خریداران تسلا با سرعت بیسابقه در حال فروش خودروهایشان هستند
بر اساس دادههای جدید وبسایت خریدوفروش خودرو ادمندز (Edmunds)، مالکان تسلا با سرعتی بیسابقه در حال فروش خودروهای برقی خود هستند. این روند پس از آن شدت گرفت که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در اوایل سال جاری میلادی به یکی از پستهای کلیدی در دولت ترامپ منصوب شد.
ادمندز در گزارشی اعلام کرد که در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴)، بیشترین تعداد معاملهی خودروهای تسلا با مدلهای نو یا کارکرده از سایر برندها در نمایندگیهای فروش ثبت شد. این آمار شامل تعویض مدلهای تسلا با دیگر خودروهای همین برند نمیشود؛ روندی که میان مشتریان وفادار تسلا امری رایج است.
ماسک از ژانویه (دی و بهمن ۱۴۰۳) و پس از آنکه در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۹۰ میلیون دلار به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کرد، ریاست نهاد تازهتأسیس وزارت بهرهوری دولت (DOGE) را بر عهده گرفت. از آن زمان، او طرحهایی را برای کاهش گستردهی نیروی انسانی و هزینههای دولت فدرال آغاز کرد و به سیستمهای حساس دولتی نیز دسترسی پیدا کرد؛ هرچند برخی از این اقدامات با چالشهای حقوقی مواجه شدهاند.
ادمندز میگوید پیوند عمیق برند تسلا با شخصیت ایلان ماسک، تأثیر مستقیمی بر رفتار مصرفکنندگان گذاشته است. نظرسنجیهایی که در آگوست ۲۰۲۴ (مرداد و شهریور ۱۴۰۳) انجام شد، نشان داد تنها دو درصد از خریداران آمریکایی خودروهای تسلا با ماسک آشنایی نداشتند. بنابراین، تغییر نگرش عمومی نسبت به او باعث شده است که مشتریان تمایل بیشتری به بررسی و خرید خودروهای الکتریکی از برندهای رقیب نشان دهند.
بهگزارش CNBC، مشکلات برند تسلا پیش از ورود ماسک به عرصهی سیاست نیز آغاز شده بود. پژوهشی از مؤسسهی برند فایننس (Brand Finance) نشان داد ارزش برند تسلا در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۶ درصد کاهش یافت؛ روندی نزولی که برای دومین سال پیاپی ادامه داشت و طی آن حدود ۱۵ میلیارد دلار از ارزش برند تسلا کاسته شد.
افزونبراین، میزان علاقهی کاربران به تسلا در فضای آنلاین نیز کاهش یافته است. بر پایهی آمار منتشرشده از ادمندز، جستوجو برای مدلهای جدید تسلا در سایت مذکور در فوریهی ۲۰۲۵ (بهمن و اسفند ۱۴۰۳) به پایینترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) رسید؛ در حالیکه تنها سه ماه پیش از آن در نوامبر ۲۰۲۴ (آبان و آذر ۱۴۰۳)، این شاخص در اوج خود قرار داشت.
جایگاه مالی و وضعیت بازار تسلا در سال ۲۰۲۵ تضعیف شد و ارزش سهام این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی ۴۲ درصد کاهش یافت. در همین مدت، اعتراضات گسترده، تخریب و آتشسوزی علیه املاک و زیرساختهای تسلا در نقاط مختلف آمریکا گزارش شده است.
یکی دیگر از عوامل فشار بر تسلا، افزایش رقابت در بازار خودروهای برقی است؛ بر اساس گزارش ژانویهی ۲۰۲۵ مؤسسهی اساندپی گلوبال موبیلیتی (S&P Global Mobility)، فروش خودروهای تسلا در آمریکا حدود ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افت داشت. در همین بازه، شرکتهایی مانند فورد، شورولت و فولکسواگن توانستهاند سهم بیشتری از بازار خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص دهند.
جسیکا کالدول، مدیر بخش تحلیل بازار در ادمندز، در ایمیلی گفت: «تغییر نگرش مشتریان تسلا میتواند فرصتی ارزشمند برای خودروسازان سنتی و استارتاپهای فعال در حوزهی خودروهای برقی باشد.» او افزود که برندهایی با قیمت رقابتی، فناوریهای جدید یا حاشیههای کمتر، شانس خوبی برای جذب مشتریان پیشین تسلا و خریداران جدید دارند.