چرا اپل هرگز به رقابت موتورهای جست‌وجو وارد نمی‌شود؟ مدیر ارشد شرکت پاسخ می‌دهد

چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
هوم اسکرین آیفون ۱۴ پرو
معاون ارشد بخش خدمات اپل از دلایل وارد نشدن این شرکت به حوزه‌ی موتورهای جست‌وجو می‌گوید.
تبلیغات

معامله‌ی ۲۰ میلیارد دلاری بین اپل و گوگل، اخیراً زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ معامله‌ای که به موجب آن، گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در آیفون عمل می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا به پیگیری پرونده‌ی خود علیه سلطه‌ی گوگل در حوزه‌ی موتورهای جست‌وجو ادامه می‌دهد.

در پرونده‌ی جدیدی که همین هفته به دادگاه ارائه شده، ادی کیو، معاون ارشد بخش خدمات اپل، توضیح داد که چرا این شرکت هرگز موتور جست‌وجوی اختصاصی خود را توسعه نخواهد داد.

به‌گفته‌ی کیو، دادگاه باور دارد راهکارهای پیشنهادی در پرونده‌ی گوگل، اپل را به «توسعه‌ی موتور جست‌وجوی اختصاصی خود یا ورود به بازار تبلیغات متنی جست‌وجو» و رقابت با سلطه‌ی گوگل سوق می‌دهد؛ اما «این فرض اشتباه است.»

کیو در توضیح عدم حضور اپل در بازار موتورهای جست‌وجو سه مورد کلیدی را ذکر می‌کند:

  • «اپل بر حوزه‌های دیگر تمرکز دارد. توسعه‌ی موتور جست‌وجو نیازمند اختصاص سرمایه‌ و نیروی انسانی است و ساخت یک موتور جست‌وجو میلیاردها دلار هزینه و سال‌ها زمان می‌برد.»
  • «فرایند جست‌وجو به دلیل پیشرفت‌های اخیر و مداوم در هوش مصنوعی به سرعت در حال تکامل است واین امر، اختصاص منابع مالی و انسانی عظیم برای ساخت موتور جست‌وجو را پرخطر می‌کند.»
  • «یک موتور جستجوی کارآمد نیازمند ایجاد بستری برای فروش تبلیغات هدفمند است که جزو تجارت اصلی اپل نیست. اپل حجم متخصصان و زیرساخت عملیاتی قابل توجه مورد نیاز برای ایجاد و اداره‌ی کسب‌وکار موفق تبلیغاتی مبتنی‌بر جست‌وجو را ندارد. اگرچه اپل تبلیغات خاصی مانند پلتفرم اپ استور دارد، تبلیغات جست‌وجو متفاوت و خارج از تخصص اصلی اپل است. ایجاد کسب‌وکار مورد بحث باید با تعهدات دیرینه‌ی اپل در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی سنجیده شود.»

اپل نگران است که در جریان دادگاه، گوگل به‌جای تمرکز بر منافع مشترک با اپل، بیشتر به دفاع از خودش در برابر اتهامات ضدانحصاری بپردازد؛ موضوعی که می‌تواند به ضرر قرارداد سودآور بین این دو شرکت تمام شود. در نتیجه، اپل تصمیم دارد برای دفاع از منافع خود مستقلاً در دادگاه شرکت کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات