تعرفه ۲۵ درصدی ترامپ بر واردات خودرو؛ هدیه‌ای به تسلا

جمعه ۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تصویر ایلان ماسک در کنار دونالد ترامپ
وضع تعرفه‌ی ۲۵ درصدی بر خودروهای وارداتی به آمریکا به ضرر بسیاری از خودروسازان خواهد بود؛ به‌جز تسلا.
تبلیغات

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تعرفه‌ی ۲۵ درصدی بر تمامی خودروهای وارداتی به این کشور، از جمله خودروهای وارداتی از کشورهای همسایه‌ی آمریکای شمالی، اعمال کرد. تعرفه‌ی مشابهی نیز روی برخی قطعات مورد استفاده در ساخت خودروها وضع شده است.

تصمیم ترامپ احتمالاً هزینه‌ی خودروهای نو و دست‌دوم را به‌شدت افزایش خواهد داد؛ اما درعین‌حال، به‌عنوان فرصتی طلایی برای تسلا، تحت مدیریت ایلان ماسک، بزرگ‌ترین حامی مالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، تلقی می‌شود.

به نوشته‌ی تک‌کرانچ، تسلا با پیامدهای ناشی از رفتارهای جنجالی ماسک و مشارکت او در سازمان بهره‌وری دولت (DOGE)، که اعتراضات جهانی را به‌دنبال داشت، دست‌وپنجه نرم می‌کند. تسلا اخیراً برای افزایش فروش به تبلیغات و کاهش قیمت‌ها متکی بوده است؛ اما در سال ۲۰۲۴ خودروهای کمتری نسبت‌ به سال ۲۰۲۳ فروخت.

تعرفه‌های جدید می‌تواند وضعیت را برای تسلا حداقل در بازار آمریکا تغییر دهد. تسلا تمامی خودروهای خود را که برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده‌اند، در کارخانه‌های خود در فریمونت، کالیفرنیا و آستین، تگزاس تولید می‌کند؛ بدان معنا که هیچ‌یک از خودروهای فروخته‌شده‌ی این شرکت در ایالات متحده مشمول تعرفه‌ی ۲۵ درصدی واردات خودرو نخواهند شد.

تسلا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از قطعات مورد استفاده در ساخت خودروهایش را وارد می‌کند که می‌تواند مشکلاتی برای این شرکت ایجاد کند. ماسک در شبکه‌ی اجتماعی ایکس اذعان کرد که تسلا از تعرفه‌های جدید نه‌تنها بی‌تأثیر نیست بلکه اثر آن‌ها را «قابل‌ توجه» توصیف کرد؛ البته تلاش‌های بلندمدت تسلا برای ایجاد زنجیره‌ی تأمین محلی در نزدیکی کارخانه‌هایش اکنون به نتیجه رسیده است.

تقریباً تمامی خودروسازان دیگر در موقعیتی بدتر از تسلا قرار دارند و تعرفه‌ی ۲۵ درصدی به‌ویژه بر خودروهای برقی رقیب تأثیر خواهند گذاشت. حدود ۸۰ درصد از خودروهای فروخته‌شده‌ی فورد در ایالات متحده به‌صورت داخلی تولید می‌شوند؛ اما این شرکت خودروهای برقی Mustang Mach-E و پیکاپ هیبریدی محبوب Maverick را در مکزیک تولید می‌کند.

مانند تسلا، خودروسازان نوظهوری مانند ریویان و لوسید نیز نگرانی زیادی درباره‌ی تعرفه‌های واردات خودرو ندارند، زیرا خودروهای برقی خود را به‌ترتیب در ایالت‌های ایلینوی و آریزونا تولید می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات
پخش از رسانه
coming soon...

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات