مدیرعامل استلانتیس، شرکت مادر ۱۴ برند خودروسازی اروپایی و آمریکایی استعفا داد
کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی استلانتیس، استعفا داد. استعفای تاوارس در حالی اتفاق میافتد که استلانتیس با چالشهایی جدی مواجه است. پیشتر اعلام شده بود که تاوارس تا اوایل سال ۲۰۲۶ در سمت خود باقی خواهند ماند، اما تصمیم ناگهانی او، صنعت خودروسازی را غافلگیر کرد.
تاوارس که بهدلیل رویکردهای جسورانهاش در مدیریت شناخته میشد، رهبری استلانتیس را در دورهی گذار صنعت خودرو به سمت انرژیهای تجدیدپذیر بر عهده داشت.
تا زمان معرفی مدیرعامل جدید در نیمهی اول سال ۲۰۲۵، جان الکان بهعنوان رئیس و مدیر اجرایی استلانتیس و همچنین رئیس هیئتمدیرهی فراری، ریاست کمیتهی اجرایی موقت شرکت را بر عهده خواهد داشت.
تاوارس در ماههای اخیر صراحتاً به برخی از چالشهای موجود در استلانتیس اشاره کرد. او عملکرد ضعیف بازاریابی را عامل اصلی فروش پایین مازراتی دانست و به مشکلات کیفی خودروهای مونتاژی در کارخانهی استرلینگ هایتس، از جمله نیاز به تعمیرات گستردهی خودروهای رم پس از تولید، اشاره کرد. موضوع تولید مازاد بهعنوان یکی دیگر از چالشهای این خودروساز مطرح شده است. استلانتیس تلاش میکند تا با تطبیق بهتر تولید و تقاضا، مشکل را برطرف کند.
در سال ۲۰۲۴، بهدلیل کاهش چشمگیر تقاضا، تولید بسیاری از مدلها از جمله فیات 500e تا دوج دورانگو متوقف شد. کاهش تقاضا، مدلهایی همچون مازراتی گرنتوریسمو و گرنکبریو، جیپ گرند چروکی و فیات پاندا را نیز تحت تأثیر قرار داد.
فروش جیپ در ایالات متحده در سهماههی سوم سال، هشت درصد کاهش یافت و رم و دوج بهترتیب ۲۴ و ۲۱ درصد افت فروش را تجربه کردند. با وجود معرفی مدل توناله، آلفارومئو نیز با کاهش ۱۰ درصدی فروش مواجه شد.
در ماه سپتامبر (شهریور و مهر)، شورای ملی نمایندگیهای استلانتیس در آمریکا در نامهای رسمی خطاب به تاوارس، او را به «تخریب سریع» برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر متهم کرد.