هوندا از نیسان خواسته بود فناوری هیبریدی e-Power را کنار بگذارد؛ علت اصلی شکست مذاکرات ادغام؟
هوندا و نیسان هفتهی گذشته مذاکرات ادغام خود را کمتر از دو ماه پس از توافق برای بررسی تشکیل هلدینگ مشترک، متوقف کردند. اکنون جزئیات جدید نشان میدهد که چرا این معامله به نتیجه نرسید. نیسان و هوندا بر سر دو موضوع اصلی با یکدیگر اختلاف داشتند. پیشتر گزارش شده بود که هوندا میخواست نیسان را به یک شرکت تابعهی خود تبدیل کند؛ اما به نظر میرسد درخواست مهم دیگری نیز داشته است.
طبق گزارش The Japan News، هوندا از نیسان خواسته بود که از سیستم هیبریدی خود صرفنظر و سیستم هیبریدی هوندا را جایگزین کند. این درخواست غیرمعمول با مخالفت شدید نیسان مواجه شد و شکاف بین دو شرکت را عمیقتر کرد؛ البته نیسان و هوندا همچنان در زمینهی ساخت خودروهای برقی با هم همکاری خواهند کرد.
نیسان در حال پیشبرد سیستم e-Power خود با نسل سوم است. ادعا میشود معماری الکتریکی نسل جدید نیسان ۲۰ درصد کارآمدتر از نسل اول خواهد بود و پیشبینی میشود که در بزرگراه ۱۵ درصد مقرونبهصرفهتر از نسل دوم عمل کند. نیسان تلاش میکند هزینههای توسعه را نسبت به سیستم اولیه تا یکپنجم کاهش دهد.
خودرو Rogue e-Power قرار است بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ راهی بازار شود. در همین حال، مدل پلاگین هیبریدی Rogue در دست توسعه قرار دارد و مدل قشقایی در اروپا و یک مینیون در ژاپن نیز بین سالهای مالی ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ از سیستم e-Power نسل سوم استفاده خواهند کرد.
e-Power یک سیستم هیبریدی معمولی نیست و با وجود اینکه ترکیبی از موتور احتراقی و موتور الکتریکی است، موتور احتراقی بهصورت مکانیکی به چرخها متصل نیست. موتور بنزینی بهعنوان ژنراتور عمل میکند و باتری را شارژ میکند تا انرژی برای موتور برقی فراهم شود. در نتیجه، نیسان میگوید که خودروهای دارای سیستم e-Power مانند خودروهای برقی رفتار میکنند.