مقایسه ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با با گلکسی A55

مقایسه گلکسی A55 با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس؛ به‌دنبال دومین میان‌ رده بازار

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 24 دقیقه
با وجود پوکو X6 پرو رقابت برای انتخاب بهترین میان‌رده ۱۴۰۳ برای هر گوشی دیگری دشوار است؛ اما شیائومی نماینده‌ی دیگری را هم برای این چالش در نظر دارد.
تبلیغات

بیایید کمی واقع‌بین باشیم و برای چند دقیقه طرفداری‌های احساسی و غیرمنطقی را کنار بگذاریم. هم سامسونگ و هم شیائومی تا اینجا در سال ۲۰۲۴ ناامیدکننده ظاهر شده‌اند. سامسونگ بدون توقف به هم‌شکل‌کردن همه گوشی‌هایش ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در بعضی تصمیمات بحث‌برانگیزش مانند استفاده از تراشه‌های اگزینوس یا شارژهای ۱۵ واتی و ۲۵ واتی ایجاد نمی‌کند. جدا از این، امسال تقریباً در هر مقایسه و هر بررسی، رقابت نمایشگرها را هم به رقبای چینی‌اش واگذار کرده است.

وضعیت شیائومی هم چندان بهتر از سامسونگ نیست. اگر شرکت کُره‌ای همه گوشی‌های خط تولیدش را به یک شکل می‌‌سازد، شیائومی حتی نمی‌تواند برای یک خانواده از گوشی‌ها که اسم یکسانی هم دارند، از طراحی یکپارچه استفاده کند. HyperOS انتظارات را برآورده نمی‌کند و کاربران شیائومی هنوز پاسخی برای این سؤال ندارند:‌ «چرا باید در منوهای داخلی رابط کاربری یک گوشی تبلیغات نمایش داده شود؟»

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس و گلکسی‌ A55 را فروشگاه اینترنتی موبایلکس برای مقایسه دراختیار زومیت قرار داده است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بازار گوشی‌های میان‌رده در انحصار همین دو برند است و به‌نظر نمی‌رسد دست‌کم در ایران، این ترکیب به‌زودی دچار تغییرات محسوس شود. در‌نتیجه، بهترین میان‌رده‌ای که سامسونگ پیش روی شما قرار می‌دهد، گلکسی A55 و یکی از بهترین میان‌رده‌های شیائومی برای این رقابت، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس هستند. قبلاً به مقایسه گلکسی A55 و پوکو X6 پرو پرداخته بودیم تا بتوانیم بهترین میان‌رده بازار را انتخاب کنیم. حالا نوبت مقایسه‌ی میان‌رده‌ی سامسونگ با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس رسیده است تا جریان این مقایسه‌ها حداقل تا پایان تابستان به‌پایان برسد و تکلیف بهترین میان‌رده‌ی نیم‌سال اول ۱۴۰۳ کاملاً روشن شود.

جدول مقایسه‌ای مشخصات فنی

سخت‌افزار/مدل

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

گلکسی A55

ابعاد

۱۶۱٫۴ در ۷۴٫۲ در ۸٫۹ میلی‌متر

۱۶۱٫۱ در ۷۷٫۴ در ۸٫۲ میلی‌متر

وزن

۲۰۴٫۵ گرم

۲۱۳ گرم

نمایشگر

۶٫۶۷ اینچی

۱۲۰ هرتز - AMOLED

446ppi

۶٫۶ اینچی

۱۲۰ هرتز - SuperAMOLED

390ppi

تراشه

Mediatek Dimensity 7200 Ultra

Exynos 1480

رم و فضای ذخیره‌سازی

256GB 8GB RAM, 256GB 12GB RAM

512GB 8GB RAM, 512GB 12GB RAM

512GB 16GB RAM

128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM

256GB 6GB RAM, 256GB 8GB RAM

256GB 12GB RAM

دوربین اصلی

۲۰۰ مگاپیکسل - f/1.65

سنسور 1/1.4 اینچی

لرزشگیر اپتیکال - لرزشگیر الکترونیکی

۵۰ مگاپیکسل - f/1.8

سنسور 1/1.56 اینچی

لرزشگیر اپتیکال - لرزشگیر الکترونیکی

سایر دوربین‌ها

۸ مگاپیکسلی اولتراواید

۲ مگاپیکسلی ماکرو

۱۶ مگاپیکسلی سلفی

۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید

۵ مگاپیکسلی ماکرو

۳۲ مگاپیکسلی سلفی

فیلم‌برداری

4K@24/30fps

1080p@30/60/120fps

4K@30fps

1080p@30/60fps

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

حداکثر سرعت شارژ

۱۲۰ وات

۲۵ وات

طراحی

بد نیست مقایسه را از بدیهی‌ترین پارامتر، یعنی طراحی آغاز کنیم؛ جایی که دو شرکت رویکردهای کاملاً متفاوتی برای گوشی‌ها در نظر گرفته‌اند. سامسونگ که گویی کاربرانش را در فیلم کمدی گرفتار کرده است، برای گلکسی A55 از همان طراحی به‌کار‌رفته در ارزان‌ترین (گلکسی A05) و گران‌ترین گوشی غیر اولترا و غیرتاشو (گلکسی S24 پلاس) استفاده می‌کند.

طراحی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

شاید بتوان برای این تصمیم توجیهاتی هم ردیف کرد. برای مثال، می‌توانیم اپل را در نظر بگیریم که از طراحی یکسانی برای همه گوشی‌هایش استفاده می‌کند یا اینکه بگوییم با این تصمیم همه کاربران سامسونگ حس یکسانی از استفاده از گوشی‌های این شرکت خواهند داشت؛ اما در‌حقیقت این‌طور نیست.

برخلاف اپل، گوشی‌های سامسونگ بازه قیمتی بسیار گسترده‌ای را پوشش می‌دهند (از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در زمان معرفی). درضمن، جنس مواد به‌کار‌رفته در ساخت گوشی‌ها شامل فریم‌های پلاستیکی یا فلزی و بدنه پشتی از جنس شیشه یا پلاستیک، باعث می‌شوند کاربران تجربه یکسانی از کار‌کردن با مدل‌های مختلف نداشته باشند. اصولاً در نگاهی کلان‌تر، این تصمیم با‌توجه‌به کاهش هزینه‌ها در بخش تحقیق‌و‌توسعه و خط‌تولید، باعث کاهش هزینه‌ی نهایی ساخت هر گوشی برای سامسونگ و سود بیشتر به‌ازای فروش هر گوشی می‌شود.

با وجود همه‌ی انتقادات، گلکسی A55 از طراحی ترند سال‌های اخیر به بهترین شکل استفاده می‌کند؛ گوشی هوشمندی با طراحی تخت و فریم فلزی و بدون هیچ اِلِمان اضافه که ظاهری مینیمال و شیک را ترسیم خواهد کرد. استفاده از آلومینیوم در فریم و شیشه برای بدنه، باعث افزایش وزن گوشی به ۲۱۳ گرم شده است که برای گوشی میان‌رده واقعاً سنگین به‌حساب می‌آید. ضخامت ۸٫۲ میلیمتری گلکسی A55 در‌کنار تصمیمات دیگر مثل فریم تخت و پهن‌تر بودن نمایشگر درمقایسه‌با استاندارد گوشی‌های هوشمند، چندان به‌خوش‌دست‌تر‌شدن آن کمک نمی‌کنند.

دکمه های فیزیکی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

در‌مقابل، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس با بازگشت به زبان طراحی محبوب دهه گذشته، برخی مشکلات ارگونومیک گوشی را هم برطرف کرده است. اگر طرفدار طراحی تخت نیستید یا ضعف‌های این سبک طراحی بیشتر از مزایای آن به چشمتان می‌آید، احتمالاً از تصمیم شیائومی استقبال خواهید کرد.

عرض ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس تقریباً ۳ میلی‌متر کمتر از گلکسی A55 است و با‌توجه‌به داشتن نسبت تصویر ۲۰:۹، اندکی هم کشیده‌تر از رقیب کره‌ای خود به‌نظر می‌رسد. این دو ویژگی در‌کنار لبه‌های خمیده نمایشگر و ۱۰ گرم وزن سبک‌تر باعث می‌شوند تا در دست گرفتن ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس بسیار خوشایندتر از کار‌کردن با A55 باشد. نکته جالب اینکه که ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس ۸٫۹ میلی‌متر ضخامت دارد (در‌مقایسه‌با ضخامت ۸٫۲ میلی‌متری A55) و روی کاغذ باید قافیه را به رقیبش ببازد؛ اما انحنای نمایشگر و اندکی انحنای لبه‌های بدنه باعث می‌شوند تا موقع کار‌کردن با گوشی حس خیلی بهتری داشته باشید.

رابط کاربری ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

هر دو گوشی از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال استفاده می‌کنند. ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از استاندارد IP68 و گلکسی A55 از استاندارد IP67 بهره می‌برند. به‌زبان ساده، گلکسی A55 می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق یک‌متری آب دوام بیاورد؛ اما در همین بازه زمانی، می‌توانید ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس را تا نیم متر پایین‌تر ببرید.

نمایشگر

در مقدمه به این نکته اشاره کردم که سامسونگ رقابت نمایشگرها را هم به رقبای چینی‌اش واگذار کرده است. اگر این ادعا را باور نمی‌کنید، باید بنچمارک‌های این بخش را با دقت ببینید.

گلکسی A55 از نمایشگر ۶٫۶ اینچی SuperAMOLED استفاده می‌کند. با وضوح 1080p، تراکم پیکسلی نمایشگر معادل ۳۹۰ پیکسل‌براینچ محاسبه می‌شود. با‌توجه‌به ۸ بیتی بودن پنل، این صفحه‌نمایش توانایی تولید ۱۶ میلیون رنگ را خواهد داشت. نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از +HDR10 و لایه‌ی محافظ گوریلاگلس ویکتوس پلاس را هم باید به ویژگی‌های صفحه‌نمایش این گوشی اضافه کنید.

نمایشگر ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

در سوی مقابل، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی AMOLED مجهز شده که 1220p با تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل‌براینچ است. بر‌خلاف مدل سامسونگ، پنل ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس ۱۲ بیتی ساخته شده و می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را نشان دهد. به‌جز نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی، این نمایشگر از +HDR10 و دالبی ویژن برای پخش ویدئوهای HDR پشتیبانی می‌کند. شیائومی از محافظ گوریلاگلس ویکتوس برای این گوشی استفاده کرده است که شاید در عمل برای کاربرانی که در هر صورت از گلس استفاده می‌کنند، تفاوت خاصی با گوریلا گلس ویکتوس پلاس نداشته باشد.

جدول مقایسه‌ای عملکرد نمایشگر

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

۱٫۹

۶۰۴

۱۷۵۰

۹۷٫۸ درصد

(Natural)

۱٫۶

۹۷٫۶ درصد

(Vivid)

۳٫۵

گلکسی A55

۱٫۵

۵۹۰

۲۰۰۰

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۴

۸۲٫۸ درصد

(Vivid)

۳٫۸

تمام نتایج درج‌شده در جدول را زومیت اندازه‌گیری کرده است.

در آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر (حین پخش محتوای HDR) سامسونگ حدود ۲۰۰۰ نیت و حداکثر روشنایی نماینده شیائومی ۱۷۵۰ نیت به‌دست آمده است. در بحث پوشش‌دهی فضاهای رنگی، گلکسی A55 توانست ۹۹٫۷ درصد از فضای رنگی sRGB را با خطای ۲٫۴ زیر پوشش قرار دهد؛ در‌حالی‌که ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس ۹۷٫۸ درصد از این فضا را با خطای ۱٫۶ پوشش می‌دهد. بااین‌همه، تفاوت‌ها در فضای رنگی DCI-P3 نمایان می‌شوند؛ جایی که نماینده کره‌ای‌ها، تنها ۸۲٫۸ درصد از این فضا را با خطای ۳٫۸ پوشش می‌دهد و رقیب چینی ۹۷٫۶ درصد از فضای رنگی مدنظر  را با خطای ۳٫۵ به کاربر ارائه می‌کند.

با‌توجه‌به بنچمارک‌ها و توضیحات قبلی، به‌وضوح مشخص می‌شود که ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس می‌تواند رنگ‌ها را زنده‌تر و جذاب‌تر نمایش دهد و زیر نور مستقیم خورشید هم عملکرد بهتری به نمایش بگذارد. نسبت نمایشگر به بدنه نزدیک به ۹۰ درصدی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در‌مقایسه‌با نسبت حدود ۸۶ درصدی گلکسی A55 (یعنی حاشیه‌های بسیار زیاد و ناامیدکننده‌ی اطراف نمایشگر) هم نکته تکمیلی این بخش خواهد بود که باعث می‌شود تا صفحه‌نمایش گوشی چینی جذاب‌تر از رقیبش به‌نظر برسد.

عملکرد و شارژدهی

بخش سخت‌افزار فاصله بسیار زیادی که بین دو گوشی در بخش نمایشگر ایجاد شد، به‌سرعت برطرف می‌کند. سامسونگ این موفقیت را مدیون عملکرد درخشان تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ نیست؛ بلکه به‌دلیل تصمیم بحث‌برانگیز شیائومی در به‌کارگیری تراشه‌ی میان‌رده‌ی نسبتاً ضعیف برای این بازه‌ی قیمتی و بنچمارک‌های ضعیف دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا، در این بخش رقابت موفق‌تر ظاهر می‌شود.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

روی کاغذ، تراشه‌های به‌کار‌رفته در گلکسی A55 و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس تفاوت فاحشی با‌هم ندارند؛ اما در عمل این‌طور نیست. در بنچمارک‌ها، اگزینوس ۱۴۸۰ حدود ۱۸ درصد عملکرد بهتر در آزمایش توان محاسباتی واحد پردازش گرافیکی و حدود ۲۲ درصد عملکرد بهتر در آزمایش‌های چند‌هسته‌ای CPU ارائه می‌کند.

جدول مقایسه‌ای عملکرد سخت‌افزاری

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 3.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

Dimensity 7200-Ultra

۴٫۹۸

۳۵۶۵

۱۲۴۳

۲۸۲۷

۲۶

۲۲

گلکسی A55

Exynos 1480

۵٫۷۵

۴۱۴۵

۱۱۷۰

۳۴۸۲

۲۷

۱۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در اجرای بازی‌ها نیز، گلکسی A55 می‌تواند بازی محبوبی مانند Call of Duty Mobile را با تنظیمات گرافیکی High به‌راحتی با ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند؛ اما ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در اجرای این بازی در همین تنظیمات گرافیکی با مشکل داغ‌شدن بیش‌از‌حد مواجه می‌شود که نتیجه آن افت فریم تا ۵۰ فریم‌برثانیه در محیط‌های شلوغ و پرتحرک‌تر بازی خواهد بود.

گلکسی A55 در نسخه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی در‌دسترس کاربران قرار می‌گیرد. نسخه ۱۲۸ گیگابایتی در دو پیکربندی با ۶ یا ۸ گیگابایت رم عرضه می‌شود و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی علاوه‌بر دو مقدار رم عنوان‌شده، نسخه‌ای با ۱۲ گیگابایت رم هم دارد.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی گلکسی A55 و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی A55

۱۳۶۵٫۳۳

۲۲۵٫۴۵

۴۶٫۱۴

۵۲٫۲۴

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

۱۶۷۳٫۲

۷۵۸٫۵۲

۸۰٫۱

۷۰٫۵۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

رقیب چینی در نسخه پایه‌ی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دراختیار کاربر قرار می‌دهد و از نسخه ۱۲۸ گیگابایتی خبری نیست. در‌عوض، می‌توانید سراغ مدل ۵۱۲ گیگابایتی بروید. مقدار رم در این دو نسخه هم ۸ یا ۱۲ گیگابایت خواهد بود که انتخاب‌های بهتری از گلکسی A55 به‌حساب می‌آیند. همان‌طور که در جدول بالا هم مشاهده می‌کنید، فضای ذخیره‌سازی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، در تمام سناریوها سریع‌تر از گلکسی A55 عمل می‌کند.

فریم ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

گلکسی A55 از کارت حافظه microSD هم پشتیبانی می‌کند (اگر هنوز کسی باشد که به فضای ذخیره‌سازی اضافی روی گوشی نیاز پیدا کند). اوضاع برای کاربران ایرانی کمی پیچیده‌تر از انتخاب ساده بین پیکربندی‌های مدنظر خواهد بود؛ زیرا باید ابتدا ببینید واردکنندگان چه تصمیمی برایتان گرفته‌اند و سپس براساس سلیقه‌ی آن‌ها عمل کنید.

شیائومی برای تکمیل عملکرد بد سخت‌افزاری، باتری را هم وارد بازی می‌کند. با اینکه هر دو گوشی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کنند، گلکسی A55 در آزمایش‌های زومیت موفق شد حدود ۳۰ ساعت ویدئو پخش و در آزمایش کاربری روزمره نیز عدد ۱۴ ساعت را ثبت کند. این در حالی است که ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در آزمایش پخش ویدئو نتوانست بیشتر از ۱۵ ساعت دوام بیاورد و در آزمایش کاربری روزمره هم ۳ ساعت شارژدهی کمتری ارائه کرد.

جدول مقایسه‌ای عملکرد باتری

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

۶٫۶۷ اینچ

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۳۰

۱۰:۵۲

گلکسی A55

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۹:۴۴

۱۳:۴۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، اختلاف به‌هیچ‌وجه جزئی و چشم‌پوشیدنی نیست و گلکسی A55 با فاصله‌ای در مقیاس سال نوری رقیبش را پشت‌سر می‌گذارد. شاید به‌همین‌دلیل، سامسونگ با اعتمادبه‌نفسی مثال‌زدنی همان تکنولوژی شارژ ۲۵ واتی را برای A55 در نظر گرفته است که البته هزینه شارژر را هم باید خریداران تقبل کنند. این در حالی است که ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از شارژ ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند و شارژری متناسب هم با سخاوت تمام درون بسته‌بندی ارائه می‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

اگر سخت‌افزار ضعیف برای نابودکردن ایده‌ی گوشی قدرتمند و دوست‌داشتنی کافی نباشد، نرم‌افزار ضعیف قطعاً چنین قابلیتی دارد. با وجود همه انتقادات به رابط کاربری OneUI، باید اعتراف کرد که رابط کاربری بلوغ‌یافته‌ی سامسونگ ازنظر یکپارچگی، عملکرد مطمئن، پایداری و پشتیبانی‌های آتی چندین پله بالاتر از MIUI و HyperOS قرار دارد.

تنظیمات سریع ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

گلکسی A55 به آخرین نسخه از رابط کاربری سامسونگ، یعنی One UI 6.1 مجهز شده و با‌توجه‌به عرضه گوشی در سال ۲۰۲۴، تا چهار سال آینده آپدیت‌های سیستمی را دریافت خواهد کرد. درمقابل، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس به‌صورت پیش‌فرض با رابط کاربری MIUI وارد بازار شد. شما می‌توانید همین حالا می‌توانید آن را به HyperOS ارتقا دهید و شیائومی برای آن سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری در نظر گرفته است. بااین‌حال، این سؤال همچنان باقی است که چرا باید در منوهای داخلی رابط کاربری که به‌خودی‌خود خشک و بی‌روح و دوست‌نداشتنی است، تبلیغات هم نمایش داده شود؟

دوربین و عکاسی

تا اینجا شاهد رقابت نسبتاً نزدیکی بودیم که هر کاربری می‌تواند با‌توجه‌به اولویت‌های خود، برنده‌اش را مشخص کند. البته به‌نظر می‌رسد در این نبرد گلکسی A55 کمی دست بالاتر را دارد؛ در‌نتیجه باید به آخرین بخش مقایسه، یعنی دوربین‌ها بپردازم که به‌صورت سنتی حتی می‌تواند به‌تنهایی نظر نهایی خریداران را تثبیت کند.

هر دو گوشی از آرایش سه‌تایی برای دوربین‌ها استفاده می‌کنند که شامل دوربین اصلی باکیفیت و دوربین اولتراواید بلاتکلیف و دوربین ماکرو بی‌فایده می‌شود. ترکیب انتخابی سامسونگ با ترتیبی که نام بردم، از حسگرهای ۵۰ و ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی و ترکیب شیائومی نیز از حسگرهای ۲۰۰ و ۸ و ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی A55 از سنسور 1/1.56 اینچی با گشودگی دیافراگم f/1.8، پیکسل‌های یک میکرومتری و لرزش‌گیر اپتیکال استفاده کرده است. در‌مقابل، دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس از دیافراگم بازتر (با f/1.7 و ۱۰ درصد بازتر از لنز دوربین A55)، سنسور بزرگ‌تر (1/1.4 اینچی و ۲۵ درصد بزرگ‌تر از حسگر دوربین A55) و پیکسل‌های ۰٫۵۶ میکرومتری درکنار لرزش‌گیر اپتیکال برای عکاسی استفاده می‌کند.

کار کردن با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در مقایسه با گلکسی A55

روی کاغذ، پیکسل‌های بیشتر به‌معنی ثبت جزئیات دقیق‌تر و سنسور بزرگ‌تر باعث عکس‌های روشن‌تر و واضح‌تر در محیط‌های کم‌نور خواهد شد. بااین‌حال،‌ تنها مقایسه‌ی تصاویر ثبت‌شده با دوربین گوشی‌ها می‌تواند برنده‌ی نهایی را مشخص کند.

معمولاً سامسونگ به ثبت‌کردن تصاویری با رنگ‌های اغراق‌شده مشهور است. در‌واقع، این شهرت به‌اندازه‌ای فراگیر شده است که بسیاری از کاربران تصاویری با رنگ‌های اغراق‌شده را به «عکس‌های سامسونگی» می‌شناسند. باوجوداین، نکته‌ جالب این است که در مقایسه گلکسی A55 و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، این نماینده‌ی چینی‌هاست که رنگ‌های ثبت‌شده با دوربینش اغراق‌آمیزتر به‌نظر می‌رسند. با اینکه این نوع ثبت رنگ دور از شرایط واقعی به‌نظر می‌رسد، بسیاری از کاربران این نوع تصاویر را می‌پسندند؛ به‌همین‌دلیل، شاید نباید آن را به‌عنوان ضعف مطلق در نظر گرفت.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

نکته‌ دیگری که درباره عکس‌های ثبت‌شده با دوربین این گوشی‌ها به‌چشم می‌خوردع آن است که با وجود داشتن پیکسل‌های بیشتر، الگوریتم پردازشی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس عملیات حذف نویز را شدیدتر انجام می‌دهد؛ ازاین‌رو، در شرایط نوری مشابه عکس‌های نهایی این گوشی جزئیات کمتری از گلکسی A55 دارند.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

عملکرد عجیب الگوریتم پردازشی دوربین ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس و ضعف در تشخیص درست شرایط لازم برای فعال‌کردن حالت HDR، در تصاویری با گستره دینامیکی بیشتر کاملاً به‌چشم می‌آید. در عکس تاب‌وسرسره، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نتوانست HDR را برای عکاسی فعال کند و همان‌طورکه در برش عکس‌ها می‌بینید، آن‌ قسمت از برگ‌های درخت که در سایه قرار گرفته‌اند، کاملاً تیره به‌تصویر کشیده شده‌اند.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

در عکس زیر، ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس موفق شد شرایط HDR را تشخیص دهد و از‌نظر گستره‌ی دینامیکی عملکردی بهتر از گلکسی A55 ثبت کند.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

شرایط برای ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در زمان عکاسی در شب کمی بهتر  می‌شود. به‌لطف داشتن سنسور بزرگ‌تر و دیافراگم باز‌تر، دوربین اصلی این گوشی در ثبت جزئیات و کاهش نویز بسیار بهتر از گلکسی A55 عمل می‌کند. دوربین A55 در شرایط نوری ضعیف نمی‌تواند جزئیات را دقیق ثبت کند.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

طبق پیش‌بینی، شیائومی اهمیتی به دوربین اولتراواید نداده و تمام تمرکز خود در بخش دوربین را صرفا روی دوربین اصلی قرار داده است. در نتیجه‌ی این تصمیم، دوربین اولتراواید گلکسی A55 عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و رنگ‌های دقیق‌تر و گستره دینامیکی بهتر ثبت می‌کند.

شاید در نور کافی و در سناریوهای مختلف، تفاوت‌ها چندان توی ذوق نزنند؛ اما در شرایط نوری دشوار، مقایسه‌ی عکس‌های دو گوشی کاملاً از موضوعیت خارج می‌شود؛ چراکه عکس‌های گرفته‌شده با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در یک کلام بلااستفاده هستند. در نمونه‌‌عکس‌های دوربین اولتراواید گوشی‌ها، می‌توانید مواردی که به آن‌ها اشاره کردم، کامل و دقیق مشاهده کنید.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

به‌نظر می‌رسد معمولاً گوشی‌های شیائومی نیازی به تقویت عملکرد دوربین سلفی احساس نمی‌کنند. این شرایط برای ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس هم صدق می‌کند. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی سامسونگ می‌تواند عکس‌هایی با جزئیات و گستره دینامیکی وسیع‌تر ثبت کند و از این نظر، در جایگاه بالاتری از رقیبش قرار بگیرد. تنها تلاش شیائومی برای این بخش، روشن‌تر‌کردن تصاویر و به‌خصوص صورت سوژه‌هاست که باعث غیرواقعی‌‌شدن تصاویر می‌شود. درضمن مانند عکاسی در شب با دوربین اولتراواید، بهتر است گرفتن سلفی در محیط‌های کم‌نور با ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس را هم فراموش کنید.

نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
نمونه عکس گلکسی A55
گلکسی A55
نمونه عکس ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس
ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس

جمع‌بندی

حتماً شما هم با من هم‌عقیده هستید که انتخاب برنده‌ی این رقابت کار چندان ساده‌ای نیست؛ چراکه هرکدام از این گوشی‌ها در بخش‌هایی بر دیگری برتری دارند. اگر اولویت شما در خرید گوشی کیفیت نمایشگر بهتر باشد، احتمالاً ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس را انتخاب خواهید کرد و اگر به‌دنبال سخت‌افزار مطمئن‌تر یا باتری بهتر می‌گردید، باید گلکسی A55 را انتخاب کنید.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
6.6 اینچ1080x2340 پیکسل
50/12/5 مگاپیکسلسلفی 32 مگاپیکسل
6/8/12 گیگابایت رمExynos 1480
5000 میلی‌آمپر ساعتلیتیوم یونی
نمای کلی گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو پلاس شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro Plus با نمایشگر روشن و نمایش دوربین های پنل پشت رنگ مشکی
6.67 اینچ1220x2712 پیکسل
200/8/2 مگاپیکسلسلفی 16 مگاپیکسل
8/12/16 گیگابایت رمDimensity 7200 Ultra
5000 میلی‌آمپر ساعتلیتیوم پلیمری

در بخش دوربین‌ها هم با وجود عملکرد بسیار نزدیک و شاید برتری جزئی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس در بخش دوربین اصلی، اگر به مجموعه دوربین‌ها به‌عنوان یک کل نگاه کنیم، شاید بتوانیم گلکسی A55 را به‌عنوان گوشی بهتر انتخاب کنیم؛ هرچند احتمالاً بخشی از کاربران نظر متفاوتی خواهند داشت.

در‌نهایت، به‌نظر می‌رسد تا نیمه سال ۱۴۰۳، پوکو X6 پرو همچنان بهترین میان‌رده موجود در بازار به‌حساب می‌آید و گلکسی A55 و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس، با فاصله‌‌ی کمی پشت‌سر آن قرار می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات