تمامی آیفونها بهطور اختصاصی طراحی میشوند؛ اما شیائومی ۷۸ درصد طراحیها را برونسپاری میکند
گزارشی جدید به میزان برونسپاری در صنعت تولید موبایل پرداخته است و نشان میدهد کدام تولیدکنندگان بیشتر از بقیه به شرکتهای طراحیکنندهی خارجی وابسته هستند.
براساس گزارش کانترپوینت، موتورولا ۹۰ درصد از طراحی گوشیهای ۲۰۲۴ خود را به طراحان بیرونی سپرده و رتبهی نخست برونسپاری را بهدست آورده است. پس از آن، شیائومی با ۷۸ درصد و ویوو با ۵۲ درصد در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
Counterpoint میگوید که آمار خرید گوشی های برونسپاریشده در نیمهی اول سال ۲۰۲۴، افزایش ۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. نیروی محرکهی این رشد، محبوبیت مدلهای اقتصادی و میانردهی چینی مانند گوشی شیائومی است.
هواوی حدود ۴۴ درصد از طراحیهای خود را برونسپاری میکند، در حالی که گوشی آنر و گوشی اوپو بهترتیب ۴۰ و ۳۹ درصد برونسپاری شدهاند.
گزارش مذکور رویکرد متفاوتی را بین اپل و سامسونگ نشان میدهد. اپل بهطور کامل به طراحی داخلی خود متکی است و تمام فرایند طراحی گوشی آیفون را انجام میدهد؛ در مقابل، حدود ۲۲ درصد از گوشیهای سامسونگ در نیمهی اول سال ۲۰۲۴ بیرون از شرکت طراحی شدهاند.
نسبت مدلهای برونسپاریشدهی گوشی سامسونگ از ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته که با کاهش سهم بازار این برند در گوشیهای زیر ۲۵۰ دلار از ۲۴ درصد به ۱۸ درصد همزمان شده است. در واکنش به روند یادشده، سامسونگ به تمرکز بر طراحی داخلی برای مدلهای اقتصادی روی آورد.
Counterpoint تغییر استراتژی سامسونگ را به دو عامل کلیدی نسبت میدهد؛ اولاً، این شرکت با کاهش سهم بازار در بخشهای اقتصادی و میانرده مواجه شده که برونسپاری بیشتر در آنها رایج است. ثانیاً، غول فناوری کرهای بهطور فزایندهای به کارخانههای خود در هند برای تولید گوشی های اقتصادی وابستگی دارد.