TSMC پس‌ از کشف‌شدن تراشه‌اش در محصول هواوی، ارسال قطعه به تراشه‌ساز چینی را متوقف کرد

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
شرکت تی اس ام سی
TSMC ارسال قطعه به تراشه‌ساز چینی را در پی کشف تراشه‌اش در محصولی از هواوی متوقف کرد.
تبلیغات

رویترز به‌نقل از دو منبع آگاه گزارش می‌دهد، TSMC در پی کشف یکی از تراشه‌هایش در پردازنده‌ی هوش مصنوعی هواوی، ارسال قطعه به شرکت چینی طراحی تراشه‌ی Sophgo را متوقف کرد.

Sophgo تراشه‌هایی مشابه تراشه‌های یافت‌شده در پردازنده‌ی Ascend 910B هواوی را از TSMC سفارش داده بود. بر اساس گزارش‌ها، هواوی به دلیل تحریم‌های ایالات متحده از خرید این فناوری منع شده است. رویترز نتوانست چگونگی راه‌یافتن این تراشه به محصول هواوی را مشخص کند.

Sophgo در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی قوانین و مقررات را رعایت کرده و هیچ‌گونه ارتباط تجاری‌ای با هواوی نداشته است. Sophgo که با شرکت بیت‌مین، تولیدکننده‌ی تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال، ارتباط دارد، گزارشی جامع از تحقیقات خود را به TSMC ارائه داد تا ثابت کند هیچ ارتباطی با هواوی ندارد.

TSMC و هواوی به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی نداده‌اند. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که از گزارش‌های مربوط به احتمال نقض قوانین کنترل صادرات این کشور آگاه است، اما نمی‌تواند در مورد جریان‌داشتن یا نداشتن هرگونه تحقیقات، اظهار نظر کند.

شرکت تحقیقات فناوری TechInsights با تجزیه‌ی پردازنده‌ی Ascend 910B، تراشه‌ای ساخت TSMC را در آن کشف کرد. به گفته‌ی یکی از منابع آگاه، TSMC پس از اطلاع از این یافته، موضوع را به ایالات متحده گزارش داد.

TSMC با اطلاع مقامات تایوان و ایالات متحده، تحقیقات جامعی را آغاز کرد. اگرچه نام مشتری فاش نشد، اما منابع اخیر، Sophgo را مظنون می‌دانند.

TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در جهان، مدتی پیش گفت که از اواسط سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور و مهر ۱۳۹۹) هیچ قطعه‌ای به هواوی ارسال نکرده است و این شرکت با وزارت بازرگانی آمریکا «به‌طور فعالانه» ارتباط دارد.

هواوی می‌گوید که پس از اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۰، هیچ تراشه‌ای با استفاده از قطعات TSMC تولید نکرده است.

در سال ۲۰۲۰، آمریکا دامنه‌ی اختیارات خود را گسترش داد تا بتواند از ارسال اقلام تولیدشده در خارج از کشور به هواوی که به‌طور مستقیم با فناوری یا نرم‌افزارهای آمریکایی تولید شده بودند، جلوگیری کند. تراشه‌های TSMC نیز جزو همین اقلام قرار می‌گیرند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات