت‌های خارجی آزاد شود. این تغییر می‌تواند به اینتل اجازه دهد تا بیشتر بر نوآوری و طراحی تراشه‌های جدید تمرکز کند و در نتیجه در رقابت با رقبای خود، موفق‌تر عمل کند.

تجربه جدایی AMD از GlobalFoundries نشان می‌دهد که ایجاد Foundry مستقل، فرایندی پیچیده و مشکل است. همچنین، صنعت تولید تراشه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان خواهد بود؛ بنابراین، اینتل برای ایجاد Foundry جدید و مستقل برای رقابت با TSMC، باید منابع مالی زیادی را جذب کند.

دولت آمریکا با اختصاص بودجه‌های کلان ازطریق قانون CHIPS به شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده، نشان داد که از اهمیت تولید تراشه در داخل کشور خود آگاه است. اعضای سابق هیئت‌مدیره‌ی اینتل نیز بر این باورند که دولت باید از این بودجه برای حمایت از استقلال این شرکت و ایجاد Foundry مستقل استفاده کند. چندی پیش دولت ایالات متحده بودجه‌ی ۸٫۵ میلیارددلاری را به اینتل وعده داده بود؛ اما بنابر صحبت‌های اخیر مدیرعامل تیم آبی، دولت تاکنون حتی یک دلار به آن‌ها کمک نکرده است.

پیشنهاد جدایی بخش‌های طراحی و تولید شرکت اینتل، راهکاری جسورانه برای نجات این شرکت و حفظ جایگاه آمریکا در صنعت نیمه‌رسانا است. بااین‌حال، موفقیت این طرح به عواملی همچون حمایت دولت و توانایی اجرایی اینتل و شرایط بازار بستگی خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات